سلامت نیوز : معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره امکان استفاده از مطب‌های خصوصی برای آموزش دانشجویان پزشکی، گفت: برای انجام این طرح لازم است دستورالعمل‌های صحیح تدوین و به آنها نظارت شود.

دکتر امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه طرح استفاده از مطب استادان جهت آموزش دانشجویان طرحی است که در دنیا از آن بهره برده می‌شود، خاطر نشان کرد: مطب‌های خصوصی در واقع محل مواجه واقعی پزشک با بیمار است و با توجه به اینکه روش آموزش پزشکی همان روش شاگرد و استادی قدیم است که در آن شاگرد کنار دست استاد به یادگیری و تمرین می‌پرداخت، مطب‌های پزشکان می‌تواند محل مناسبی جهت آموزش دانشجویان باشد.

وی با اشاره به امکان اجرای طرح استاد تمام وقتی با بهره‌گیری از مطب استادان، تصریح کرد: این طرح باید به شکل صحیح اجرا شود و استادانی که طرح تمام وقتی را پذیرفته‌اند می‌توانند در کنار کار در دانشگاه و بیمارستان‌های دولتی از مطب خصوصی‌شان نیز جهت آموزش دانشجویان استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دستورالعمل صحیحی جهت اجرای طرح استفاده از مطب‌های خصوصی باید تدوین شود، در این باره اظهار کرد: این طرح باید به گونه‌ای اجرا شود که برای بیمارانی که مراجعه می‌کنند ایجاد مشکل نکند، البته هنوز برای برنامه‌ریزی این امر اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بیمارانی که به مطب‌های خصوصی مراجعه می‌کنند توقع دارند به شکل خصوصی مورد معاینه قرار گیرند، گفت: آموزش دانشجویان باید به گونه‌ای مدیریت شود که این حریم خصوصی از بین نرود، بنابراین با توجه به مسائل فرهنگی که در جامعه ما وجود دارد، لازم است این طرح نهادینه شود که در کوتاه مدت دست‌یابی به آن بعید است.

ضیایی با اشاره به اینکه فراهم آوردن شرایط اجرای چنین طرحی نیازمند انجام سطح بندی در ارتباط دانشجو با بیمار است، خاطر نشان کرد: در مراحل اصلی درمان خود پزشک معالج باید مداخله داشته باشد، در واقع دانشجو در این مطب‌ها خدمتی را ارائه نمی‌دهد، بلکه تنها آموزش می‌بیند و تنها در برخی موارد اجازه دخالت در بحث درمان را دارد.

وی در باره میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به مطب‌های خصوصی برای اجرای این طرح، گفت: بیماران می‌توانند برای حفظ شرایط خصوصی اجازه حضور دانشجویان را ندهند، با این حال بسیاری از بیماران با حضور دانشجویان مشکلی نخواهد داشت زیرا در کنار درمان می‌توانند به آموزش پزشکی نیز کمک کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امکانات بخش خصوصی از درمانگاه‌های آموزشی نیز بهتر است، خاطر نشان کرد: استادان دانشگاه با توجه به جایگاهشان از مطب‌های مجهزی برخوردارند، اما برای استفاده از مطب جهت آموزش لازم است فضای کافی نیز در اختیار داشته باشند.

وی افزود: به عقیده بنده حدود 40 تا 50 درصد استادان حاضر به قبول این طرح هستند، زیرا این افراد در واقع معلم‌اند و علاقه‌مند هستند بتوانند در همه جا این آموزش را ارائه دهند، با این حال لازم است برنامه مناسبی درباره ارتباط دانشجو با بیمار در نظر گرفته شود.

به گفته ضیایی اجرای این طرح در گرو انجام یک کار فرهنگی و تغییر نگرش بیماران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha