سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی در سنین پایین می‌تواند باعث کاهش اختلالات روانی در بزرگسالی و بهبود شرایط روانی جامعه در سال‌های آینده شود.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط بهداشت روان اظهار کرد: نداشتن بیماری روانی و عملکرد مناسب در حوزه‌های مختلف اجتماعی از ویژگی‌های سلامت روان است که با معیار میزان موفقیت در عملکرد سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد رفتاری فرد به پنج محور برای فرد قابل بررسی است که اختلالات روانی، اختلالات شخصیتی، بیماری‌های طبی و استرس را شامل می‌شود و در ارزیابی کلی عملکردی، بر اساس امتیاز یک تا 100 سلامتی روانی افراد را ارزیابی می‌کند.

این روانپزشک در ادامه تشریح کرد: افرادی که در این ارزیابی امتیاز کمتر از 30 دارند از اختلال روانی شدید رنج می‌برند و افرادی که از 60 بالاتر باشند، عملکرد بهتری دارند. همچنین با کسب امتیاز 80 تا 90 ، افراد در وضعیت مناسبی قرار دارند و اگر بیش از 90 باشد قادر به کمک و هدایت دیگر افراد هستند.

حاجتی با بیان اینکه برای کاهش اختلالات روانی در بزرگسالی نیاز به افزایش سطح آگاهی در کودکی است، افزود: افراد باید نسبت به بهداشت روانی آگاهی کافی داشته باشند که این آگاهی از طریق آموزش از سنین پایین به وجود می‌آید.

این روانپزشک در ادامه اظهار کرد: آموزش مهارت‌های 10 گانه زندگی باید در قالب واحدهای درسی در مقاطع مختلف گنجانده شود تا در سال‌های آینده به جامعه‌ای مناسب از لحاظ روانی برسیم.

وی با بیان اینکه در 20 سال آینده جمعیت سالمند افزایش می‌یابد و به دنبال آن مشکلات زیادی سلامت روانی این جمعیت را تهدید می‌کند، گفت: در آینده با توجه به شیوع زیاد سکته‌های مغزی و قلبی با تعداد زیادی از بیماران مواجه می‌شویم که امکانات درمانی برای آن فراهم نخواهد بود و باید با طرح‌های طولانی‌مدتی برنامه‌ریزی کنیم، طرحی که شاید به تاسیس وزارتخانه سلامت روان و سالمندی منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha