مادر شدن دردوران كودكی یك مشكل اساسی در سراسر جهان است، به خصوص در كشورهای در حال توسعه ، جایی كه بنا برگزارش 2013 جمعیت جهان كه توسط صندوق جمعیت ملل متحد منتشر شد، هر ساله 7 میلیون و 300 هزار دختر زیر 18 سال وضع حمل می كنند.

وضع حمل بیش از 7 میلیون دختر زیر 18 سال در كشورهای فقیر
سلامت نیوز : مادر شدن دردوران كودكی یك مشكل اساسی در سراسر جهان است، به خصوص در كشورهای در حال توسعه ، جایی كه بنا برگزارش 2013 جمعیت جهان كه توسط صندوق جمعیت ملل متحد چهارشنبه منتشر شد، هر ساله 7 میلیون و 300 هزار دختر زیر 18 سال  وضع حمل می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ طبق این گزارش با عنوان " مادرشدن در كودكی: رویاروئی با چالش های بارداری نوجوانان"، از این 7 میلیون و 300 هزار تولد،2 میلیون از آنان  دختران 14 ساله یا جوانتر هستند كه از تبعات اساسی و درازمدت سلامتی  و اجتماعی بارداری رنج می برند، كه شامل آمار بالای مرگ و میر مادران و فیستول زایمان است.

این گزارش تاكید ویژه ای بر دخترانی دارد كه در سن 14 سال یا جوانتر هستند و دو برابر دیگران با خطرمرگ در هنگام زایمان و فیستول زایمان روبرو می شوند.

"مادر شدن در كودكی" چشم انداز جدیدی در باره مادر شدن در سنین نوجوانی ارایه می كند كه علاوه بر توجه به رفتار دختران به عنوان دلیلی برای حاملگی پیش از موعد به اعمال خانواده ها،جوامع و دولت ها نیز توجه دارد.

دكتر باباتونده اسوتیمهین مدیر اجرائی صندوق جمعیت ملل متحد می گوید: "در بسیاری از موارد، جامعه، دختری را كه باردار می شود سرزنش می كند. واقعیت این است كه بارداری در سن نوجوانی در اكثر اوقات نتیجه یك انتخاب و اختیاری نیست، بلکه عمدتا عدم وجود انتخاب ها و موقعیت هائی است كه از دست دختران خارج است و نتیجه كمبود یا نبود دسترسی به مدرسه، اشتغال، اطلاعات کافی و مراقبت های بهداشتی است."

طبق این گزارش، زایمان زودرس اثرات  بسیاری بر سلامت ، تحصیلات و حقوق دختران داشته و آنان را از شناسائی توانایی های بالقوه و ظرفیت های خود بازداشته وبدنبال آن  كودك را نیز تحت تاثیر قرارمی دهد.

این  فقط مادران و كودكان نیستند كه از عواقب آن رنج می برند. كودكانی كه صاحب فرزند می شوند به شدت جامعه و اقتصاد كشورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. برای مثال، اگر بیش از 200 هزار مادر نوجوان در كنیا به جای بارداری مشغول به كار می شدند، 3 میلیارد و 400 صد میلیون دلار ،معادل ارزش كل بخش ساخت و ساز كنیا، به اقتصاد کشورافزوده می شد. اگر دختران نوجوان در برزیل و هند قادر بودند كه تا سن 20 سالگی خود صبر كنند، این كشورها  می توانستند ، به ترتیب ، بهره وری اقتصادی برابر با بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون  دلار و 7 میلیارد و 700 میلیون دلار داشته باشند.

در حالی كه این گزارش نتیجه گیری می كند كه بارداری در نوجوانی چالش بزرگتری در دنیای در حال توسعه نسبت به كشورهای توسعه یافته است، هنوز موضوع قابل توجهی در كشورهای توسعه یافته نیز هست. برای مثال، در آمریكا، فقط نیمی از دخترانی كه در نوجوانی باردار می شوند قادرند دوره دبیرستان تا سن 22 سالگی تکمیل نمایند در مقایسه با 9 نفر از 10 دخترانی كه باردار نشده اند. به طور كلی این مطلب به اقتصاد زیان رسانده و به تنهایی  نزدیك به 11 میلیارد دلار در سال به مالیات دهندگان در آمریكا هزینه می شود.

با وجود نیاز مبرم برای  جلوگیری از بارداری در نوجوانی، گزارش "مادر شدن در كودكی" این مطلب را مطرح می كند كه جامعه جهانی كمتر از 2 سنت در هر دلارهزینه توسعه    بین المللی را برای دختران نوجوان اختصاص می دهد. با در نظر گرفتن این كه ما بزرگترین جمعیت نوجوان رادر تاریخ بشر دارا هستیم این امر به ویژه نگران كننده است.

اما، پول فقط یك بخش از راه حل است. صندوق جمعیت ملل متحد بر رویكرد ی جامع تاکید می كند که تنها مبتنی برتغییر رفتار دختران نبوده بلکه متکی برتغییر نگرش و اقدامات جامعه ای كه دختر در آن زندگی می كند نیز هست.  این رویکرد شامل :

· حفظ دختران در مدرسه

· توقف ازدواج كودكان

· تغییر نگرش در مورد نقش های جنسیتی و برابری جنسیتی

· افزایش دسترسی نوجوانان به بهداشت باروری و جنسی از جمله  لوازم پیشگیری از بارداری

· ایجاد حمایت بهتر از مادران نوجوان

دكتر اسوتیمهین گفت:"ما باید منعكس كننده و خواستار تغییر سیاست ها وهنجارهای    خانواده ها، جوامع و دولت هایی باشیم كه گاهی انتخاب دیگری برای دختران باقی         نمی گذارند جز راه بارداری زودرس." این چیزی است كه ما در صندوق جمعیت ملل متحد عمل می کنیم  و تا زمانی كه دختران قادر به انتخاب مسیر زندگی، آینده  و رسیدن به نهایت توانائی های  خود باشند به انجام و پیشنهاد آن ادامه می دهیم.

صندوق جمعیت ملل متحد تلاش می نماید تا دنیایی بسازد كه همه بارداری ها از روی اختیار،هر زایمانی ایمن و استعداد هر جوانی شكوفا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha