یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8580

اولین بار در سال1905 میلادی و در شهر منهتن بود که کارخانجات تولید سس مایونز کار خود را آغاز نمودند. سس های مایونز در شیشه و در اندازه های مختلف در سوپر مارکت ها و دیگر فروشگاه ها به فروش می رسید.

سس مایونز نوعی سس غلیظ، سفید و کرم مانند است که سرد سرو می شود. این سس، امولسیونی از روغن نباتی می باشد که در زرده تخم مرغ معلق است و سرکه یا آبلیمو و انواع ادیویه جات برای مزه دار کردن این سس مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، سس مایونز از آن چیزهایی است كه به محض شروع رژیم های لاغری، خوردن آن حرام می شود. افراد چاق همیشه با حسرت به آن نگاه می‌كنند وبه افراد لاغری كه می‌توانند با خیال راحت در سالادشان از آن استفاده می‌كنند، غبطه می‌خورند. اما آیا واقعا سس مایونز تا این حدخطرناك است و آیا غیر از ضرر چیز دیگری هم دارد؟
مایونز فایده هم دارد
شاید باور نكنید، ولی به تازگی تحقیقات بر روی سس مایونز به نتایج امیدواركننده‌ای رسیده است. در آگوست سال 2000، نتایج تحقیقی در مجله تغذیه بالینی امریكا به چاپ رسید. به عقیده پژوهشگران امریكایی، مصرف سس مایونز در دوران قاعدگی خانم‌ها، درد ناشی از آن را در روزهای اولیه این سیكل كاهش می‌دهد.
به علاوه، از آنجایی كه، ویتامین E نقش عمده‌ای در كاهش مرگ ناشی از سكته دارد، دریافت منظم آن از طریق مواد غذایی مانع از بروز سكته می‌شود.اما این حرف‌ها دلیل نمی‌شود كه روزی یك پاتیل سس مایونز بخورید.
دكتر مسعود كیمیاگر، به عنوان یك متخصص تغذیه، معتقد است: <خوردن روزانه یك قاشق غذاخوری سس مایونز، در صورت تمایل، برای افراد بی‌ضرر و بلامانع است ولی نباید در مصرف این ماده غذایی افراط كرد. همواره باید حد تعادل را رعایت كرد تا همیشه بتوان از خوردن مایونز دركنار غذا و سالاد لذت برد
مختصری از شرایط تولید:
سس مایونز از دسته سس های سرد به  حساب می آید زیرا در تولید آنها از حرارت دهی استفاده نمی شود مواد اولیه آن شامل روغن مایع ،تخم مرغ خام ،شكر ،نمك ، خردل ، آب،سركه و صمغها می باشد كه مهترین آنها روغن مایع ( حدود 66% ) می باشد این مواد اولیه به ترتیب خاصی وارد دستگاهی بنام میكسر شده و با همدیگر مخلوط می شوند و حدود 10 دقیقه طول می كشد تا اینكه مایونز آماده شود . تخم مرغ مصرفی بایستی از قبل شستشو و توسط مواد ضد عفونی كننده ای مثل كلر ، ضد عفونی گردیده و سپس پوسته آن جدا شده و در فرمول استفاده گردد . كلیه مواد اولیه مصرفی بایستی قبل از مصرف از نظر میكروبی و شیمیایی آزمایش شده و در صورت تائید شدن مصرف گردند . 

نحوه انتخاب:
   در موقع انتخاب محصول بایستی به  موارد زیر توجه نمائید : 1- نام محصول 2- آدرس ومشخصات كارخانه 3- تاریخ تولید و انقضاء 4- تركیبات تشكیل دهنده  5- پروانه ساخت از وزارت بهداشت  ضمناً افراد دارای بیماری قلبی از سس مایونز كم چرب استفاده نمائید .
نحوه نگهداری و مصرف :
سس های سرد در صورتیكه در یخچال نگهداری شوند به مدت 6 ماه قابل نگهداری هستند در صورتیكه همه سس یكجا مصرف نمی شود بایستی از قاشق تمیز و خشك برای برداشتن آن استفاده كرده و سپس درب ظرف را محكم بسته و در یخچال نگهداری شود . مصرف آن نیز ممكن است به همین صورتی كه خریدداری می شود و یا مخلوط با یكسری مواد مثل آب لیمو ، شكر و یا مقدار كمی ماست صورت گیرد .
هشدارها و مخاطرات:
از آنجائیكه سس مایونز دارای حداقل 66 درصد روغن می باشد برای افرادی كه چاق هستند و یا دارای بیماریهای نظیر چربی بالا و بیماریهای قلبی و عروقی هستند توصیه نمی شود و این افراد می توانند از سس مایونز كم چرب استفاده نموده و یا آن مقدار سس مایونز كه پزشك آنها توصیه می كند مصرف نمایند . ضمناً سس مایونزی كه در آن پراكسید بالا رفته باشد ممكن است ایجاد سرطان نماید.

نوع و نحوه تشخیص فساد ظاهری:
در سس مایونز ممكن است  سه نوع فساد رخ دهد: 1-  فساد میكروبی همراه با بادكردگی ظرف محتوی سس ( بجز شیشه ) و یا ترش شدن آن و یا هر دوی آنها می باشد .2- فساد شیمیایی : در صورتیكه سس مایونز در هوای آزاد قرار گیرد روغن مایع موجود در آن اكسیده شده و مقدار زیادی پراكسید در آن تشكیل می گردد كه باعث ایجاد بوی ماهی در سس می گردد .پراكسید در صورتیكه به مقدار زیاد وارد بدن می شود باعث  ایجاد سرطان می شود . 3- گاهی اوقات نیزسس مایونز بدلیل اشكالات تولید دوفاز می گردد و فاز روغن آن جدا می گردد كه این فساد فیزیكی محسوب می گردد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha