سلامت نیوز : اگرچه بازار دارو مدتی است که ثبات پیدا کرده است، این روزها سوژه جدیدی درباره وزارت بهداشت با عنوان کمبود بودجه توجه رسانه‌ها را به سمت خود جلب کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ به گفته وزیر بهداشت، این وزارتخانه حدود 7 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که به انضمام سه هزار میلیارد تومان بدهی سال‌های قبل، کسری بودجه وزارت بهداشت به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ البته باید به این عدد 2000 هزار میلیاردی را که باید برای اجرای پزشک خانواده پرداخت می‌شد و هنوز پرداخت نشده است، اضافه کرد. در این بین باید دید چه برنامه‌هایی برای جبران این کسری چند هزار میلیاردی وجود دارد؟

به گفته «حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، روزی نیست که مسئول یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی از کمبود اعتبار گله نکند، هیچ دانشگاهی نیست کسری اعتباراتش از 50 میلیارد تومان کمتر باشد، به طوری که وزیر گاهی خجالت می‌کشد با آنها جلسه بگذارد.
وزارتی‌ها صرفه‌جویی کنند

با توجه به اینکه وزارت بهداشت رابطه مستقیم با سلامت مردم دارد بنابراین تأمین بودجه این وزارتخانه از مهم‌ترین اهداف هر دولتی باید به شمار رود.» سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان این مطلب می‌افزاید: اکنون دولت با کمبود بودجه در بخش‌های مختلف مواجه است، بنابراین برای رفع این مشکل راهی جز صرفه‌جویی وجود ندارد.«علی کاییدی» با بیان اینکه باید صرفه‌جویی را از کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری فضای فیزیکی آغاز کنیم، ادامه می‌دهد: بعضی ساختمان‌ها وجود دارد که قابل استفاده نیستند و فقط یک مدیر در آن حضور دارد که می‌توان این ساختمان‌ها را ادغام کرد. وی تاکید می‌کند: همچنین باید با صرفه‌جویی در منابع، اوراق و سهام هزینه‌ها را کاهش دهیم و از مازاد آن برای رفع مشکلات استفاده کنیم.

حذف یارانه‌های سه دهک پردرآمد
عضو دیگر کمسیون بهداشت نیز در این باره به «حمایت» می‌گوید: با توجه به حساسیت موضوع کمبود بودجه این وزارتخانه، کمیسیون بهداشت نیز پای کار آمده و با برگزاری جلسه‌هایی درباره تأمین بودجه وزارت بهداشت تصمیم‌هایی اتخاذ کرده است. «شهلا میرگلوی بیات» ادامه می‌دهد: بعد از بررسی‌های صورت گرفته برای تأمین این کسری چشمگیر طرحی مطرح شده که براساس آن قرار است یارانه‌های سه دهک جامعه حذف شود. به این ترتیب ماهانه حدود 6 هزار میلیارد صرفه‌جویی می‌شود که می‌توان آن را صرف مخارجی مانند کسری‌های وزارت بهداشت کرد. وی با بیان اینکه این سه دهک را از میان کارمندان برخوردار از درآمد بالای دولت و افرادی که مالیات زیادی می‌پردازند می‌توان انتخاب کرد، تاکید می‌کند: مشکل کمبود بودجه وزارت بهداشت باید در هیئت دولت نیز مطرح شود تا با کاهش هزینه‌ها در سایر بخش‌ها و تخصیص بودجه این مشکل رفع شود. در این میان باید به یاد داشت که این کسری بودجه باعث شده است وزارت بهداشت توان استخدام‌های جدید به‌خصوص در حوزه پرستاری را نداشته باشد و این مشکل در مناطق محروم بیش از سایر مناطق نمود پیدا کند به طوری که بیمارستان‌های موجود در این مناطق به دلیل کمبود نیروی پرستاری و متخصص خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha