پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 85758

بچه‌ها هر کاری از دست‌شان بربیاید انجام می‌دهند تا از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کنند و کارهایی را که برعهده‌شان است، به پایان نرسانند. برای همین هم بهانه‌های جالبی می‌آورند؛ مثلا ممکن است بگویند دلشان درد می‌کند و نمی‌توانند کار را تمام کنند !

چرا بچه‌ها وظایف‌شان را انجام نمی‌دهند؟
سلامت نیوز : بچه‌ها هر کاری از دست‌شان بربیاید انجام می‌دهند تا از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کنند و کارهایی را که برعهده‌شان است، به پایان نرسانند. برای همین هم بهانه‌های جالبی می‌آورند؛ مثلا ممکن است بگویند دلشان درد می‌کند و نمی‌توانند کار را تمام کنند یا این‌که کاری که برایشان در نظر گرفته شده، مناسب سن و سال‌شان نیست. آنها همه این بهانه‌ها را می‌آورند تا چند دقیقه‌ای بیشتر مشغول بازی شوند و کارشان را انجام ندهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله چهاردیواری ؛ در واقع، براساس یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، 74 درصد والدین گفته‌اند، بچه‌ها بندرت در کارهای روزمره خانه کمک‌شان می‌کنند و تنها در صورتی که از آنها خواسته شود، این کارها را انجام خواهند داد. 50 درصد پدر و مادرها هم عقیده داشتند مدت زمانی که صرف جروبحث‌کردن با کودک می‌شود تا کارش را انجام دهد، تقریبا به اندازه انجام دادن خود کار است. برای همین هم در بسیاری از مواقع، ترجیح می‌دهند خودشان کار را تمام کنند تا نه بحثی پیش بیاید و نه زمان زیادی بگذرد. بسیاری از پدر و مادرها همین‌طور هستند و انجام دادن کارها برای‌شان راحت‌تر از سپردن آن به بچه‌هاست.

اما اگر شما هم یکی از همین پدر و مادرها هستید که فکر می‌کنند اگر کاری را خودشان انجام دهند خیلی راحت‌تر است تا این‌که آن را به فرزندشان بسپارند، خوب است این مطلب را بخوانید و نظر روان‌شناسان کودک را بدانید.

آموزش مهارت‌های زندگی به کمک کارهای روزمره

هنگامی که بچه‌ها مشغول انجام وظایف‌شان می‌شوند، در واقع مسئولیت‌پذیری را می‌آموزند و متوجه می‌شوند زندگی‌کردن خیلی هم راحت نیست و برای آن باید کار کرد. بنابراین فراموش نکنید انجام دادن کارها و وظایف برای بچه‌ها چیزی بیشتر از کمک‌کردن به والدین است؛ آنها به کمک همین کارهای ساده می‌توانند مهارت‌های اساسی زندگی را بیاموزند و آنها را تمرین کنند. با انجام کارهای ساده‌ای مانند جمع‌کردن ظرف‌ها از روی میز، آب دادن به گلدان‌ها یا جمع‌کردن لباس‌های تمیز از روی بند، بچه‌ها بهتر با دنیای اطراف‌شان آشنا می‌شوند.

برنامه‌ای برای همه اعضای خانواده

برای این‌که کودک، وظایفش را به درستی انجام دهد و کارها را به تعویق نیندازد، متخصصان پیشنهاد می‌کنند ساعت خاصی را برای انجام کارهای روزمره تعیین کنید که در آن، همه اعضای خانواده همراه با هم مشغول انجام دادن کارها شوند. با چنین برنامه‌ای، شما هم دیگر خیلی نگران زمان تمام‌کردن کارها نخواهید بود و لحظاتی شادتر خواهید داشت. پس بگذارید انجام دادن کارهای روزمره هم بیشتر شبیه تفریحی دسته‌جمعی باشد تا کاری خسته‌کننده.

وظایفی متناسب سن و سال بچه‌ها

اگر کارها و وظایفی که به کودک محول می‌کنید با سن و سالش تناسبی نداشته باشد، نه‌تنها کارهای او بخوبی پیش نخواهد رفت که حتی باعث می‌شود دیگر اعضای خانواده هم نتوانند بدرستی کار کنند و دائم نگران او باشند. به همین دلیل خوب است کارهایی را به کودک اختصاص دهید که مناسب سنش باشد.

مثلا‌ برای بچه‌های 4 تا 5 سال انجام کارهایی مانند جمع‌کردن اسباب‌بازی‌ها، چیدن سفره، مرتب‌کردن جوراب‌ها و منظم‌کردن مجله‌ها و روزنامه‌ها می‌تواند مناسب باشد. 6 تا 7 ساله‌ها هم می‌توانند رختخواب خود را مرتب کنند و 10 تا 11 ساله زباله‌ها را بیرون خانه بگذارند. بنابراین می‌بینید در هر سنی می‌توان کار مناسبی را به بچه‌ها سپرد و از آنها انتظار داشت، بدرستی کارشان را انجام دهند.

کارهای شخصی را انتخاب کنید

مسلما اگر از فرزندتان بخواهید اتاقش را مرتب و کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند، خیلی بهتر و منطقی‌تر است تا این‌که مرتب‌کردن اتاق خواهرش را به او بسپارید. بنابراین مهم است که تا حد امکان، کارهای شخصی و آنچه را که مربوط به خودش است به کودک محول کنید.

در واقع، با توجه به این‌که هدف از این کار افزایش اعتماد به نفس کودک و کسب توانایی بیشتر برای محافظت و مراقبت از خودش است، با انتخاب کارهای شخصی بهتر می‌توانید به این هدف دست یابید. پاداش انجام دادن کار هم در این شرایط مشخص است؛ فرزندتان در اتاقی تمیز و مرتب بازی می‌کند یا درس می‌خواند و اگر به وسیله‌ای نیاز داشته باشد، براحتی می‌تواند آن را پیدا کند.

خلاق باشید

به جای این‌که به فرزندتان بگویید باید اتاقش را جمع کند یا این‌که باید ظرف‌های کثیف را به آشپزخانه ببرد، خوب است از روش‌هایی خلاقانه کمک بگیرید تا هم کودک شوق بیشتری برای انجام کار داشته باشد و هم زودتر و بهتر آن را انجام دهد. مثلا می‌توانید کارهای مختلف را روی کاغذهای کوچک یادداشت کنید و از کودک بخواهید هر روز، یکی را از میان آنها انتخاب کند. کاغذی که انتخاب می‌شود، نشان‌دهنده کاری است که او باید انجام دهد. البته خیلی خوب است که کارها و وظایف کودک در طول هفته و ماه تغییر کند و همیشه یک مورد خاص نباشد. چون انجام دادن یک کار، آن هم برای مدتی طولانی هم کودک را خسته می‌کند و هم باعث می‌شود مهارت‌های دیگر را بخوبی یاد نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha