سلامت نیوز : نماینده وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها معتقد است: در صورت تدوین استانداردها و راهنماهای بالینی ارائه خدمت مبنای واحدی برای تصمیم‌گیری در کمیسیون‌های پزشکی ایجاد می‌شود و از بار پرونده‌هایی که درخواست تجدیدنظر دارند نیز کاسته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن امامی رضوی صبح امروز در چهارمین همایش سراسری طب و قضا که در شیراز برگزار شد حوزه پزشکی قانونی را فصل مشترک بین حوزه قضا و طب عنوان کرد و گفت: پزشکی قانونی در کشور ما اتصال این دو حوزه مهم را بر عهده گرفته است در عین حال به نظر می‌آید در ارتقای سطح علمی، قانونگذاری و تصمیم‌گیری‌هایی که در دادگاه‌ها و کمیسیون‌های مختلف پزشکی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

امامی رضوی تصریح کرد: علم پزشکی علمی تجربی است که از نوشتن یک نسخه ساده تا جراحی‌های بزرگ باید مبتنی بر شواهد علمی باشد و پزشکان باید در این راستا همواره خود را به روز نگه دارند اما همین مسئله در افراد مختلف متفاوت است و تصمیمات متفاوت باعث بروز یک سری مشکلات می‌شود که بعد به کمیسیونی ارجاع می‌شود که گروه قضاوت کننده باید نظر خود را مبتنی بر شواهد ارائه کنند.

وی تأکید کرد: آنچه که ما را دچار مشکل می‌کند این است که معمولاً پرونده‌هایی که در کمیسیون مطرح می‌شود علیرغم تمام تلاش‌ها و کارهای کارشناسی پس از اعلام نتیجه با اعتراض به یکی از طرفین مواجه شده که درخواست تجدیدنظر می‌کنند و در نهایت پرونده به کمیسیون‌های بالاتر ارجاع می‌شود. در همین راستا ابزارهایی وجود دارد که اگر از آن استفاده کنیم تصمیمات پرونده‌های پزشکی قانونی صراحت بیشتری خواهد داشت.

وی استفاده از استانداردها و راهنماهای بالینی ارائه خدمت را برای کاهش ارجاع پرونده‌ها به کمیسیون‌های مختلف مؤثر دانست و افزود: در وزارت بهداشت از 4، 5 سال گذشته با کمک انجمن‌های علمی، تخصصی و خبرگان استانداردهای ارائه خدمت در حال تدوین است که برخی از آنها هم ابلاغ شده است.

نماینده وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برای یک تجویز ساده اگر بیمار به 4 پزشک مختلف مراجعه کند هر پزشکی پروتکل درمانی خاص خود را دارد اما با تدوین راهنماهای بالینی که بر اساس امکانات موجود کشور تدوین شده تصمیم واحد گرفته می‌شود و می‌تواند مبنای کمیسیون‌های پزشکی باشد چرا که برخی شکایات ناشی از عوارض پزشکی است و ما می‌توانیم خیلی از آنها را در موارد مکرر کمیسیون‌ها پیشگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha