یک فوق تخصص اورولوژی کودکان گفت: اگر برگشت ادرار خفیف در کودکان تشخیص داده شود با تجویز آنتی بیوتیک می‌توان از پیشرفت بیماری و عفونت کلیه و مثانه پیشگیری کرد اما در صورت پیشرفت نیاز به جراحی دارد.

دکتر علیرضا سینا در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه عفونت ادراری یک بیماری شایع در میان کودکان است که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود، افزود: جنسیت در این بیماری مهم است به طوری که عفونت ادراری در یک سالگی در پسران و بعد از آن در میان دختران شایع‌تر است.

بیشتر بدانید: چطور از عفونت ادراری در کودکان جلوگیری کنیم؟

وی با بیان این مطلب که علامت عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است، اظهار داشت: در سنین نوزادی و زیر یک ماه، بیماری با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، شلی، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌های نوزادی خودش را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص اورولوژی کودکان ادامه داد: در سنین بالاتر این مشکل با نشانه‌هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی‌اختیاری ادرار، ایجاد شب‌ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌قراری حین ادرار کردن است.

دکتر سینا با بیان این که برگشت ادرار یکی دیگر از عوارض عفونت ادراری است، افزود: اگر برگشت ادرار خفیف تشخیص داده شود با تجویز آنتی بیوتیک می توان از پیشرفت بیماری و عفونت کلیه و مثانه پیشگیری کرد اما در صورت پیشرفت نیاز به جراحی دارد .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از روش های نوین جراحی آندوسکوپی و لاپاروسکوپی برای درمان برگشت ادرار در کودکان استفاده می شود، گفت: متاسفانه ژل دیفلاکس که در درمان آندوسکوپی استفاده می شود تحت پوشش بیمه نیست و قیمت آن در حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان است که در بیمارستان‌های دولتی استفاده نمی‌شود و تهیه این ژل برای بیماران مشکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha