جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 85808
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه به خانواده‌ها توصیه کرد: رعایت وعده‌های غذایی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید در تغذیه کودکان به آن توجه کرد.

دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: والدین باید به وعده‌های غذایی کودکان اهمیت بدهند چرا که بی‌نظمی در غذا خوردن به خصوص در کودکان باعث نامنظم شدن عملکرد گوارشی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: تنوع غذایی به خصوص در وعده صبحانه برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد چرا که هر چه صبحانه پربارتر و متنوع‌تر باشد، افراد روز بانشاط‌ تری خواهند داشت و این نشاط به خصوص در کسانی که فعالیت ذهنی بیشتری دارند تاثیرگذارتر است.

این متخصص با بیان اینکه نیاز به آموزش فرهنگ تنوع در تغذیه در خانواده‌های ایرانی داریم، بیان کرد: وعده‌های غذایی خانواده‌ها باید به گونه‌ای باشد تا از نان و غلات و فرآورده‌های آن در کنار منابع پروتئینی همچون شیر و پنیر و دانه‌های مغزدارهمچون گردو و کنجد در تغذیه روزانه استفاده شود.

وی ادامه داد: مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها برای تامین ویتامین‌ها و فیبرهای محلول و نامحلول ضروری است که با ایجاد ترکیبات شیمیایی در بدن به عنوان نیروی کمکی در اختیار سیستم دفاعی بدن قرار می‌دهد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه نباید کودکان را وادار به تغذیه اجباری کرد، عنوان کرد: والدین از اجبار کودکان برای تغذیه پرهیز کنند و مواد مغذی و مورد نیاز رشد و نمو کودکان را در قالب غذاهای مورد علاقه آنان به تدریج تشویق کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر کودک تمایلی به مصرف شیر ندارند، مواد مغذی آن را در قالب فرنی، پودینگ، خلال بادام و میوه خشک به او برسانند. همچنین ممکن است کودکان به غذاهایی چون شامی و کتلت برای صبحانه علاقه‌مند باشند که ترکیبات بسیار مناسبی برای آنان محسوب می‌شود.

مظهری با بیان اینکه حذف صبحانه گرایش افراد را به مواد قندی افزایش می‌دهد، گفت: این نوع قندها انرژی زیادی دارند ولی فاقد مواد غذایی ارزشمند جهت رشد، نمو و تقویت سیستم دفاعی هستند. در این صورت افراد مواد قندی مصرف می‌کنند اما مواد مغذی به بدن آنان نمی‌رسد.

این متخصص پول توجیبی را یکی از اشتباهات رایج خانواده‌ها در تغذیه کودکان عنوان کرد و افزود: کودکان درک درستی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ندارند و اگر قرار بر انتخاب و گزینش مواد غذایی باشد، خوراکی‌هایی را انتخاب می‌کنند که مواد قندی را تامین می‌کند اما این مواد به رفع نیازهای سلول‌های بدن او کمکی نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha