سلامت نیوز : مدیرکل محیط زیست استان تهران توسعه حمل و نقل عمومی، جایگزین کردن سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز، تعویض کاتالیست خودروها و اصلاح قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها را مهمترین راهکارها برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد هادی حیدرزاده در اولین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: وضعیت کیفی هوای شهر تهران بر اساس شاخص AQI طی سالهای 81 تا 91 این گونه بوده که روزهای سالم کاهش پیدا کرده و روزهای پاک با افت جدی مواجه شده است، اما از نظر شاخص منواکسید کربن می‌توان گفت که به دلیل اجرای برنامه اول جامع کاهش آلودگی هوا پیش از سال 84 روزهای سالم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آلاینده ازن نیز با وجود تلورانس مشخصا کنترل شده و از نظر نیتروژن و دی اکسید نیتروژن نیز در وضعیت سالم قرار دارد، اما از نظر ذرات معلق زیر 10 میکرون با کاهش روزهای پاک و سالم مواجه هستیم که این موضوع در سالهای 89 تا 91 در مرحله بحرانی قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران تصریح کرد:‌ در سال 91 مهمترین آلاینده هوای شهر تهران گرد و غبار و ذرات کمتر از 2.5 میکرون است که در اکثر روزهای سال با آن مواجه بوده‌ایم که دلیل آن هم کانون‌های گرد و غبار در کشور عراق و تا حدی هم احتراق ناقص خودروها و استقرار صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران است.

حیدر زاده با اشاره به قانون چند ساله شدن معاینه فنی خودروها اظهار کرد: با تصویب این قانون حداقل از پلیس راهور تهران می‌خواهیم که جلوی خودروهای دودزای آلوده کننده را بگیرد و در این زمینه جدی‌تر عمل کند.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب قانون چند ساله شدن معاینه فنی، مراجعه به مراکز فنی خودروها کاهش چشمگیری یافته است، افزود: در حالت عادی هم مراکز معاینه فنی با 40 تا 50 درصد ظرفیت خالی کار می‌کنند که بعد از تصویب این قانون 33- درصد کاهش پیدا کرده است که از لحاظ اقتصادی نیز به هیچ عنوان به صرفه نیست.

مدیرکل محیط زیست استان تهران ارتقای کیفیت معاینه فنی خودروها را یکی دیگر از چالش‌های پیش رو دانست و افزود: متاسفانه تناسبی میان شاخص‌های معاینه فنی خودروها و خودروهای فعلی وجود ندارد و اوضاع به گونه‌ای است که اگر خودرویی حتی استاندارد یورو2 هم داشته باشد معاینه فنی را پاس می‌کند.

باید مرجع تایید کیفیت سوخت ارگانی غیر از وزارت نفت باشد

حیدرزاده با اشاره به توزیع سوخت یورو4 و یورو5 از ابتدای سال 91 اظهار کرد: با وجود آنکه این اقدام در شرایط تحریم بسیار مبارک است، دو مشکل بزرگ در این زمینه وجود دارد که می‌توان به تایید کیفیت سوخت توسط خود وزار نفت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه باید مرجع تایید کیفیت سوخت ارگانی جدا از وزارت نفت باشد، گفت: از سویی میزان توزیع سوخت استاندارد بسیار مهم بوده و باید به شکل گسترده تری در شهرهای بزرگ سوخت با کیفیت عرضه کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اقدامات شهرداری در ایجاد مسیر دوچرخه را بسیار مهم ارزیابی کرد و عنوان کرد: با این وجود شهرداری باید در مکانیابی این مسیرها حساسیت بیشتری نشان می‌داد چرا که به دلیل وضعیت شیب‌های سطح شهر تهران دوچرخه سواری بسیار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متوسط سن ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بسیار بالا رفته است، گفت: دولت باید در این زمینه حمایت‌های بیشتری داشته باشد چرا که از سال 83 تا 89 به دلیل عدم حمایت دولت سن اتوبوس‌های شهر تهران بسیار افزایش یافته است که اگرچه با توسعه خطوط BRT همراه بوده اما یک اولویت در حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود.

سهم مترو از حمل و نقل عمومی باید به 30 درصد برسد

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سهم خطوط مترو در حمل و نقل عمومی باید به 30 درصد برسد تصریح کرد:‌ از سال 73 که توسعه خطوط مترو آغاز شده، رشد 150 درصدی داشته‌ایم که از نسبت به دیگر برنامه‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

ح

یدرزاده تاکید کرد: به طور کلی باید سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مردم در سطح پایتخت به 70 درصد ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز هر شهروند تهرانی 15 متر است، افزود: اما باید به بحث اثرگذاری اکولوژیکی فضای سبز نیز توجه شود و به جای کاشت چمن درختکاری در اولویت قرار گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر 35 جایگاه دو منظوره سوخت در شهر تهران فعال است ادامه داد: به دلیل محدودیت زمین برای احداث جایگاه نتوانسته‌ایم تا کنون تعداد ایستگاه‌های CNG را افزایش دهیم.

شهرداری باغات قدیمی شهر تهران را حفظ کند

وزارت صنایع تعویض کاتالیست‌ها را در دستور کار خود قرار دهد

حیدرزاده با بیان اینکه سهم درختان کهنسال در تصفیه هوای تهران بسیار بیشتر از نهال‌ها و درختان جوان است، افزود: به همین دلیل از شهرداری خواستاریم باغات قدیمی شهر تهران را به دلیل اثرگذاری آنها حفظ کند.

وی با بیان اینکه وزارت صنایع باید تعویض کاتالیست‌ها را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: تعویض کاتالیست‌ها می‌تواند در کاهش آلودگی هوای ناشی از خودروها سهم بسیار بالایی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین از وزارت بهداشت که همواره آمار متناقضی از اثرگذاری آلودگی هوا بر سلامت مردم ارائه کرده خواستاریم که در این زمینه ورود پیدا کرده و آمار و ارقام صحیحی از نقش آلودگی هوا در مرگ و میر شهروندان تهرانی ارائه کند.

با پیگیری موضوع محیط زیست می‌توان صنعت خودرو را از تحریم درآورد

نیروگاه منتظر القائم کرج و بعثت نقش مهمی در آلودگی هوای تهران دارند

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: ‌از آنجا که آمریکا تحریم‌های زیست محیطی علیه ایران را لغو کرده است، می‌توان با پیگیری موضوع محیط زیست صنعت خودرو را از تحریم خارج کرد تا از این طریق خودروسازان نیز به تعهداتی که در زمینه استانداردکردن خودروها داشته‌اند عمل کند.

حیدرزاده توسعه سرانه فضای پارکینگ عمومی، استاندارد کردن موتورخانه‌ها، تداوم طرح خارج سازی مینی بوس‌های فرسوده، تعویض کاتالیست تاکسی‌ها، برخورد با خودروهای دودزا و اجرای طرح کهاب تهران را از دیگر اقدامات برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران دانست و اظهار کرد: در حال حاضر نیروگاه منتظر القائم کرج و بعثت در آلودگی هوای شهر تهران نقش بسیاری دارند که باید سوخت آنها از مازوت به گاز تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha