قانون اشتغال تمام وقت پزشکان در بیمارستان های دولتی پس از حدود ۳ سال ( سال 89) هنوز اجرا نشده است در حالی که طراحان با طرح و تصویب این قانون به دنبال اصلاح مشکلات نظام سلامت و ارتقای درمان در مراکز درمانی دولتی بودند.

قانون ۳ ساله اشتغال تمام وقت پزشکان در بخش دولتی هنوز اجرا نشده است
سلامت نیوز : قانون اشتغال تمام وقت پزشکان در بیمارستان های دولتی پس از حدود ۳ سال ( سال 89) هنوز اجرا نشده است در حالی که طراحان با طرح و تصویب این قانون به دنبال اصلاح مشکلات نظام سلامت و ارتقای درمان در مراکز درمانی دولتی بودند.شایان ذکر است در قانون برنامه پنجم توسعه، طرح اشتغال تمام وقت پزشکان در بیمارستان ها و دولتی به تصویب رسید که در قانون بودجه ۹۰ نیز گنجانده شد.

دکتر سجاد رضوی مدیرکل نظارت، اعتبار بخشی و امور درمان وزارت بهداشت به خراسان گفت: این قانون تاکنون اجرا نشده و هنوز اشتغال تمام وقتی پزشکان در بیمارستان های دولتی امکان پذیر نشده است.

وی مهم ترین دلیل اجرا نشدن یکی از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه را نبود اعتبارات ذکر کرد و گفت: برای اجرای این قانون اعتبارات زیادی نیاز است که هنوز تأمین نشده است.

رضوی در پاسخ به این که آیا یکی از دلایل اجرا نشدن این قانون را می توان مقاومت پزشکان و بخش خصوصی ذکر کرد گفت: وقتی اعتبار نیست و نمی توان در مقابل اشتغال تمام وقتی در بخش دولتی پرداخت لازم را داشت، مسلماً یک سری مقاومت ها ایجاد می شود چرا که پزشکان برای اشتغال نداشتن در بخش خصوصی باید درآمد لازم را در بخش دولتی داشته باشند که این مسئله امکان پذیر نیست به همین دلیل مقاومت هایی وجود دارد.وی با اشاره به این که برای اجرای قانون در ابتدا باید اعتبارات مورد نیاز دیده شود گفت: به دنبال ساز و کارهای لازم برای اجرای این قانون هستیم.

رضوی همچنین در پاسخ به این که قرار بود این قانون برای پزشکان تازه استخدام شده در هیئت علمی اجرا شود گفت: متأسفانه این مسئله نیز اجرایی نشده است. در همین زمینه چندی پیش نیز عضو کمیسیون بهداشت با اشاره به مزایای اجرای این قانون در نظام سلامت گفت: واقعی شدن تعرفه ها، از بین رفتن زیرمیزی، تعیین تکلیف پزشکان و فعالیت آن ها در بخش خصوصی و دولتی از مزایای اجرای قانون تمام وقتی پزشکان است که متأسفانه تاکنون اجرا نشده است.

به گزارش مهر منوچهری افزود: در حال حاضر وضعیت کار پزشکان مطلوب نیست زیرا در بخش خصوصی و دولتی تداخل کاری وجود دارد.بنا به گفته این عضو کمیسیون بهداشت برای اجرای این قانون با مقاومت هایی روبه رو هستیم که بیشتر از سوی بخش خصوصی است.یک مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت نیز در این باره به خراسان گفت: حدود ۳ سال از تصویب قانون می گذرد اما برخی پزشکان به دلیل به خطر افتادن منافع خود در مقابل اجرای قانون مخالفت می کنند. علاوه بر این که اراده ای نیز برای اجرای قانون در وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی افزود: اشتغال تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی در بسیاری از کشورها به عنوان راه حل مشکلات نظام سلامت اجرا می شود که نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است. بنا به گفته این مسئول اجرای این قانون به کاهش سهم بیماران، حل مشکل زیرمیزی و دریافت های غیرمتعارف در نظام سلامت و ارتقای کیفیت درمانی در بخش دولتی منجر می شود که البته برای اجرای آن باید مکانیسم های پرداخت پزشکان نیز تغییر کند و درآمد آن ها در بخش دولتی به گونه ای باشد که ایجاد انگیزه کند و این مسئله به اعتبارات بالایی نیاز دارد که باید در بودجه های سنواتی دیده شود.

این مسئول در سازمان بیمه سلامت با اشاره به این که در حال حاضر یکی از دلایل اجرا نشدن قانون، بروز مشکلات در حین اجرا اعلام می شود گفت: اشتغال تمام وقتی پزشکان در بخش دولتی به دلیل قانون بودن لازم الاجراست و باید تاکنون اجرا و مشکلات آن در حین اجرا شناسایی و برطرف می شد اما متأسفانه مسئولان به دلایل مختلف که هیچ توجیه قانونی ندارد از اجرای آن تخلف کردند که به بررسی و رسیدگی نیازمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha