پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 85782

سلامت نیوز : یک پزشک عمومی گفت: به هیچ وجه نباید محل گزش مار و عقرب را برای بیرون آوردن زهر آن مک زد.

دکتر ولی منهویی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، توضیح داد: افراد از بریدگی و یا بستن بالای محل مورد گزش خودداری کرده و به هیچ عنوان محل گزش را مک نزنند، زیرا در صورت وجود زخم در دهن افراد سم وارد بدن آنها نیز شده و آنها را نیز دچار مسمومیت می‌کند.

وی افزود: مسمومیت‌های گزیدگی در اثر گزش نیش مار، عقرب و حشرات به وجود می‌آید، هر یک از این موارد گزیدگی، علائم خاص خود را دارند.

منهویی با اشاره به وجود دو نوع علائم موضعی و سیستمیک در گزش‌ها، یادآور شد: به طور معمول در علائم موضعی در محل گزش، درد، تورم، قرمزی و گاها تاول مشاهده می‌شود. خارش عمومی، کهیر در سراسر بدن، درد عمومی و نیز بی حسی در اندامی که مورد گزش واقع شده از جمله علائم سیستمیک گزش است.

وی، اهمیت گزش مار و عقرب را نسبت به حشرات به علت سمی بودن و مرگ آور بودن آنها دانست و اظهار دکرد: معمولا در این نوع گزش‌ها باید سریعا فرد را به مراکز درمانی انتقال داد.

وی، دور کردن مصدوم از محل گزش و آرامش دادن به او و نیز جلوگیری از حرکت بیش از حد مصدوم به منظور پیشگیری از افزایش گردش خون را از اقدامات موثر برای درمان اولیه در زمان گزش عنوان کرد.

منهویی عنوان کرد: مارهای مناطق گرمسیری خطرناک تر از سایر گونه‌ها هستند.همچنین عقرب سیاه خطرناک ترین نوع عقرب است و هر چقدر عقرب سیاه تر و بزرگتر باشد، نیش آن نیز خطرناک تر است. گزش مار و عقرب در مناطق نزدیک به سر و بالا تنه بدن با خطرات جدی تری همراه است، زیرا این مناطق به سیستم عصبی مرکزی نزدیک تر هستند.

وی تصریح کرد: برای درمان عمومی گزیدگی، کورتون و داروی ضد حساسیت و آلرژی تجویز و نیز یک آمپول ضد درد تزریق شده و پس از آن نیز پادزهر به فرد تزریق خواهد شد. برای تمامی مارها یک پادزهر عمومی درست شده که برای هر نوع گزش مار مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در عقرب گزیدگی پادزهرها با توجه به نوع عقرب تجویز می‌شوند.

پزشک عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه، آمار مراجعین مار گزیدگی این بیمارستان را در شش ماهه اول امسال 64 نفر، اعلام و خاطر نشان کرد: از این تعداد 46 نفر مرد و 18 نفر زن بودند. آمار مراجعه کنندگان عقرب گزیدگی به این بیمارستان نیز طی این مدت 64 مورد بوده از این تعداد 36 مورد مرد و 28 مورد زن بوده اند.

منهویی، 64 درصد گزش‌ها را مربوط به مناطق روستایی به ویژه روستاهای مناطق گرمسیری سومار، قصرشیرین و گیلانغرب، اعلام و اظهار کرد: 36 درصد گزش‌ها در مناطق شهری صورت گرفته است.عقرب گزیدگی بیشتر در داخل منازل و بافت‌های فرسوده مشاهده می‌شود، ولی مار گزیدگی بیشتر در خارج از شهرها صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha