پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 85767
سلامت نیوز : پوست صورت آینه تمام نمای سلامت و زیبایی فرد است وهمان طور که می دانیم زیبایی و شادابی نقش مهمی در روحیه و اعتماد به نفس زنان و مردان دارد؛ از این روست که تغییرات ناخواسته چهره بعد از سن بلوغ یا پیری صورت و پیشگیری و درمان آن موضوع مورد توجه مردم و متخصصان پوست، جراحی سر و گردن، جراحی پلاستیک صورت و شرکت های دارویی و بهداشتی و تولید کننده ابزارآلات پزشکی است. پیری فرآیندی اجتناب ناپذیر است که علت عمده آن کوتاه شدن تدریجی طول رشته های «دی ان ای» سلول های بدن در تقسیم های متوالی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وقتی طول قسمت های انتهایی «دی ان ای» که «تلومر» نامیده می شود به اندازه کافی کوتاه شد، سلول دچار تخریب و نابودی می شود و به تبع آن بافت های حاوی این سلول ها دچار فرسودگی و پیری خواهد شد. نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که تغییر عادت های غذایی و شیوه زندگی می تواند این فرآیند را به تاخیر بیندازد.درباره اهمیت داشتن پوست شاداب و نکات بهداشتی در این زمینه، دکتر کیانوش ناهید متخصص گوش، حلق و بینی و عضو انجمن جراحان زیبایی گوش با اشاره به این که پیری زودرس پوست بیشتر در اثر عوامل محیطی ایجاد می شود می گوید: شایع ترین دلیل پیری پوست، تخریب الیاف کلاژن پوست به دلیل فعالیت مواد شیمیایی خاص ( آنزیم های متالوپروتئیناز) است که باعث ناصاف شدن سطح پوست، کاهش قابلیت کشسانی و افتادگی پوست می شود.

موارد زیادی در بروز و تشدید این فرآیند نقش دارد که مهم ترین آن عبارت است از:

سیگار: دود سیگار و قلیان باعث افزایش فعالیت متالوپروتئیناز و تخریب الیاف کلاژن می شود و در عین حال با تنگ کردن عروق خونی، مانع از رسیدن مواد مغذی به پوست خواهد شد.

نور آفتاب: اشعه فرابنفش خورشید باعث افزایش طولانی مدت فعالیت متالوپروتئیناز و تخریب الیاف کلاژن می شود. هرچه پوست روشن تر باشد، آسیب بیشتری از این اشعه می بیند، به طور مثال تابیدن ۵ دقیقه اشعه خورشید به پوست روشن، باعث افزایش تخریب کلاژن تا حتی یک هفته پس از آن می شود. سلول های ویژه پوستی مسئول بازسازی الیاف کلاژن است ولی الیاف جدید به مقدار، نظم و ترتیب الیاف اولیه کلاژن نیست در نتیجه سطح پوست ناصاف می شود. لکه های پوستی و کک و مک ناشی از نور خورشید نیز ظاهر پیر و فرسوده ای به سطح پوست می دهد.

استرس مزمن: افزایش هورمون آدرنالین در زمانی که فرد دچار استرس های روحی می شود، به تنگی عروق پوستی و کاهش خون رسانی به سلول های پوست منجر می شود.

در کنار این عوامل اصلی، رژیم های غذایی ناصحیح و کاهش و افزایش وزن متناوب باعث از بین رفتن لایه های چربی زیرپوستی و افتادگی پوست می شود. کم آبی مزمن بدن و خشکی پوست باعث چروک خوردگی پوست می شود، رژیم غذایی پر از قند نیز پیری زودرس را به همراه دارد. استفاده نکردن از ویتامین ها و مکمل های مناسب غذایی که کاهش توانایی بدن را در مبارزه با مواد سمی حاصل از سوخت و ساز سلولی ( رادیکال های آزاد) درپی دارد ، باعث تسریع فرآیند تخریب سلولی و کلاژن می شود. استفاده زیاد از مواد آرایشی و پاک نکردن صحیح و به موقع آن ها می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی، تحریک و آسیب لایه خارجی پوست شود. خواب ناکافی و نامنظم هم تاثیر مخربی بر سلامت و شادابی پوست می گذارد. قرار گرفتن مداوم در معرض حرارت مستقیم باعث تسریع افتادگی پوست می شود.

وی در ادامه صحبت های خود به ارائه راهکارهایی برای داشتن پوست سالم و شاداب می پردازد:

عوامل محیطی: پرهیز از مصرف سیگار و قلیان و دوری از استشمام دود سیگار ( که توسط دیگران استعمال می شود) ، دوری از نور آفتاب به ویژه بین ساعت ۱۰ تا ۱۵ و همچنین استفاده از لباس های آستین بلند و کلاه. استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در هنگام حضور در منزل نیز توصیه می شود چون بسیاری از لامپ های مهتابی تولید کننده مقادیر زیادی اشعه فرابنفش است. مراقبت کافی هنگام آشپزی برای دور بودن پوست صورت از گرمای ناشی از شعله گاز. پاکسازی پوست قبل از خواب برای زدودن آلودگی و پاک کردن مواد آرایشی.

تغییر عادت های روزمره: کاهش سطح استرس، انجام نرمش های آرام بخش و مدیتیشن، انجام ورزش های سبک، بهبود عادت های غذایی و نوشیدن مقادیر کافی آب و همچنین استفاده از ویتامین ها و مکمل های مناسب( به ویژه انواعی که رادیکال های آزاد را غیرفعال می کند). خواب کافی حداقل ۸ ساعت در شبانه روز، استفاده روزانه از کرم های مرطوب کننده پوست.این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه می افزاید: از آن جا که همه ما دوست داریم پوستی زیبا و شاداب داشته باشیم روش های درمانی برای پیری پوست و جوان سازی آن وجود دارد که به دو روش کلی غیرجراحی ( کرم های درمانی، لایه برداری، لیزر، تزریق ژل و بوتاکس...) و جراحی ( تزریق چربی، لیپولیز، لیفتینگ با جراحی یا نخ های ویژه، پروتز صورت، جراحی های آندوسکوپیک ،جراحی بینی، لب ها و پلک ها و...) تقسیم می شود. در بسیاری از موارد، باید ترکیبی از روش های مختلف برای ترمیم پوست و جوان سازی آن استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha