صبح امروز دکتر هولکی اوز نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گزارش جمعیت جهان در سال 2013 را با حضور زاهدیان رئیس مرکز آمار ایران و دکتر محمودیان ،استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران قرائت کرد.

فیلم/مادر شدن در دوران کودکی: مقابله با چالش های بارداری نوجوانان
سلامت نیوز :صبح امروز دکتر هولکی اوز نماینده صندوق جمعیت ملل متحد در ایران گزارش جمعیت جهان در سال 2013 را با حضور زاهدیان رئیس مرکز آمار ایران و دکتر محمودیان ،استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران قرائت کرد.

مادر شدن دردوران كودكی یك مشكل اساسی در سراسر جهان است، به خصوص در كشورهای در حال توسعه ، جایی كه بنا برگزارش 2013 جمعیت جهان كه توسط صندوق جمعیت ملل متحد چهارشنبه منتشر شد، هر ساله 7 میلیون و 300 هزار دختر زیر 18 سال  وضع حمل می كنند.

به گزارش سلامت نیوز در زیر متن کامل این گزارش را میخوانید:

در کشورهای در حال توسعه، هر روز 20 هزار دختر زیر 18 سال نوزادی به دنیا می آورند. از هر 10 مورد از اینگونه  تولدها   9  مورد در چارچوب ازدواج یا زندگی مشترک است.
از کل 3/7 میلیون دختران نوجوانی که برای نخستین بار مادر می شوند، 2 میلیون دختر کمتر از 15 سال دارند و اگر این روند ادامه یابد تا سال 2030 تعداد دختران کمتر از 15 سالی که فرزندی به دنیا می آورند سالیانه به 3 میلیون نفر خواهد رسید.
گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 2013  که توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد منتشر شده است، چالشهای عمدۀ ناشی از بارداری دختران نوجوان و تأثیرات جدی آن بر آموزش، سلامت و فرصتهای اشتغال بلند مدت دختران را برجسته می کند. این گزارش همچنین نشان می دهد که برای تغییر این روند و حمایت از رفاه دختران، چه می توان کرد.
در تمام نقاط جهان، دختران فقیر، روستایی و دخترانی که تحصیلات ناچیزی دارند بیش از همتایان غنی تر، شهری تر و دارای تحصیلات بیشتر خود در معرض بارداری قرار دارند. دختران گروه های اقلیت یا حاشیه نشین، و آنانی که دسترسی محدودی به خدمات بهداشت باروری دارند نیز بیشتر در معرض خطرند.
این گزارش متذکر می شود که بارداری تبعات عمده ای برای سلامتی دختران دارد، زیرا هرگاه دختری پس از رسیدن به بلوغ اما زودتر از موقع باردار شود، احتمال رویاروئی او با مشکلات سلامتی بیشتر می شود. در کشورهای در حال توسعه، هر ساله حدود 000،70  نوجوان در اثر مشکلات مرتبط با بارداری و زایمان جان می بازند. اغلب نوجوانانی که باردار می شوند از خانواده هائی هستند که درآمد کمتری داشته و تغذیۀ کافی ندارند.
این گزارش نشان می دهد که احتمال بارداری دخترانی که زمان طولانی تری به مدرسه می روند، کمتر است. تحصیلات، آمادگی دختران برای یافتن کار و امرار معاش خود در آینده را افزایش می دهد، اعتماد به نفس و جایگاه آنان را بالا می برد، و به آنان در تصمیم گیریهای مرتبط با زندگی شان، فرصت اظهار نظر بیشتری می دهد.همچنین ادامه تحصیلات، احتمال ازدواج در کودکی را کاهش داده و بچه دار شدن را به تأخیر می اندازد و نهایتاً به زایمان هائی سالم تر منجر می شود.
این گزارش یک چارچوب زیست محیطی چند لایه را به کار گرفته و نشان می دهد بارداری نوجوانان در خلاء شکل نمی گیرد، بلکه ناشی از ترکیبی از عواملی مانند  فقر، نحوۀ پذیرش جوامع و خانواده ها در قبال ازدواج کودکان، و عدم تلاش کافی برای نگه داشتن دختران در مدرسه است. علاوه بر این، این گونه بارداری ها، خصوصاً در بین دخترانی که کمتر از 15 سال دارند، نتیجۀ یک انتخاب آزادانه نیستند و از شرایطی ناشی می شوند که خارج از کنترل آنان است. بارداریهای زودهنگام بازتاب فقدان اختیار و فقر دختران و اعمال فشار بر آنان - از سوی والدین، همسالان، خانواده و جامعه – است .
گزارش متذکر می شود دخترانی که کمتر از 15 سال دارند به ویژه آسیب پذیرند و برای درک و پاسخ به چالشهای ویژه و هولناک آنان، تلاش کافی انجام نشده است. تلاش برای جلوگیری از بارداری دختران زیر 15 سال یا حمایت از نوجوانان بالای 15 سالی که باردارند یا فرزندی به دنیا آورده اند، شاید برای نوجوانان جوانتر مناسب یا مرتبط نباشد. این گروه ِ به ویژه آسیب پذیر به رویکردهائی نیاز دارند که وضعیت ویژه آنان را به نحوی راهبردی مد نظر داشته باشند.
بارداری نوجوانان، هم دلیل و هم نتیجه  یک سری از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. بارداری، دختران را از ادامه تحصیل محروم ساخته و سلامت او را به خطر می اندازد.
این گزارش یادآور می شود که برخی از دولتها و جوامع توانسته اند از طریق اقداماتی که برای نیل به اهدافی دیگر طراحی شده اند، باروری نوجوانان را کاهش دهند.  از جمله این اقدامات نگه داشتن دختران در مدرسه، پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی، پایان بخشیدن به ازدواج کودکان و ایجاد سرمایۀ انسانی دختران است.
بسیاری از کشورها اقداماتی انجام داده اند که هدف آنها اختصاصاً جلوگیری از بارداری نوجوانان، و در برخی موارد، حمایت از دختران باردار است. اما بسیاری از این اقدامات عمدتاً مربوط به تغییر رفتار دختران بوده است، بدون آنکه دلایل اساسی آن، مانند ازدواج کودکان، فشارهای اجتماعی، و دیدگاه های منفی و کلیشه ای نسبت به دختران نوجوان، را در نظر بگیرند. در اینگونه راهبردها نیز نقشی که پسران و مردان می توانند در مطرح کردن و جلوگیری از بارداری نوجوانان ایفا کنند، مکرراً مورد غفلت قرار گرفته است.
گزارش وضعیت جمعیت جهان در سال 2013 از همگان دعوت می نماید تا از مداخلاتی که فقط دختران را هدف قرار می دهند به  رویکردهائی که شالوده ای گسترده تر داشته تغییر مسیر داده گامهای جدیدی که دختران را به سرمایۀ انسانی تبدیل کند و به آنان فرصتهائی واقعی ارائه دهد تا تنها سرنوشتی که برایشان متصور است مادر شدن نباشد. این رویکرد جدید باید آن شرایط، امکانات، هنجارها، ارزشها و نیروهای ساختاری را هدف قرار دهد که از یک سو بارداری نوجوانان را تداوم می بخشند و از سوی دیگر دختران باردار را منزوی کرده و به حاشیه می رانند. دختران باید از زیر فشارهای اقتصادی و اجتماعی، که غالباً به بارداری منجر می شوند، و همچنین از فقر، بهداشت نامناسب و، در نتیجه، عدم تحقق توان انسانیشان آزاد شوند.
برخورد با بارداری ناخواستۀ نوجوانان مستلزم رویکردهای کلی نگر است، زیرا چالشی بزرگ و پیچیده است و هیچ بخش یا سازمانی نمی تواند به تنهایی با آن مقابله کند. تنها با تشریک مساعی بخشهای مختلف و همکاری خود نوجوانان می توان موانع پیشرفت در این زمینه را از میان برداشت.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha