سلامت نیوز : رئیس شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران گفت: در سال‌های اخیر افزایش بدون ضابطه تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی بدون توجه به زیر‌ساخت‌های لازم و هیئت علمی نه تنها در کاهش پوسیدگی دندان نقش نداشته بلکه میزان پوسیدگی دندان‌ها افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ غلام‌عباس مرتضوی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین کنگره انجمن پریودنتولوژی ایران در هتل المپیک گفت: از اواخر سال 79 که این انجمن پایه‌گذاری و تشکیل شد و اولین کنگره علمی خود را در آبان‌ماه سال 80 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد تا کنون همایش‌های علمی خود را بدون وقفه علاوه بر تهران در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، کیش و یزد برگزار کرده و خوشبختانه هر سال نیز شاهد پیشرفت آن از نظر علمی و مدیریتی بوده‌ایم.

رئیس شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران گفت: بدین منظور از تعدادی از اساتید برجسته جهان در رشته پریود‌نتولوژی، ایمپلنت و اساتید به نام داخلی دعوت کرده‌ایم که در این کنگره سخنرانی نمایند.

رئیس شورای عالی انجمن پریود‌نتولوژی ایران تصریح کرد: یکی از ایراداتی که در کنگره‌های پیشین این انجمن مطرح بود این بود که 70 درصد برنامه‌های علمی و سخنرانی به موضوع ایمپلنت اختصاص داده می‌شود البته اهمیت ایمپلنت بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانیم پیشرفت این علم چه خدمت بزرگی به مردم جهان کرده است ولی از طرف دیگر اکثر هموطنان ما از نوعی بیماری پریودنتال رنج می‌برند که نیاز به درمان و توجه و آموزش‌های تکمیلی بیشتری دارند.

مرتضوی به افزایش بدون ضابطه و غیرمعقول دانشکده‌های دندانپزشکی در سال‌های اخیر اشاره داشت و افزود: متأسفانه بدون توجه به زیرساخت‌های لازم و تأمین هیئت علمی مناسب و کافی تعداد دانشگاه‌ها افزایش یافته که به موضوع پیشگیری از بیماری‌های مختلف دهان و دندان کمترین توجه شده است.

رئیس شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: با نگاهی به دفترچه انتخاب رشته علوم تجربی آزمون سراسری و آزاد سال 92 می‌بینیم که تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی که در سال 92 و 93 اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند به 60 دانشکده رسیده است که شامل 36 دانشگاه سراسری، 5 دانشگاه آزاد و 19 واحد بین‌المللی است و تصور می‌کنم ما با این تعداد دانشجو و دانشکده رکوددار در کل کشورهای جهانیم.

مرتضوی به سخنان رخشانی معاون بهداشت وزارت بهداشت اشاره داشت و افزود: ایشان فرموده‌اند که طی سال‌های اخیر تعداد دندانپزشکان زیاد شده و با همین افزایش تعداد دندانپزشک و میزان پوسیدگی دندانی افزوده شده است و وضعیت بهداشت و دهان و دندان بدتر شده است.

وی به قسمت‌های دیگر سخنان رخشانی پرداخت و گفت: ایشان گفته‌اند بزرگترین چالش در سال‌های اخیر در ساختار بهداشت این است که دهان و دندان از مجموع وزارت حذف شده‌ است و چون دفتر بهداشت دهان و دندان طی چند سال اخیر حذف شده است بیش از هزار مرکز دندانپزشک ندارند.

رئیس شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: در کشورهای اروپایی به دلیل اینکه بتوانند به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشند و از پوسیدگی‌ها بکاهند از تعداد دانشکده‌های دندان‌پزشکی‌شان کاسته‌اند اما ایران هر سال به تعداد آنها می‌افزاید.

وی به معضل دیگر موجود در این حیطه اشاره داشت و افزود: هر ساله تعداد زیادی کنگره‌های دندانپزشکی به واسطه انجمن‌های تخصصی و غیره تخصصی برگزار می‌شود که در سال 91 تعداد این کنگره‌ها 21 کنگره بوده که با توجه به تعطیلات سالانه می‌توان گفت: که هر ماه دو کنگره برگزار می‌شده که این امر نیز عوارض خاص خود را دارد.

رئیس شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران اظهار امیدواری کرد: که برنامه مشخص و مدونی به واسطه انجمن مادر دندانپزشکی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تهیه شود و راه‌حل مناسبی ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha