چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 85679

عدالت محوری یکی از نکاتی است که باید در نظام سلامت در دستور کار مسئولین قرار گیرد. عدم نگاه به نیازهای قشر آسیب پذیر در جامعه نکته ای است که به عنوان یک تهدید در نظام سلامت به حساب می‌آید و باید مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل شود.

عدالت در سلامت از یاد رفته است
سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:«عدالت محوری یکی از نکاتی است که باید در نظام سلامت در دستور کار مسئولین قرار گیرد. عدم نگاه به نیازهای قشر آسیب پذیر در جامعه نکته ای است که به عنوان یک تهدید در نظام سلامت به حساب می‌آید و باید مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ؛ مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به سهم بسیار ناچیز ارگان‌های دولتی در ارتقاء سطح سلامت گفت:«برعکس ظاهر ماجرا، تنها ۲۵ درصد سلامت جامعه به وزارتخانه و ارگان‌ها ذی‌ربط باز می‌گردد و بیش از ۷۵ درصد این بحث به خود مردم وابسته است. حجم بسیار عظیمی برای این امر در این ۲۵ درصد هزینه می‌شود غافل از اینکه در بخش ۷۵ درصدی هزینه های بیشتر و بزرگ‌تری صرف می‌شود.»

وی اصلی‌ترین تهدیدات برای نظام سلامت را در نادیده گرفتن قشر آسیب پذیر جامعه می‌داند و می‌گوید:«قانون و مسئولین باید در درجه اول به این فکر کند که به چه چیزی و به چه کسی توجه ویژه ای داشته باشد. کشانی که سواد ندارند، پولی برای هزینه های درمانی ندارند، سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند و یا در کل به بهانه ای در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند باید در وهله اول توجه مسئولین قرار گیرند.»

یکی دیگر از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که به وسیله عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنان اولویت‌های نظام سلامت مطرح شد دوری از درمان گرایی و تخصص گرایی است. وی در همین باره ادامه داد:«نگاه به سالم سازی در محیط‌های مختلف نگاهی است که متأسفانه در نظام سلامت از آن فاصله گرفته‌ایم.»

وی افزود:«جمهوری اسلامی با شعار عدالت محوری روی کار آمده است اما امروز از این عدالت فاصله بسیاری داریم. ما قانون‌گذارها به دور از توجه به نیاز قشر نیازمند نیازهای خود را برطرف می‌کنیم و قشر آسیب پذیر از این طریق هر روز فقیر تر و نیازمند تر می‌شوند.»

وی در پایان ضمن اشاره به یکی از فرمایشات حضرت علی (ع) در رابطه با رعایت عدالت در دولت‌ها گفت:«طبق فرمایشات حضرت علی این وظیفه ماس است که عدالت را در بین مردم و خانواده خودمان به عنوان قانون گذار در صدر اولویت‌های خود قرار دهیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha