جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 85791

ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و فرد خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.

پرسش و پاسخ های رایج درباره ایدز

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. اگر HIV درمان نشود، می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. در حال حاضر هیچ درمان موثری برای آن وجود ندارد. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می شوند، آن را برای تمام عمر دارند. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان HIV را کنترل کرد.در این شرایط، سیستم ایمنی انسان برای محافظت در برابر هر گونه بیماری یا عفونت بسیار ضعیف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، رایج ترین راه برای ابتلا به HIV یا ایدز، داشتن رابطه جنسی با فردی است که آن را دارد. اما راه های دیگری نیز وجود دارد.

ایدز توسط ویروسی به نام HIV ایجاد می شود.

اگر شما مبتلا به ایدز هستید، بدن شما برای مبارزه با عفونت ها ضعیف می شود.

ایدز چگونه شروع شد؟

در آفریقا، HIV - ویروسی که باعث ایدز می شود - در اوایل قرن بیستم از شامپانزه ها به انسان ها منتقل شده بود. تا به امروز، اولین مورد شناخته شده عفونت HIV-1 در خون انسان، از نمونه‌ای است که در سال 1959 از مردی که در کینشاسا در کنگوی بلژیکی آن زمان مرده بود، گرفته شد.

HIV چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

افراد از طریق تماس با مایعات بدنی که از طریق فردی که به آن مبتلا است، مبتلا می شوند. رایج‌ترین راه‌هایی که افراد می‌توانند به HIV مبتلا شوند، عبارتند از:

  • داشتن رابطه جنسی (مقعدی، واژینال یا دهانی) با فردی که HIV دارد بدون استفاده از کاندوم
  • به اشتراک گذاشتن سوزن های مواد مخدر یا سایر تجهیزات دارویی با فردی که HIV دارد
  • خالکوبی با سوزن آلوده
  • زنان مبتلا به HIV می توانند آن را قبل یا در حین زایمان طبیعی و از طریق شیردهی به نوزادان خود منتقل کنند.

آیا فقط همجنسگرایان به HIV مبتلا می شوند؟

برای ابتلا به عفونت HIV لازم نیست همجنس گرا باشید. شما می‌توانید از رابطه جنسی بدون کاندوم با فردی از جنس مخالف که به HIV مبتلا هست هم مبتلا شوید.

چگونه می توانم از ابتلا به HIV جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به HIV این است که با فرد مبتلا رابطه جنسی نداشته باشید. اگر رابطه جنسی دارید، می توانید با این مراحل از خود محافظت کنید:

  • همیشه هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • از الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید . به این ترتیب می توانید انتخاب های هوشمندانه ای بر اساس تفکر روشن داشته باشید.
  • فعالیت هایی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و نوارش دادن یکدیگر تا زمانی که هیچ زخم بازی وجود نداشته باشد، باعث گسترش اچ آی وی نمی شود.
  • خودارضایی هیچ ارتباطی با ایدز ندارد.

آیا کاندوم لاتکس می تواند از HIV جلوگیری کند؟

هنگامی که به طور مداوم و صحیح استفاده شود، در جلوگیری از گسترش HIV در طول رابطه جنسی بسیار خوب عمل می کند . اما استفاده از کاندوم نمی تواند محافظت کاملی از شما ایجاد کند.

اگر یکی ازافراد حین رابطه جنسی به لاتکس حساسیت دارد، از کاندوم های پلاستیکی (پلی اورتان) استفاده کنید.

جهت استفاده صحیح از کاندوم چه مواردی باید رعایت شود؟

  • در هر بار نزدیکی یک کاندوم جدید استفاده شود.
  • کاندوم را به محض ایجاد نغوظ و قبل از هر گونه تماس جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) استفاده کنید.
  • به استفاده صحیح و مداوم از کاندوم توجه کنید. گاهی حین استفاده ممکن است کاندوم پاره شود.
  • علت اصلی انتقال HIV و دیگر بیماری جنسی علیرغم استفاده از کاندوم، استفاده ناصحیح یا غیر مداوم از کاندوم است.
  • استفاده از کاندوم هایی که ماده ی لغزنده ی آن روغنی (oil- Based) می باشد لاتکس را ضعیف کرده و احتمال پاره شدن کاندوم را بیشتر می کند.
  • همچنین کاندوم اگر در معرض حرارت یا نور خورشید قرار گیرد یا فرسوده شود، ضعیف می شود و نیز ممکن است بوسیله دندان یا ناخن در حین عمل جنسی پاره شود.
  • همیشه قبل از استفاده کاندوم٬ تاریخ انقضاء آنرا کنترل کنید.

من با شخصی نزدیکی داشته ام و از کاندوم هم استفاده کرده ام. برای اطمینان از سلامتی خود ۷۰ روز بعد از آن آزمایش دادم که مشکلی نداشتم.آیا لازم است دوباره آزمایش بدهم؟

بطور کلی اگر شما از کاندوم درست استفاده کرده باشید احتمال ابتلا به ایدز نزدیک به صفر است . درست استفاده کردن به این معنا است که از ابتدای نزدیکی ،کاندوم کارگزاری شود و تا پایان نزدیکی بر روی آلت باقی بماند. در صورتیکه بخواهید آزمایشی با بیشترین میزان دقت داشته باشید، با توجه به اینکه آنتی بادی های اچ آی وی عموما دو تا دوازده هفته بعد از شروع عفونت در گردش خون ظاهر میشوند ، باید پس از دوازده هفته وحتی کمی بیشتر به انجام آن اقدام نمایید.

آیا می توانم HIV از رابطه جنسی دهانی منتقل می شود؟

بله، این امکان وجود دارد . هیچ شواهدی مبنی بر خطرناک نبودن رابطه دهانی وجود ندارد. رابطه دهانی میتواند به اندازه رابطه واژینال یا رابطه مقعدی حفاظت نشده خطرناک باشد.

آیا می توانم از طریق رابطه جنسی مقعدی HIV را دریافت کنم؟

بله. در واقع، رابطه مقعدی بدون کاندوم یک رفتار بسیار خطرناک است. هر یک از شرکای جنسی ممکن است به HIV آلوده شود.

در صورت داشتن رابطه مقعدی ، از کاندوم لاتکس استفاده کنید. احتمال پاره شدن کاندوم در طول رابطه مقعدی بیشتر از رابطه جنسی واژینال است، بنابراین از روان کننده های بر پایه آب برای کاهش احتمال وقوع آن استفاده کنید.

آیا ممکن است از طریق خالکوبی به HIV مبتلا شوم؟

بله، اگر فردی که برای شما خالکوبی می‌کند از همان سوزنی استفاده کند که برای فردی که HIV دارد استفاده می‌کند. به این دلیل که هر فعالیتی که می تواند منجر به انتقال خون از فردی به فرد دیگر شود، خطر ابتلا به HIV را در پی دارد.

آیا ممکن است از طریق عطسه بر روی من یا از طریق لمس مبتلا شوم؟

خیر HIV از طریق عرق، بزاق یا اشک منتقل نمی شود. چند نکته دیگر که باید بدانید:

  • مایعات بدن که حاوی بالاترین غلظت HIV هستند عبارتند از: خون، مایع منی ، مایع واژن، شیر مادر و سایر مایعات حاوی خون.
  • شما از تماس های معمولی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به آن مبتلا نمی شوید.
  • دست گرفتن یا لمس کردن پوست کسی باعث ابتلای شما به ویروس نمی شود.
  • به اشتراک گذاشتن یک لیوان نوشیدنی با کسی باعث انتشار ویروس نمی شود.
  • بوسیدن با دهان باز (فرانسوی) خطر ابتلا به ویروس بسیار کم است مگر اینکه زخم های باز در دهان وجود داشته باشد یا خون وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید: نکات مهمی از ایدز که باید بدانید

چگونه می توانم تشخیص دهم که HIV دارم؟ آیا علائمی وجود دارد؟

بسیاری از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی سال‌هاست که هیچ علامتی ندارند. تنها راه برای اطلاع از اینکه آیا آلوده شده اید، انجام آزمایش است.

منتظر ظاهر شدن علائم نباشید. اگر بلافاصله پس از وقوع آن متوجه شدید که آلوده شده اید، گزینه های بیشتری برای درمان و مراقبت خواهید داشت تا از بیمار شدن شما جلوگیری کند.

چگونه می توانم برای HIV آزمایش انجام بدهم؟

اغلب، یک تکنسین یا پزشک از رگ شما خون می گیرد و آن را بررسی می کند تا ببیند آیا آنتی بادی برای HIV وجود دارد یا خیر. همچنین می‌توانید مایعات دیگر بدن - مایع دهان (نه بزاق، که با استفاده از دستگاه خاصی از دهان شما جمع‌آوری می‌شود) یا ادرار - را آزمایش کنید، اما اینها به اندازه آزمایش‌های خون حساس و دقیق نیستند. برخی از تست های غربالگری سریع می توانند در 20-60 دقیقه نتیجه دهند.

آزمایش خون فعلی می تواند هم آنتی بادی و هم بخشی از خود ویروس را پیدا کند. اینها می توانند به محض 3 هفته پس از قرار گرفتن در معرض اچ آی وی نتیجه مثبت داشته باشند.

اگر هر یک از این تست‌های غربالگری نشان داد که شما مثبت هستید، به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش‌های بیشتری برای تایید آن انجام دهید.

از کجا می توانم آزمایش HIV بگیرم؟

بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید پزشک می تواند:

تعیین کند که آیا باید آزمایش شوید یا خیر

روش آزمایش را توضیح دهد

به شما کمک می کند تا نزدیکترین مرکز برای تست را پیدا کنید

چه مدت باید منتظر بمانم تا آزمایش HIV انجام دهم؟

اکثر افراد در عرض 2 تا 8 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، آنتی بادی های کافی برای آزمایش مثبت ایجاد می کنند. میانگین 20 روز تا 25 روز است. با این حال، این احتمال وجود دارد که بیشتر طول بکشد. اگر فکر می کنید در معرض تماس قرار گرفته اید و آزمایش HIV شما در 3 ماه اول منفی بوده است، آزمایش دیگری را شش ماه بعد انجام دهید. با این حال، اگر فکر می کنید آلوده هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند شما را در آزمایش راهنمایی کنند.

آیا فردی که با او رابطه جنسی داشته ام نیز نیاز به آزمایش دارد؟

تست فقط در مورد خودتان به شما می گوید. شریک جنسی شما همچنان ممکن است HIV داشته باشد، حتی اگر آزمایش شما منفی باشد.

چرا همه زنان باردار باید آزمایش HIV بدهند؟

مادران HIV مثبتی که در دوران بارداری تحت درمان قرار می گیرند، احتمال بسیار کمتری برای انتقال اچ آی وی به نوزادشان قبل، حین یا بعد از تولد وجود دارد.هر چه زودتر درمان را شروع کنید، موثرتر است.

اگر کمتر از 18 سال دارم، آیا باید به والدینم بگویم که می‌خواهم آزمایش بدهم؟

این بستگی به جایی دارد که شما کجا هستید. در برخی از ایالت ها، قبل از انجام آزمایش، به اجازه والدین خود نیاز دارید.

با این حال، ایده خوبی است که با بزرگسالی که به او اعتماد دارید در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. یک بزرگسال قابل اعتماد می تواند به شما کمک کند تا گزینه های خود را مرتب کنید. بزرگسال همچنین می تواند به شما کمک کند در مورد رفتار خود فکر کنید و در مورد رفتاری که شما را در معرض خطر قرار می دهد چه کاری انجام دهید.

اگر آزمایش HIV مثبت باشد چه؟

درمان فوری و اولیه پزشکی و یک سبک زندگی سالم می تواند به شما کمک کند تا خوب بمانید. ما امروزه درمان های بهتر و بیشتری داریم و افراد مبتلا نسبت به گذشته طولانی تر و با کیفیت بهتری زندگی می کنند. در واقع، بسته به اینکه چه اتفاقی برای سلامتی آنها می افتد، افراد آلوده به HIV که داروهای خود را مصرف می کنند و می گذرانند، می توانند انتظار داشته باشند که تقریباً به اندازه افرادی که HIV ندارند زندگی کنند.

شما باید به وقت پزشک خود ادامه دهید، داروهای HIV خود را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید و اقداماتی را انجام دهید تا دیگران ویروس را از شما دریافت نکنند.

چه مدت طول می کشد تا HIV باعث ایدز شود؟

قبل از اینکه داروهای HIV در دسترس قرار گیرند، دانشمندان تصور می کردند که حدود نیمی از افراد مبتلا به HIV در عرض 10 سال پس از آلوده شدن به ایدز مبتلا شدند. با این حال، درمان های دارویی فعلی به طور چشمگیری دیدگاه افراد مبتلا به HIV را تغییر داده است. اگر داروهای HIV را در اوایل دوره عفونت خود شروع کنید، قرارهای پزشکی خود را حفظ کنید و داروهای خود را ادامه دهید، ممکن است هرگز به بیماری های مرتبط با HIV مبتلا نشوید.

اگر به ایدز مبتلا شوم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که به HIV آلوده می شوید، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر می شود. سیستم ایمنی چیزی است که بدن شما را قادر می سازد با عفونت و بیماری مبارزه کند.زمان می برد تا این اتفاق بیفتد. اما وقتی این اتفاق می افتد، می تواند منجر به ایدز شود و کشنده باشد.

هنگامی که فردی مبتلا به ایدز است، سیستم ایمنی بدن آنقدر ضعیف است که نمی تواند با ویروس ها یا باکتری ها مبارزه کند. و آنطور که یک سیستم ایمنی سالم نمی تواند از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند .

در حالی که افراد پس از ابتلا به ایدز می توانند به سرعت بمیرند، عفونت HIV قابل درمان است. با درمان مناسب می توان زندگی طولانی و سالمی داشت.

نکاتی در مورد ایدز

  • هرگز بدون استفاده از کاندوم رابطه جنسی نداشته باشید.
  • از داروهای غیرقانونی استفاده نکنید و با سوزن های آلوده خالکوبی نکنید.
  • اگر فکر می کنید ممکن است به HIV آلوده شده اید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

علائم بیماری ایدز چیست؟

ابتلا به بیماری ایدز در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود. این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف می‌شود و فرد خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است. از آنجا که ساخته شدن پادتن های موثر حدود 14 روز طول می‌کشد دراین زمان جدال بین ویروسها و پادتن ها در جریان است. پس از سپری شدن این مرحله دورانی فرا می‌رسد که حال بیمار خوب می‌شود اما در خون او پادتن ضد ایدز را می‌توان تشخیص داد و از خون وی ویروس ایدز را میتوان بدست آورد. عرق کردن در شب و احساس خستگی، التهاب بیضه‌ها از سایر علایم این بیماری است. مرحله بعدی که در آن تصویر نهایی بیماری ایدز به نمایش گذاشته می‌شود حاصل درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن است. در این حالت انواع بیماریهای باکتریایی، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیاندازند.

فاصله زمانی بین ابتلا و ظهور علائم بالینی ایدز چقدر است؟

از زمانی که ویروس وارد بدن شده و وارد اولین سلولهای دفاعی می شود ابتلا صورت پذیرفته است. اما بطور معمول حداقل 15-10 سال طول میکشد که فرد وارد مرحله بیماری ایدز شود. در صورت وجود عواملی مانند فقر غذایی، عدم رعایت بهداشت، ابتلا به عفونت های مختلف و تعداد بیشتر ویروس وارد شده ، این مدت کوتاهتر می شود و استفاده از غذاهای مغذی و بهداشتی، مصرف ویتامین های لازم، انجام ورزش و داشتن روحیه بالا و تشخیص و درمان عفونت ها در این مسیر٬ مدت زمان را طولانی تر کرده. منابع پزشکی این مدت را تا 20 سال هم گزارش نموده است.

ویروس ایدز از کجا آمده است؟

ویروس ایدز در همه کشورها وجود دارد. مشخص نیست از کجا آمده است. مهم این است که سعی شود آلودگی رخ ندهد.

ویروس ایدز اولین بار در کدام کشور پیدا شد؟

اولین بار در سال 1981 میلادی ویروس ایدز در بین هم جنس بازان در آمریکا دیده شد. شواهدی وجود دارد که قبل از این تاریخ هم بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشته است.

آیا خطر آلودگی و ابتلا به ایدز در زن و مرد مساوی است؟

خیر، زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آیا شخص مبتلا به ایدز را می توان از ظاهر او یا به طریق دیگری شناسایی کرد ؟

این بیماری علایم مشخصی ندارد، لذا هیچگاه از ظاهر شخص نمی توان به بیماری او پی برد. شخص مبتلا تا وارد مرحله بیماری نشده ،علائم ظاهری ندارد. مرحله ی قبل از ایدز را که شخص فقط ناقل ویروس می باشد و علائم بیماری در وی آشکار نشده است،مرحله« اچ آی وی مثبت » می گوییم

چگونه می توان دریافت که ما به ویروس ایدز آلوده ایم یا خیر؟

امروزه ما میتوانیم با آزمایش خون بعد از ۱۵ روز از وضعیت قرمز ،که احتمال الودگی وجود داشته است،
به وجود ویروس ایدز در سیستم دفاعی بدنمان پی ببریم. اگر آزمایشات خون در همان زمان مثبت باشد نشانه ی این است که توسط ویروس ایدز آلوده شده ایم.
برعکس اگر نتیحه تست منفی باشد، تنها با تست مجدد ۳، ماه بعد از آخرین وضیت قرمز، می توان مطمئن شد که آلوده به ویروس هستیم یا خیر. در این مدت زمان ۳ ماهه باید از وسایل پیشگیری کننده صد در صد استفاده کرد. بنابرین اگر تست شما منفی است زیاد خوشحال نشوید چرا که این قدرت ویروس است که خود را تا مدت ۹۰ روز بدون وجود کوچکترین علایم بیماری، پنهان می کند .تنها بعد از دومین تست می توانید از عدم ابتلای خود مطمئن شوید.
در تمام شرایط بسیار مهم است که با پزشک خود سریعا مشورت کنید چرا که او به سوالات شما پاسخ خواهد داد و در صورت نیاز تست دوم را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

چگونه بفهیم اطرافیانمان آلوده به HIV هستند یا خیر؟

هیچ گاه نمی توانید فقط با نگاه به اطرافیانتان به این مورد پی ببرید. هرفرد ظاهرا سالمی را که درمحل کار، مدرسه، استادیوم ورزشی، خیابان و ... ملاقات می کنید ممکن است بدون آنکه حتی خود آگاه باشد ناقل این ویروس باشد ودر حالی که واقعا سالم به نظر می رسد ویروس را به فرد دیگری منتقل کند.

آیا کودکان هم ایدز می گیرند؟

بله. در کودکان آلوده، علائم بیماری ایدز زودتر از بالغین ایجاد می شود و مرگ و میر آنها نیز زیاد است.

کدام یک از مایعات و یا ترشحات بدن می توانند ایدز را منتقل کنند؟

انتقال این ویروس از طریق مایعات زیر به اثبات رسیده است :
الف - خون
ب - منی
پ - ترشحات واژن (ناحیه تناسلی زن)
ت - شیر مادر
ث – هر مایع دیگری در داخل بدن که حاوی خون باشد.

چرا تماس جنسی راه انتقال ایدز محسوب می شود ؟

در ترشحات جنسی مرد آلوده و یا زن آلوده، ویروسHIV وجود دارد و ویروس قادر است به مخاط دستگاه تناسلی چسبیده و به داخل بدن راه یافته و خود را به سلولهای میزبان اصلی یعنی "لنفوسیت های کمک کننده" برساند.

در صورت ارتباط جنسی با شخص آلوده احتمال آلوده شدن کدام یک بیشتر است؟

همواره خطر انتقال HIV در مورد مردان همجنسگرا بالاتر و تقریباً دو برابر مردان غیر همجنسگرا است. (خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنس گرا در فرد مفعول بیشتر است)
میزان درصد انتقال آلودگی از مرد به زن در حدود 1.1درصد می باشد.این در حالیست که میزان درصد انتقال آلودگی از زن به مرد در حدود 0.9درصدمی باشد.

چرا احتمال انتقال ایدز در همجنسگرایان بیشتر است ؟

این مسئله مربوط به نوع تماس جنسی است :

  • مخاط روده ظریفتر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن ) است.
  • مویرگهای زیر مخاط روده بیشتر از مویرگهای زیر مخاط دستگاه تناسلی است.
  • احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است.
  • مدت زمان تماس ترشحات آلوده با مخاط روده بیشتر است.

علاوه بر این، فاکتور های اندامی افراد همجنس باز٬ شرکاء جنسی متعدد و فعالیت آمیزشی بیشتر آنها احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

آیا تزریق موجب انتقال ویروس ایدز می شود؟

بله. اگر سرنگ و سوزن آلوده باشند. استفاده اشتراکی از سرنگ و سرسوزنهای آلوده در معتادان تزریقی یکی از راههای انتقال آلودگی است. باید از تزریقات غیر ضروری خودداری کرد ودر صورت لزوم، از سرنگ و سوزنی استفاده کردکه مطمئن هستیم ضدعفونی شده است و یا از انواع یکبار مصرف آن استفاده کرد.

پس از یک تماس جنسی مشکوک و یا استفاده از سوزن مشترک، چه زمانی باید برای انجام آزمایش از نظر HIV مراجعه کنیم؟

آزمایشاتی که بطور معمول برای تشخیص این عفونت بکار می رود براساس جستجوی آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن دربرابر HIV است. میزان این آنتی بادی ها دراکثر مردم درطی 3 ماه پس از عفونت قابل شناسایی است (بطور متوسط حدود 25 روز پس از تماس). اما در بعضی موارد ممکن است این زمان به 6 ماه هم برسد. بنابراین درحال حاضر پیشنهاد می شود که 3 ماه پس از تماس احتمالی برای انجام آزمایش مراجعه کنید. نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این 3 ماه نباید خود و دیگران را درمعرض HIV قرار داد .

آیا آلودگی از طریق خون و فرآورده های خونی امکان پذیر است؟

بله. ویروس ایدز از راه خون و فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود. چون امروزه نمونه های خون اهدایی مورد آزمایش قرار می گیرند و خونهای آلوده دور ریخته می شوند درصد ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته است. بطور کلی٬ نقش خون و فراورده های خونی در انتقال HIV بین 3تا 5 درصد است.

آیا خانمی که به ایدز مبتلا شده است می تواند بچه دار شود؟

زنان آلوده به ویروس ایدز باید در مورد بچه‌دار شدن به دقت فکر کنندو مشورت نمایند. از هر ۳ نوزادی که متولد می‌شود، امکان آلودگی یک نوزاد به ویروس ایدز وجود دارد. حدود ۳۰ درصداز زنان مبتلا به ایدز احتمال بدنیا آوردن نوزاد آلوده به ویروس ایدز را خواهند داشت.

آیا مصرف مشروبات الکلی می تواند عامل ابتلا به ویروس HIV باشد ؟

مشروبات الکلی باعث اختلال در قدرت تصمیم گیری می شود و همچنین میل جنسی فرد را افزایش می دهد و فرد قادر به تصمیم گیری صحیح جهت حفظ سلامت خودش نخواهد بود و اکثر تماس های جنسی به دنبال استفاده از مشروبات الکلی بدون استفاده از کاندوم است.

آیا تیغ استفاده شده که خونی روی آن دیده نشود هم می تواند بیماری ایدز را منتقل کند؟

بله ، تیغ به ظاهر سالم می تواند لخته های خون بسیار کوچک که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، داشته باشد و ویروس میتواند تا یک هفته در چنین لخته هایی زنده و عفونت زا باقی بماند.

آیا خالکوبی و سوراخ کردن گوش موجب انتقال آلودگی ایدز می شود؟

بله. خالکوبی و سوراخ نمودن گوش بوسیله سوزن و وسایل آلوده سبب انتقال بیماری ایدز می گردد.

ویروس ایدز از یا از طریق تماسهای معمولی خانوادگی منتقل می شود؟

خیر. این ویروس درطی فعالیت های روزمره منتقل نمی شود. ازجمله فعالیت های روزمره میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • تماس های اجتماعی روزمره شامل دست دادن، روبوسی و درآغوش گرفتن دوستان.
  • ورزش و کار .
  • خوابیدن در یک اتاق و یا نفس کشیدن در هوای مشترک (محیط کار، اتومبیل و ... ) .
  • ظروف غذا یانوشیدنی مشترک، دستگیره در، استفاده از آب مشترک درشستشو و شنا در استخر مشترک.
  • آب دهان انداختن، عطسه و سرفه.
  • عرق بدن و اشک.
  • گزش پشه یا سایر حشرات.

آیا حشرات مانند پشه این بیماری را منتقل می کند ؟

خیر،حشرات دارای سیستم دفاعی می باشند که ویروس را از بین می برند و خوشبختانه ساختمان بدن پشه به گونه ایی است که به خاطر مکیدن هیچگاه خون را به بدن فرد وارد نمی کندو تنها خون را می مکد. بنابراین حشرات قادر نخواهند بود ویروس را منتقل کنند.

چرا نیش حشرات بیماری ایدز را منتقل نمی کند؟

خون آلوده ی مکیده شده بوسیله حشرات به سرعت توسط آنزیمهای حشره پاره شده و ویروس خارج شده از سلول میزبان قادر به ادامه ی حیات در داخل بدن حشره نمی باشد و حشره با گزش فرد دیگر، نمی تواند ویروس فعال را منتقل کند.

ابتلا به بیماری آمیزشی مانند سوزاک و سیفلیس آلودگی به ویروس ایدز را تسهیل می کند؟

بله. تمام بیماریهای مقاربتی سبب افزایش خطر آلودگی به ویروس ایدز می شوند.

آیا ویروس ایدز از طریق اقدامات پزشکی، دندانپزشکی منتقل می شود؟

بله. اگر پزشک یا دندانپزشک و یا سایر کارکنان مراکز بهداشتی درمانی آلوده باشند و رعایت احتیاط را نکنند و یا اگر وسایل درمانی آنها آلوده شده باشند وبصورت ضدعفونی نشده مورد استفاده قرار گیرند، آلودگی انتقال می یابد.

چرا آزمایش تشخیص قبل از ازدواج در تشخیص ایدز اجباری نمی شود ؟

داشتن یک پاسخ منفی دلیلی بر اینکه فرد آلوده نمی باشد، نیست و ممکن است فرد در چند ماه اخیر آلوده شده باشد و هنوز جواب ایشان مثبت نشده باشد. از طرفی فردی که دارای رفتارهای پر خطراست مانند اعتیاد تزریقی و داشتن آمیزش با شرکاء جنسی متعدد ، می تواند در هر زمان آلوده شود و داشتن سلامت قبل از ازدواج ضامن پایداری و سلامت خانواده نخواهد شد.

پس از اهدای خون ، آیا آزمایش HIV روی آن انجام میگیرد؟

بله و نتیجه آن معتبر است.
در سازمان انتقال خون ایران، آزمایش های خاصی (وسترن بلات-الایزا) بر روی خون انجام می شود. البته باید به خاطر داشت که آزمایش الایزا (HIV ELISA) حساسیت و دقت 100% ندارد. درصد دقت تست الیزا در حدود 97.5% است این بدان معنی است که این تست تنها 97.5% از مبتلایان را شناسایی می کند، به عبارت دیگر اگر شخصی مبتلا باشد 97.5% احتمال دارد که تست مثبت باشد. دقت تست وسترن بلات در حدود 98.5% است وآن به این معنی می باشد که اگر شخصی مثبت گزارش شود 1.5% احتمال دارد که واقعاً مبتلا نباشد. که به آن فاصله مثبت کاذب می گویند.
در هر صورت شخصی که جواب آزمایش الایزا مثبت دارد لازم است که با روش وسترن بلات (Western blot) نیز مجدداً چک شود که روش دقیق تری است.
آزمایشگاه ها معمولاً قبل از اعلام نتیجه این کار را انجام می دهند. بنابراین جوابی که بیمار گرفته است در صورتی که مثبت باشد قابل اطمینان است چون چند بار کنترل می شود.

آیا آلودگی و بیماری ایدز درمان دارد؟

متاسفانه درمان موثری ندارد. استفاده از داروهای موجود فقط کمی طول عمر افراد را زیاد می کند و مرگ را تا مدتی به تعویق می اندازد. این داروها فوق العاده گران بوده، عوارضی سخت و جدی دارند. در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممکن‌ است‌ آنتی‌بیوتیک‌ تجویز شود. داروهای‌ ضد ویروسی‌ و نیز داروهای‌ مهارکننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممکن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند. تجویز آنها باید توسط‌ پزشکان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد. با این‌ داروها می‌توان‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را کاهش‌ داد. تحقیقات‌ زیادی‌ در رابطه‌ با داروهای‌ جدیدتر وتولید واکسن‌ آن‌ از طریق مهندسی ژنتیک در دست‌ انجام‌است.

آیا تاکنون واکسنی علیه بیماری ایدز ساخته شده است؟

متاسفانه خیر. ولی تحقیقات برای ساختن واکسن ادامه دارد.

مبارزه با ایدز به چه دلایلی جهانی شده است؟

  • تخمین زده شده که در پایان سال 2002 حدود 68 میلیون نفر آلوده به ویروس ایدز شده‌اند.
  • نود درصد مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای در حال توسعه (قاره آسیا و آفریقا) می‌باشند.
  • در سال 2002 حدود 26 میلیون نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
  • روزانه 16-10 هزار نفر در جهان به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند.
  • روزانه حدود 7 هزار جوان در سنین 24-10 ساله آلوده می‌شوند.
  • در هر دقیقه 5 جوان به ویروس ایدز آلوده می‌شوند.

نکاتی که باید دانش آموزان درباره ی ایدز بدانند

دانش آموزان حتما باید رعایت نکات زیر را فراموش نکنند:

  • در برابر تعارفات خانمان‌سوز در خصوص سیگار، مواد مخدر، شرکت در مجالس ناسالم، وسوسه در انجام کارهای ناسالم از طرف دوستان و حتی بستگان «نه» بگویند.
  • با ورزش ،مطالعه و انجام کارهای هنری و علمی زندگی خود را پربارتر، سودمند و سالم نگه دارند.
  • به اصول موازین اخلاقی و انسانی دین مبین اسلام و ادیان الهی پایبند باشند و بدانند که یکی از مهمترین دلایل انتشار این بیماری در دنیا رفتارهای پرخطر و غیر اخلاقی میباشد.
  • دقت کنید که استفاده از هر نوع مواد مخدر و الکل باعث کاهش هوشیاری و عدم خویشتن‌داری می‌گردد. پس می‌تواند انسان را در برابر رفتارهای پرخطر و به دنبال آن بیماریها و مشکلات دیگر قرار دهد لذا از مصرف این مواد جداٌ خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صدف ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    باسلام مدتي پيش در يك مغازه لباس فروشي سوزني در انگشت دست من فرو رفت كه با كمي خونريزي همراه بود. احتمال ابتلا به ويروس HIV در من وجود داره؟
  • نازی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    82 31
    با سلام من یک خانم هستم وچند روز پیش در دستشویی محل کارم هنگام باز کردن درب دستم زخمی شد . با توجه به اینکه خانم ها هر ماه پریود می شوند و احنمال دارد خون ماهیانه شان به دستگیره دستشویی خورده باشد حالا من نگران انتقال ویروس اج آی وی هستم. آیا امکان دارد مبتلا شده باشم ؟
    • مریم ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
      75 18
      16 مرداد در یک مغازه گوشم را سوراخ کردن بااینکه گوشواره ها نو بودن و با دستگاهی که با الکل ضد عفونی شده بود ایا ابتلا به ایدرز امکان دارد یا خیر.؟ تورو خدا راهنماییم کنین خیلی نگرانم بابت شوهر و فرزندم
  • ahmad ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    39 21
    سلام میتونم باهتون خصوصی صحبت کنم
  • hamid ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    21 11
    من میخواستم بدونم ایدز چطور خودشو از سیستم ایمنی پنهان میکنه با تشکر
  • مهدی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    83 29
    سلام .من 2هفته ی پیش رابطه ی جنسی محافظت نشده داشتم بعدشم در اثر سلاریوم پوستم سوخت و کمی عفونت کرو الان کمی لرز میکنم چند روزه احتمال داره مبتلا شده باشم؟
  • محسن ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    69 17
    سلام من چند روز پیش نوک سرنگ در محیط باز بیرون به پام فرو رفت ولی خون نیومد .ایا خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت وجود دارد .سرنگ کاملا خشک بود.
  • یاسین ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
    51 22
    با سلام.حتما داستان پرتغال های خونی که از لبنان وارد شده خبر دارید که به آن ها خون آلوده به ایدز وجود داشته و وزیر بهداشت هم اونو تایید کردن آیا با خوردن آن ویروس منتقل میشه؟با تشکر
  • سعید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    42 14
    سلام بنده دو روز پیش از ژیلت استفاده کردم و امروز که خواستم بندازم بره دستم را برید ایا ایدز گرفته ام؟ با تشکر
  • بهناز اکبری ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    78 10
    با سلام. آیا در آزمایش خون رایج مثلا تست cbc هم می توان وجود ویروس HIV در خون را حدس زد؟
    • Mohamad ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
      26 5
      سلام من 2 هفته پیش رابطه ی جنسی محافظت نشده ای داشتم بعدش رفتم به یکی از مراکز hiv با سوراخ کردن نوک انگشتم و گرفتن یک قطره خون بعد از رب ساعت گفتن که من ایدز ندارم میخواستم بدونم این آزمایش چند درصد حتمی هستش و وجود ویروس ایدزو در بدن نشان میدهد ؟
  • حامد ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    39 15
    سلام سیگار راه ی برای انتقال بیماری ایدز هست یا نه مثلا شخصی اکه مبتلا به بیماری ایدز باشد و از یه سیگار 2 کام بکشد و به رفیق خود بدهد اون شخص مبتلا میشود
  • Mohammad ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    از ژیلت دوستم که مبتلا ب ایدز است,استفاده کردم منم مبتلا به ایدز شدم؟ب دلایلی نمیتونم ازمایش بدم لطفاراهنماییم کنیم سپاس
  • ابوالفضل ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    21 5
    با سلام.من حدود سه ماهه مرتب رابطه جنسی با خانمی را داشتم نمی دونستم این خانم خیلی ببخشید هرزه هست بعد یک ماه فهمیدم.اما بازم نشد کارم به جایی رسیده بود که هفته ای چهار بار نمی رفتم خوابم نمی برد وهمین طور این خانم مرتب به من زنگ می زد ومیگفت بدون کاندوم رابطه داشتیم الان می خوام بدونم ایدز گرفتم؟راستش خجالت می کشم برم آزمایش بدم.
  • امیر حسین ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    31 11
    ببخشید من قطره ای از اب جوب به دهنم پاشیده ایا مبتلا به ایدز هستم
  • farzad ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    95 18
    سلام. رابطه جنسی محافظت شده ای داشتم. سوالم اینه که سطح خارجی کاندوم بعد از رابطه حاویه ترشحات جنس مونث است. هنگام خروج کاندوم از روی الت دست با سطح کاندوم برخورد میکند. بعد اگر دست به الت بخورد امکان انتقال ویروس هست؟
    • Nazanin ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
      سلام من يك رابطه ي مقعدي محافظت نشده داشته ام،حدود ٣،٤ سال پيش،سيستم ايمني بدنم بسيار قوي،خيلي كم مريض ميشم و تقريبا اصلا سرما نميخورم،ممكن است مبتلا شده باشم؟
  • آنا ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    58 8
    با سلام. آیا از طریق بیماری های دیگه و آزمایشات خون میشه گفت شخص ایدز داره؟مثل بیماری کبدی یا روده ؟چون یکی از دوستان بعد از نمونه برداری از روده حرف از بیماری ایدز و راه های انتقال آن به میون آورد. آیا ارتباطی دارد؟
  • مهدی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    81 27
    من چند وقته ک اسهال دارم ؛ ایا این نشانه صد در صد ایدز هست
  • Zahra ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    57 9
    من چندروزيك پرند گرفتم وپوكي استخوان داشت ودكتربهش ويتامين داد واين ويتاوين هاراتوي سرنگ ريخت ومن هواسم نبودوسرسوزنيك زره به پام خورويكم خون امدايا ايدزگرفتم
  • مستر ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    73 15
    آیا قبل از عمل جراحی تست اچ ای وی در بیمارستان گرفته میشود؟من کانسر تیروئید داشتم و عمل کردم در بیمارستان امام خمینی.آیا از بنده تست اچ ای وی گرفته شده است؟
  • سمانه ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
    66 20
    با سلام.من در کودکی تقریبا 7 یا 8 سالگی در بیرون از خونمون ی سرنگ که بیرون افتاده بود به مقدار کمی از روی کنجکاوی به داخل دلم زیر نافم فرو کردم.الان 23 سالم هست.ولی هیچ نشانه ای از ایدز نداشتم.امکان دارد مبتلا شده باشم؟
  • Mahdi ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    76 26
    روز بخیر من یبار نزدیکی داشتم اما با کاندوم از سلامت اون خانم اونطوری ک خودش میگه سالمه اما از فردای همون روز سردرد تب و اسهال گرفته بودم خودم فک کردم سرماخوردگیه عادیه اما طبق نوشته ها ایدز هم همین علائم رو داره الان که ۳ روز میگذره با مصرف قرص تب و سردردم رفع شده ولی اسهال هنوز باقیه ممکنه ایدز باشه ایا یا سرما خوردگیه معمولیه؟ خودمم واقعا نمیدونم چی ب چیه ؟ این نشونه ها از فردای همون روز در من ظاهر شد در حالی ک میگن تا ۳ روز بعد مقاربت شروع میشه و حدود ۲ تا یک هفته طول میکشه
  • مجید ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    72 10
    سلام خسته نباشید. من پارسال یکبار داشتم با دوستم صحبت میکردم ک روی بدنم یک چیزی مثل تیغ کشید ولی اصلاً خونی نیومد مث اینکه به خون نرسید اون تیغه . تا الانم هیچ نشونه ای نداشتم .بر فرض که اون تیغ آلوده هم بوده باشه اگه از بدن من خون نیاد ینی به خون نرسیده باشه بازم احتمال آلوده شدن هست؟خواهش میکنم جواب بدین خیلی استرس دارم..‌.
  • زهره ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    باسلام میخواستم بدونم ی فرد مبتلا به ایدز بعد از گذشت چند سال رو به لاغری میره. وآیا هستند افراد چاق مبتلا به این ویروس باتوجه به اینکه سیستم دفاعی بدن رو ضعیف میکنه. کلن اطلاعات در مورد افراد مبتلا به این ویروس بعد از گذشت چند سال میخوام.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
  • علی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
    سلام دقیقا چند روز بعد رابطه جنسی مشکوک علائم اچ آی وی بروز میکنه؟
  • رضا ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    45 11
    سلام می خواستم بدونم اگر فردی عادت داشته باشد انگشتان خود را بجود بطوری که خون بیاید و ایدز هم داشته باشد و ما با او دست دهیم البته خون لخته شده باشد ما هم ایدز می گیریم خیلی ممنون
  • مسعود ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    72 17
    سلام خسته نباشید.شرمندم من دیروز یک رابطه محافظت نشده داشتم طرف هم از لحاظ جسمی زیاد نرمال نبود و الان خیلی نگرانم نمیدونم چکار کنم لطف میکنید راهنمایی کنید که از لحاظ بیماری ایدز مطلع شوم
  • مسعود ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    سلام وقت بخیر دقیقا من دوشب پیش یه رابطه جنسی محافظت نشده داشتم والان دچار تهوع و اسهال شدم میشه راهنمایی کنید که از علائم ویروس ایدز یاشه با نه ممنون
  • صبا ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    33 11
    باسلام.اگر خانم بارداری در هفته 21 بارداری معلوم بشه اچ ای وی داره احتمال داره بچه مبتلا بشه.چوپ میگن درمانش هفته 14 هستش.تو خدا جواب بدین خ ضروریه
  • زهرا ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    76 7
    سلام آیا در ازمایشهای کامل یا همون چکاب کامل آزمایش ایدز هم گرفته میشه ؟؟یا اون ازمایش نشان دهنده اچ ای وی هست ؟؟؟
  • مهدی ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    39 9
    سلام من قبل آزمایش ایدز که آزمایشگاه رفتم آنتی بیوتیک خوردم و قرص فری لاکت معده . جواب آزمایش ایدز منفی و هپاتیت هم گفته منفی و آنتی بادی فعاله ممکنه بخاطر آنتی بوتیک و فری لاکت قرص معده جواب غلط باشه ؟؟
  • H9jat ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    11 2
    اسلام من یه ماه پیش یه رابطه جنسی بدون کاندوم داشتم و شک کردم بازم رفتم تست ایدز دادم گفت منفیه ولی بازم استرس دارم علامی ندارم ولی وزنم کم شده اشتها هم ندارم برا اینه یا برا استرسه
  • امیرh IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 1
    سلام ایا ویروس ایدز از طریق سوزن هایی که سر انگشت و سوراخ میکنن برای ازمایشات انتقال پیدا میکنه؟