سلامت نیوز : وزیر بهداشت تاکید کرد: باید از ارزش‌های اخلاقی در مقابل بی‌اخلاقی‌های حاکم بر جامعه پزشکی مراقبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، افزود: پیشرفت‌های چشم پزشکی در ایران قابل انکار نیست و این به دلیل سخاوت اساتید چشم پزشکی است که با حضور فعال در بخش‌های دولتی و خصوصی به پیشرفت این رشته در دهه‌های اخیر کمک کرده است، چه بسا بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری داشته است. اساتیدی که با هزینه‌های شخصی به تحقیقات در این رشته پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: فاصله پیشرفت در کشور ما و در کشورهای پیشرفته در زمینه پزشکی نسبت به رشته‌های دیگر همچون مهندسی بسیار کمتر است؛ به خصوص در رشته چشم پزشکی این فاصله ناچیز است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه پیشرفت چشم پزشکی ایران بسیار موفق بوده است، گفت: در آموزش، رشد چشمگیری داشتیم. تا چند سال اخیر رشته‌های فوق تخصصی نداشتیم ولی در حال حاضر در همه رشته‌ها فلوشیپ تربیت می‌کنیم. در پژوهش نیز قابل مقایسه با 10 سال قبل نیستیم و پیشرفت‌های زیادی داشتیم.

هاشمی در رابطه با پیشرفت چشم پزشکی در زمینه خدمات و درمان، گفت: در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد؛ مگر در شهرهای دور که به دلیل ضعف مدیریتی است و اگر تعرفه‌ها اصلاح شود و پوشش نفوذ همه تخصص‌ها در اقصی نقاط کشور به وجود بیاید، دیگر شاهد کمبود امکانات و متخصص در شهرهای مختلف ایران و به خصوص در نقاط مرزی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه چشم پزشکی جزو رشته‌های اخلاق‌مدار پزشکی است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته اخلاق و توجه به اخلاق مورد غفلت قرار گرفته است، به خصوص رنجی که از شرایط سیاسی می‌بریم، به دلیل بی‌اخلاقی و بداخلاقی در سال‌های گذشته است که جامعه پزشکی نیز از آن بی‌نصیب نبوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در چشم پزشکی نسبت به سایر رشته‌های پزشکی بی‌اخلاقی کمتر است و باید از این ارزش مراقبت کرد که این توسط متخصصین و انجمن‌ها اعمال می‌شود. باید بیشتر به نقش جوانان توجه کرد. معرفی الگوهای اخلاق مدار به جوانان می‌تواند در سالم‌ ماندن جامعه پزشکی نقش زیادی داشته باشد.

در این مراسم از پروفسور خدادوست به عنوان چهره ماندگار عرصه چشم پزشکی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha