سلامت نیوز : رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه حدود 25 میلیون نفر از مردم کشور ما از استئوپنی (مرحله پیش از پوکی استخوان) و 3 میلیون نفر از استئوپروز رنج می برند، افزود: تا سال 1400، این رقم به 43 میلیون نفر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر باقر لاریجانی در همایش تازه‌های استئوپروز گفت: براساس آمار حدود 22.2 درصد زنان و 11 درصد مردان بالای 50 سال به درجات مختلفی از کاهش بافت استخوان و یا پوکی استخوان مبتلا هستند.

دکتر لاریجانی گفت: مطالعات شکستگی نشان می دهد به ازای 100 هزار نفر جمعیت بالای 50 سال، حدود 400 شکستگی استئوپروتیک لگن در کشور اتفاق می‌افتد، این در حالی است که درمان استئوپروز زمینه‌ای در بیماران دچار شکستگی معمولا صورت نمی‌گیرد.

رییس پژوهشکده تحقیقات غدد و متابولیسم با بیان اینکه این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: بایستی همه جوامع با توجه به مسایل بومی خود سیاست گذاری روشنی در زمینه مدیریت بیماری استئوپروز داشته باشند که از جمله رویکردهای مبتنی بر جامعه در پیشگیری از این بیماری خاموش، سطح سیاست گذاری یا محیطی، مدل مراقبت مزمن و رویکرد شبکه علیتی و در نتیجه تدوین نقشه راه استئوپروز است.

وی با اشاره به اینکه طراحی نقشه راه، ابزاری مناسب برای رویکرد مبتنی بر شواهد به اداره استئوپروز است، اظهار کرد: می‌توان به وسیله آن نقاط کور داده‌ها را شناسایی و اطلاعات لازم را دریافت کرد و به کمک نقشه راه می توان علاوه بر برنامه، راه تحقق آن را برای مجریان کشوری ترسیم کرد همچنین با این مدل می توان از انجام کارهای تکراری پیشگیری کرد.

مدیریت چاقی از راهکارهای اصلی پیشگیری از پوکی استخوان

دکتر لاریجانی با تاکید بر این که طراحی نقشه راه باید ابزار مناسبی برای مدیریت چاقی در ایران باشد، افزود: نگاه جامع به این بیماری و عوارض آن در قالب نقشه راه استئوپروز ابزار مناسبی برای مدیریت این بیماری بوده و باید بتواند به شناخت عمیق‌تر این بیماری، عوامل خطر آن و عوارض و مشکلات و همچنین کاهش هزینه کمک کند.

وی گفت: نقشه راه نه فقط یک برنامه، بلکه راه تحقق آن را نیز ترسیم می کند، این مدل همچنین علاوه بر تقویت نوآوری مجریان را در عدم انجام کارهای تکراری کمک می کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: این مرکز با همکاری شبکه تحقیقات استئوپروز کشور وزارت بهداشت و همزمان با اجرای پروژه ها و برنامه های پیشگیری و درمان در سطح ملی با هدف شناسایی افراد در معرض خطر و به منظور پیشگیری از ایجاد بیماری در مرحله اول و درمان هر چه بهتر افراد مبتلا و ارائه خدمات مراقبتی مناسب به این افراد برای جلوگیری از شکستگی ها در مراحل بعدی، پایه های لازم برای اجرای مراحل مختلف این مدل و مدیریت بیماری فراهم نموده است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ادامه با بیان این که در اتریش، بیمارستان‌ها را به خانه‌های سالمندان تبدیل کرده‌اند، اظهار داشت: پیشرفت این بیماری به حدی است که گاهی این افراد ناچارند مدام در بیمارستان باشند ما نیز باید چنین مراکزی را ایجاد کنیم.

دکتر لاریجانی با بیان این مطلب که در شهرها و روستاها هر دو از کمبود ویتامین D رنج می برند، اظهارداشت: متأسفانه در جوامع روستایی که به نظر می‌رسد باید مصرف لبنیات بالایی داشته‌ باشند از کمبود ویتامین D رنج می برند.

پیشگیری از پوکی استخوان زودهنگام با اصلاح الگوی توزیع شیر در مدارس

رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم به توزیع شیر غنی شده در مدارس اشاره کرد و افزود: اگر الگوی مصرف شیر را اصلاح کنیم، می‌توانیم از بروز این مشکل پیشگیری کنیم. توزیع شیر در مدارس کشور راهی برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha