سلامت نیوز :  استروک یا سکته مغزی عبارت از علایمی همچون ضعف و اختلال کلامی و سرگیجه و دوبینی است که به صورت حاد ظاهر می شود، منشاء این فرآیند عروق مغزی است، به گونه ای که عروق بسته یا پاره می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دکتر «مژده قبایی» متخصص مغز و اعصاب و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری های مغز و اعصاب علوم پزشکی تهران در این باره می افزاید: برای درمان و جلوگیری از عوارض پس از سکته مغزی، یک زمان طلایی سه تا چهار ساعته وجود دارد که اگر همه اقدامات لازم پزشکی برای بیمار مبتلا تا قبل از این چهار ساعت انجام شود، شانس بازگشت به زندگی این بیمار زیاد است.

در غیر این صورت به احتمال زیاد دچار مشکلاتی از جمله فلجی ، فراموشی و وابسته بودن به دیگران تا آخر عمر یا حتی مرگ می شود. دکتر قبایی اظهار می کند: تا حدود زیادی می توان از این ضایعات ناشی از سکته مغزی پیشگیری کرد به شرط اینکه همان زمان طلایی را مغتنم شمرد و خدمات لازم به بیمار در همان زمان ارائه شود.

به عنوان مثال باید در همان ساعات اولیه داروی وریدی را تزریق کرد تا لخته خون که به سمت مغز می رود از بین برود که اگر این زمان بگذرد دیگر تزریق فایده ای ندارد.

آیا همه بیماران سکته مغزی از این فرصت طلایی استفاده می کنند؟

به گزارش ایرنا دکتر قبایی در پاسخ به این سوال، جواب منفی می دهد و اینکه با این وضعیت موجود در نظام سلامت بسیاری از بیماران این فرصت را از دست می دهند. از دست دادن این فرصت طلایی برای درمان در کشور ما عمومیت دارد.همچنین دکتر «بیژن فروغ» متخصص طب فیزیک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار تکان دهنده ای در این مورد ارائه می دهد مبنی بر این که ۹۰درصد بیماران سکته مغزی که دچار اختلالات جسمی حرکتی می شوند به زندگی خود باز نمی گردند و به عبارت دیگر آن استقلال دوران سلامت خود را ندارند و به نوعی در امور روزمره خود به دیگران وابسته می شوند.

مرکز پیشرفته مراقبت های ویژه سکته مغزی

دکتر «مسعود مهرپور» متخصص مغز و اعصاب و رئیس مرکز مراقبت های ویژه سکته مغزی «استروک یونیت» بیمارستان فیروزگر است. وی اذعان می کند: یک مرکز پیشرفته مراقبت های ویژه سکته مغزی فعالیت می کند که آن مرکز در بیمارستان فیروزگر تهران واقع شده است. وی می افزاید: در زمان حاضر بیمارستان فیروزگر نخستین مرکز پیشرفته مراقبت های ویژه سکته مغزی را دایر کرده است که شبیه یک مرکز مراقبت ویژه عمل می کند و در زمان حاضر حدود شش ماه است که خدمات آنژیوگرافی به بیماران سکته مغزی ارائه می دهد.

بیمار زمان طلایی را از دست ندهد

دکتر مهرپور هم با تایید سخنان دکتر قبایی مبنی بر اهمیت از دست ندادن زمان طلایی بیمار سکته مغزی اظهار می کند: به یک بیمار سکته مغزی باید طی کمتر از سه ساعت رسیدگی شود و داروهای مخصوص را به وی تزریق کرد که البته به تازگی این زمان طلایی را تا چهار ساعت و نیم هم عنوان کرده اند.

وی توضیح می دهد:به این معنا که تا قبل از این زمان، داروی وریدی به بیمار تزریق می شود تا لخته خون از بین برود.اگر این کار انجام نشد باید تا قبل از شش ساعت آخرین کار که همان فرستادن دارو به عروق از طریق شریان است، برای بیمار انجام شود. در غیر این صورت بیمار به احتمال بسیار زیاد دچار ناتوانی هایی از جمله اختلال در حرف زدن و از دست دادن تعادل در راه رفتن می شود.

این زمان طلایی از چه وقت شروع می شود؟

دکتر مهرپور زمان شروع فرصت طلایی را از وقتی عنوان می کند که بیمار به نخستین علایم سکته مغزی پی می برد که باید بلافاصله خود را به اولین مرکز درمانی برساند تا خدمات اولیه برایش ارائه شود.این متخصص مغز و اعصاب هر گونه نقص عصبی ناگهانی را سکته مغزی عنوان می کند که علایم آن می تواند فلج شدن ناگهانی یک قسمت از بدن ، اختلال ناگهانی در دید و صحبت کردن، کج شدن صورت و سرگیجه شدید ناگهانی باشد که اولین تصور بیمار هم باید این باشد که احتمالا سکته مغزی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha