سلامت نیوز: معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی با اشاره به اینكه درمان اختلالات بینایی از سن بالای 10 سال امكانپذیر نیست، گفت: والدین باید برای درمان تا 6 سال از مشكلات بینایی كودكان خود آگاه شوند.

مینو رفیعی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه هزینه معاینه چشم در مراکز سازمان بهزیستی و مهدهای دولتی 900 تومان است، گفت: 29 هزار پایگاه سیار و ثابت طرح غربالگری بینایی را در میان كودكان 3 تا 6 سال اجرا می کنند. البته در همین مراکز معاینه با دستگاه هزار و 900 تومان هزینه در بر دارد.

وی تاکید کرد: پایگاه ها و مهدهای کودک حق گرفتن بیش از مبالغ ذکر شده را ندارند و در صورت مشاهده و دریافت هر نوع وجهه اضافه ای به مراکز بهزیستی هر استان مراجعه کنند و به طور حتم با متخلفین برخورد می شود.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی از آموزش مربیان مهدهای کودک برای معاینه و سنجش بینایی کودکان سه تا شش سال خبر داد و گفت: برای اجرای طرح غربالگری مربیان مهدها آموزش های کافی را دیده و دوره های بازآموزی گذرانده اند.

به گفته رفیعی سال گذشته 2.5 میلیون کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد 80 هزار نفر دچار اختلال بینایی و 14 هزار کودک نیز به تنبلی چشم مبتلا بودند و مابقی نیز دچار انحراف بودند که برای معاینات بعدی به مراکز درمانی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: سال گذشته هزینه عمل جراحی 303 کودک دارای اختلال بینایی از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شد و در مجموع 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بابت اجرای طرح غربالگری بینایی و با سرانه هزار تومان برای هر کودک هزینه شد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه طرح غربالگری اختیاری است نه اجباری، تاکید کرد: با افزایش سطح آگاهی باید اجرای چنین برنامه هایی تبدیل به مطالبات از سوی جامعه شود و در این صورت است که اجرای آنها موفقیت آمیز خواهد شد.

رفیعی در مورد بیمه طرح غربالگری بینایی گفت: از یکسال و نیم قبل بیمه این طرح را به وزارت رفاه ارسال کرده ایم به طوریکه بتوانیم اقدامی در جهت رایگان شدن آن در سطح خانواده ها انجام دهیم به طوریکه دیگر نیاز نباشد حتی 900 تومان نیز از سوی والدین پرداخت شود.

وی گفت: این طرح در میان کودکان سه تا شش سال اجرا می شود و نیاز است که هر چهار سال والدین کودکان خود را برای انجام معاینه چشم به مراکز ببرند به دلیل اینکه ممکن است بیماری آنها بار اول تشخیص داده نشود و یا اینکه به دلیل ضربه گرفتار بیماری شده باشند.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی افزود: درمان بیماری اختلالات بینایی تا شش سال امکان پذیر است و بعد از 10 سال دیگر عملا قابل درمان نیست به همین دلیل لازم است که تا شش سال بیماری آنها برای درمان تشخیص داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha