سلامت نیوز: یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی معتقد است: سن شیوع ابتلا به سرطان پستان در کشور کاهش یافته است.

دکتر نسرین امیری فرد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بسیاری از موارد علت مشخصی برای سرطان سینه در زنان عنوان نشده است، خاطرنشان کرد: تنها از طریق ریسک فاکتورهای این بیماری می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری در زنان را تخمین زد.

به گفته امیری فر فاکتورهای هورمونی، قاعدگی زودرس، اولین زایمان بعد از 30 سالگی، مصرف زیاد قرص‌های ضد بارداری، مصرف زیاد هورمون‌های جنسی، تماس قبلی با اشعه ایکس و نیزعوامل ژنتیکی از جمله ریسک فاکتورهای دخیل در ابتلا به سرطان سینه هستند.

وی توصیه کرد: افراد در صورت داشتن این ریسک فاکتورها باید نسبت به معاینات زودهنگام خود برای تشخیص این بیماری اقدام کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به کاهش سن ابتلا به سرطان سینه در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشتر موارد ابتلا به این بیماری در سنین 40 تا 50 سالگی است.

وی تاکید کرد: همه زنان باید بعد از 18 سالگی خود را معاینه کرده و در صورت یافتن یک توده در بافت سینه سریعا به پزشک معالج مراجعه کنند.

به گفته امیری فرد تا قبل از 40 سالگی سونوگرافی و بعد از آن ماموگرافی بهترین راه تشخیص سرطان سینه است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در نزدیکان آنها سابقه ابتلا به این بیماری وجود دارد، باید نسبت به معاینه خود دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی اظهار داشت: معاینه پستان باید توسط خود فرد بصورت ماهیانه انجام گیرد، به طوری که در روزهای پنجم و ششم قاعدگی که تراکم بافت سینه کمتر می‌شود با لمس سینه در صورت احساس وجود هرگونه توده و یا فرورفتگی در بافت سینه سریعا به پزشک مراجعه کنند.

به گفته امیری فرد یافتن توده در بافت سینه اولین نشانه این بیماری است که معمولا توسط خود فرد تشخیص داده می شود.

وی یاد آور شد: وجود هر توده‌ای در بافت سینه نشان دهنده سرطان سینه نبوده و امکان دارد توده‌های چربی و یا توده خوش خیم باشد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی تشخیص زودهنگام سرطان سینه را بسیار با اهمیت در درمان این بیماری دانست و اظهار داشت: چنانچه توده در مراحل اولیه که هنوز اندازه آن کوچک بوده و به تعداد کمتری وجود دارد تشخیص داده شود، راحت تر می‌توان آن را درمان کرد.

وی معتقد است: چنانچه توده تشخیص داده شده کوچک باشد و غدد لنفاوی زیر بغل را درگیر نکرده باشد، می توان تا 80 درصد به بهبود آن امیدوار بود و تنها توده از بافت سینه برداشته می شود.

به گفته امیری فرد چنانچه توده در مراحل پیشرفته تری تشخیص داده شود به ناچار باید بافت سینه به وسیله جراحی برداشته شود.

وی معتقد است: به همین علت باید آگاهی در میان زنان را نسبت به این بیماری بالا برد تا شاهد درمان بسیاری از بیماران باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha