سلامت نیوز : معاون پرستاری وزیر بهداشت بخشی از برنامه‌های این معاونت برای یکصد روز نخست فعالیت وزارت بهداشت در دولت یازدهم را تشریح کرد.

مسعود فلاحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به بخشی از برنامه‌های معاونت پرستاری برای یکصد روز نخست فعالیت وزارت بهداشت در دولت یازدهم، گفت: یکی از مباحثی که در برنامه‌های صد روزه معاونت پرستاری پیگیریم "پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران" است.

وی افزود: به این منظور جلسات در حال برگزاری است تا آیین نامه مربوطه طراحی و نهایی شود. در مجموع جلسات این موضوع به طور مرتب در حال انجام است.

فلاحی گفت: نهایی و اجرا شدن "صلاحیت حرفه‌ای پرستاران" بی‌تردید به نفع بیماران خواهد بود؛ چرا که به دنبال اجرای آن هر پرستاری بر بالین بیمار هر خدمتی را ارایه نخواهد داد. به عنوان مثال خدمات ارایه شده در بخش‌های قلب، عفونی، اتاق عمل، روان و ... با یکدیگر تفاوت دارند و پرستاری که بر بالین این بیماران حاضر می‌شود باید صلاحیت حرفه‌ای ارایه خدمت مربوطه را داشته باشد.

وی در این باره به اقدامات انجام شده در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر، پرستاری که فارغ‌التحصیل می‌شود، به منظور آن که وارد بازار کار شود باید دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای را نیز طی کند. در ایران نیز 160 مرکز البته با کیفیت‌های مختلف به تربیت پرستار می‌پردازند. گذراندن دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای کیفیت خدمات ارایه شده از سوی پرستاران را تضمین خواهد کرد.

فلاحی افزود: از طرف دیگر ممکن است عده‌ای خدماتی را تحت عنوان پرستاری ارایه دهند اما دوره‌های کافی به این منظور را نگذرانده باشند. با صدور "پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران" این موارد نیز مشخص شده و مردم می‌توانند از خدمات پرستاران آموزش دیده بهره گیرند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: "پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاران" یکی از کمبودهای کشور بوده که اقدامات مربوط به تدوین دستورالعمل‌ مربوطه در حال نهایی شدن است و امیدواریم این امر به زودی به مرحله اجرا درآید.

بانک اطلاعات تخصصی پرستاری راه‌اندازی می‌شود

وی پیگیری راه‌اندازی "بانک اطلاعاتی تخصصی پرستاری" را از دیگر برنامه‌های صد روزه معاونت پرستاری وزارت بهداشت خواند و گفت: از آنجا که پرستاران در بخش‌های مختلف از جمله در وزارت بهداشت، خیریه، بخش خصوصی، تامین اجتماعی، اورژانس‌ها، سازمان انتقال خون، هلال احمر، بیمارستان‌های نظامی و ... فعالند، اطلاعات ما در وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور درباره پرسنل پرستاری ناقص است. به این منظور لازم است آمار دقیقی از پرستاران کشور داشته باشیم. به این منظور راه‌اندازی بانک اطلاعات تخصصی پرستاری را پیگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha