چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 85698
سلامت نیوز : سرپرست دفتر نظارت بر فرآورده‌های مکمل و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو به اعلام آخرین آمار تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت: تا پایان مرداد ماه سال 92 بالغ بر 996 فرآورده طبیعی مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر امیرحسین جمشیدی در دومین همایش ملی طلای سبز که از صبح امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد، به ارائه تعریفی از داروهای گیاهی و سنتی پرداخت و گفت: آن دسته از داروهایی که منشا گیاهی، حیاتی و یا معدنی داشته باشند، در ردیف‌ داروهای گیاهی و سنتی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، 25 درصد از داروها از فرآورده‌های طبیعی مشتق می‌شوند.

سرپرست دفتر نظارت بر فرآورده‌های مکمل و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو همچنین به تقسیم‌بندی انواع فرآورده‌های طبیعی پرداخت و گفت: مواد اولیه طبیعی، عصاره‌ها، فرآورده‌های به کار رفته در طب مکمل و فرآورده‌های تشخیص آلرژی از این جمله هستند. در حال حاضر بیش از 120 روش طب مکمل بر اساس فرهنگ‌های متعدد وجود دارد و سازمان غذا و دارو نیز به فرآورده‌های طبیعی مجوز ساخت می‌دهد.

جمشیدی به روند ثبت این فرآورده‌ها در فهرست داروهای طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: این مراحل شامل ساخت دارو با تکیه بر طب سنتی ایران، ساخت دارو به روش مشابه‌سازی فرآورده‌های معتبر خارجی و همچنین واردات داروهای طبیعی است که البته باید گفت بحث واردات داروهای طبیعی به دلیل تولید مناسب این فرآورده‌ها در داخل کشور آمار بسیار پایینی دارد. در نهایت ادعای درمانی فرآورده مورد نظر برای ثبت در فهرست فرآورده‌های طبیعی مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام مطالعات بالینی در این فهرست ثبت نهایی می‌شود.

سرپرست دفتر نظارت بر فرآورده‌های مکمل و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار موجود، تا پایان مرداد ماه سال 92 تاکنون بالغ بر 996 فرآورده طبیعی مجوز دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: 280 مجوز مربوط به عصاره و اسانس، 288 مجوز مربوط به داروهای طب سنتی است که 92 شرکت در زمینه تولید آنها فعالیت دارند.

وی ادامه داد: 284 گیاه در فرآورده‌های گیاهی به کار می‌رود. البته 1400 نوع گیاه در کشور وجود دارد که باید سعی کنیم از همه آنها در ساخت فرآورده‌های دارویی در کشور بهره‌مند شویم.

جمشیدی با بیان اینکه سال 91 بهترین سال ارائه مجوز به فرآورده‌های گیاهی بود، اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 200 مجوز به فرآورده‌های طبیعی داده شد که امید است امسال شاهد آمار بالاتری در این خصوص باشیم.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر 71 فر‌آورده طبیعی در رابطه با سرماخوردگی و سرفه ساخته شده است که بالاترین آمار را بر اساس بار بیماری‌ها به خود اختصاص داده است.

سرپرست دفتر نظارت بر فرآورده‌های مکمل و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو به امضای آیین‌نامه طب سنتی در سال 85 توسط لنکرانی وزیر بهداشت وقت اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه باعث شد تا طب سنتی که پیش از این به صورت سینه به سینه منتقل می‌شد، به قفسه داروخانه‌ها راه پیدا کند.

جمشیدی همچنین به تنوع دسته‌جات درمانی داروهای طبیعی دارای مجوز اشاره کرد و گفت: از 96 دسته درمانی داروهای طبیعی اکنون 49 دسته درمانی در کشور به تولید می‌رسد، در حالی که این آمار در سال 85، 29 دسته بود.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر کارخانجات تولیدکننده داروهای طبیعی در اطراف پایتخت پراکنده هستند، گفت: تعداد کارخانجات تولید داروهای طبیعی در شرق کشور اندک است و در برخی استان‌ها وجود ندارد. امید است طب سنتی در کشور گسترش یافته و شاهد رشد کارخانه‌های تولید داروهای گیاهی از سایر نقاط کشور باشیم.

به گفته سرپرست دفتر نظارت بر فرآورده‌های مکمل و غذاهای ویژه سازمان غذا و دارو، طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی بسیار متفاوت‌تر از درمان به کمک‌ داروهای شیمیایی است و اینکه سایر حوزه‌ها بیشتر به فکر ورود به بازارهای جهانی به منظور کسب درآمد بالاتر هستند، در طب سنتی وجود ندارد و باید از فعالان حوزه تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha