چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 85703

سلامت نیوز : داروهای شیمی‌ درمانی علاوه بر غلبه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم، به ویژه سلول‌های پوستی آسیب می‌رسانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شایع‌ترین عوارض جانبی شیمی‌ درمانی تهوع و ریزش مو است، اما این داروها باعث ایجاد تغییراتی در پوست نیز می‌شوند.

به گفته محققان فرانسوی، بیماران سرطانی با انجام مراقبت‌های ساده می‌توانند تاثیر این داروها را بر روی پوست محدود سازند. اصلی‌ترین عارضه پوستی که در اثر داروهای ضد سرطان ایجاد می‌شود، خشکی شدید پوست است.

پوست بدن بیمار پس از شیمی‌ درمانی دچار کم‌ آبی می‌شود و نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این خطر ایجاد چروک‌های جدید بر روی پوست و عدم استحکام پوست به خصوص در ناحیه صورت وجود دارد.

در برخی موارد بیماران از ترک خوردگی و ورقه شدن پوست در ناحیه کف دست و پا، همچنین از حساسیت شدید به نور خورشید و ایجاد آکنه و کهیر شکایت دارند.

متخصصان پوست اظهار کردند: بهترین راه برای ترمیم پوست، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی مخصوص پوست‌های حساس است. به گفته پزشکان اگر قبل از خشک شدن کامل پوست مجددا از کرم استفاده شود، رطوبت بیشتری در سطح پوست جذب می‌شود.

پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای شست‌وشو از صابون استفاده نکنند و هنگام کار و خروج از منزل حتما دستکش بپوشند و در مقابل نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند.

برای بدست آوردن استحکام و شفافیت پوست نیز، مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها توصیه می‌شود. مرکبات، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی و کلم بروکلی سرشار از کاروتینوئید هستند. مصرف غلات، گوشت سفید و فرآورده‌های دریایی و نوشیدن روزانه حداقل 1.5 لیتر آب نیز مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha