مصرف ویتامین B6 در متابولیسم پروتئین و سنتز نقش مهمی دارد و از افسردگی‌های دوران بارداری نیز جلوگیری کرده، همچنین تهوع و استفراغ این دوران را از بین می برد.

« نیلوفر تیموری » کارشناس تغذیه و عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا در خصوص نقش تغذیه در دوران بارداری گفت: توجه و اهمیت دادن به تغذیه مادر در دوران بارداری نه تنها منجر به تولد نوزادی سالم از نظر وزن و قد و فاکتورهای تغذیه‌ای می‌شود بلکه باعث سالم ماندن و حفظ سلامت بافت‌های بدن مادر باردار نیز می‌شود.

تیموری در ادامه افزود: تغذیه سالم همچنین باعث وزن گیری مناسب مادر باردار و نوزاد شده و از کمبودهای تغذیه‌ای که شایع‌ترین آنها کمبود آهن است، جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش وزن مادر در این دوران گفت: وزن مادر با توجه به BMI (نمایه توده بدنی) قبل از بارداری سنجیده می‌شود. به طور کلی باید افزایش وزن مادر بین 5/11 تا 17 کیلوگرم باشد.

این کارشناس تغذیه در خصوص ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در دوران بارداری مادران گفت: ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداری ویتامین‌های گروه B به خصوص B6 و B12 هستند.

وی با اشاره به خواص ویتامین B6 در خصوص میزان مصرف آن گفت: میزان مورد نیاز این ویتامین، 2/2 میلی گرم در روز است. همچنین ویتامین B12 در خون سازی نقش مهمی داشته و میزان مورد نیاز آن 4 میکرو گرم در روز برآورد می شود.

عضو مرکز مطالعات رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: ویتامین D در جذب کلسیم مادر نقش موثر داشته و مورد نیاز آن 10 میکروگرم در روز است. از سوی دیگر، ویتامین A نیز در رشد سلولی و حفظ استحکام بافت اپیتلیان و رشد و تشکیل استخوان‌ها بسیار موثر بوده و میزان موردنیاز آن 800 میکروگرم در روز است.

وی در پایان در خصوص کلسیم به عنوان ماده معدنی مورد نیاز بدن به خصوص در زنان باردار افزود: کلسیم در تشکیل و حفظ دندان‌ها و استخوان‌ها، همچنین فعالیت ماهیچه‌ها نقش مهمی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha