سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کسب دانش فنی فرم نانو میسلی کورکومین (عصاره اصلی زردچوبه ) در این دانشگاه و تولید آن تا ۳ ماه آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمودرضا جعفری محقق این طرح با اشاره به اینکه کورکومین جز فعال گیاه پایا(چند ساله) و معمولاً با نام زردچوبه شناخته می‌شود، اظهار داشت: مهمترین اثرات بیولوژیکی کورکوکین اثرات ضد التهابی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است،خاطر نشان کرد: برای تأثیر این عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالی که در فرم نانو این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتری خواهد داشت .

جعفری تصریح کرد: ‌در بسیاری از مطالعات کشت سلولی پرکلینیکال و حیوانی اثرات بالقوه کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدانت،ضد تکثیر سلولهای سرطانی و مهاجم، از بین برنده مقاومت سلولهای سرطانی به داروهای شیمی درمانی دریافت شده است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ‌این دارو در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماریهای قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی و آرتریت نیز می تواند استفاده شود .

جعفری افزود: ‌همچنین کورکومین می‌تواند مانع از تشکیل لخته خون شود، پایین آورنده کلسترول است و موجب بهبود عملکرد کبد و دستگاه گوارش می شود .

رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌دانش فنی این دارو توسط محققان این دانشگاه کسب و با حمایت ستاد نانو فناوری ریاست جمهوری نمونه صنعتی آن در (شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا») با نام تجاری سینا کورکومین تولید شده است.

جعفری پیش بینی کرد: ‌پس از طی مراحل کسب مجوز از وزارت بهداشت، این دارو تا سه ماه آینده به مرحله تولید صنعتی برسد.

‌از این دانشمند توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد دو سال پیش نیز نانو داروی ضد سرطان سینا دوکسوزوم وارد بازار دارویی کشور شد.

این دارو یک ترکیب ضدسرطان بوده که برای درمان سرطان تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما (سرطان خون) و کاپوسی سارکومای (نوعی سرطان بافت نرم) برای نخستین‌بار در خاورمیانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده و در حال حاضر در مراکز درمان سرطان کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha