رییس موسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت در تهران گفت:براساس مطالعات انجام شده افزایش آنتی ژن اختصاصی پروستات با شدت علایم ادراری در مردان همراه است.

 دكتر "شروین آثاری" روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود:آنتی ژن اختصاصی پروستات (‪ (PSA‬در بررسی سلامت دستگاه ادراری در مردان جایگاه ویژه‌ای داشته و در غربالگری جمعیت عمومی برای تشخیص بدخیمی‌های پروستات كاربرد دارد.

وی اظهار داشت: نتایج مطالعاتی كه به تازگی انجام شده نشان می‌دهدحدود ‪ ۱۵‬درصد مردان دررده سنی بیش از‪ ۵۰‬سال دارای میزان غیرطبیعی این آنتی ژن هستند.

وی افزود:ارزش و اهمیت سنجش این آنتی ژن از این جهت بوده كه بیش از نیمی از موارد سرطان پروستات فاقد علامت بوده در حالیكه همین بیماران دارای سطح افزایش یافته آنتی ژن اختصاصی پروستات هستند.

رییس موسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت در تهران گفت: در یك مطالعه "مورد - شاهدی" ‪ ۲۴۰‬مرد دارای بیش از ‪ ۵۰‬سال سن به عنوان گروه مورد و ‪ ۱۲۰‬فرد سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.

آثاری افزود: شدت علایم ادراری با استفاده از مقیاس استاندارد انجمن ارولوژیست‌های آمریكا مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد:دراین مطالعه علایم ادراری غیرطبیعی همچون تكرر ادرار در گروه مورد در ‪ ۵۱‬درصد و در گروه شاهد در ‪ ۳۴‬درصد افراد مشاهده شد.

وی افزود: آنتی ژن اختصاصی پروستات افزایش یافته در گروه مورد در ‪ ۱۷‬درصد و در گروه شاهد در هشت درصد افراد مشاهده شد.

آثاری ادامه داد: دراین مطالعه سطح علایم ادراری و آنتی ژن اختصاصی پروستات در بیماران همبستگی مستقیم را نشان داد.

وی خاطر نشان كرد: براساس این مطالعه میزان علایم ادراری و آنتی ژن اختصاصی پروستات در مراجعه‌كنندگان به درمانگاه‌های ارولوژی در ارتباط با یكدیگر بوده كه البته این موضوع تاكیدی مجدد بر اخذ شرح حال و سنجش شدت علایم ادراری در مردان با رده سنی بیش از ‪ ۵۰‬سال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha