سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان گفت: زنان باردار باید تا آنجا که ممکن است از مصرف داروی "والپوریت" اجتناب کنند.

دکتر زهرا امیدوار در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مصرف این دارو در حین بارداری باعث نقص‌های مادرزادی کشنده و کاهش توان ادراکی نوزادان می‌شود.

وی ادامه داد: علی رغم نگرانی‌های اخیر پیرامون بدشکلی کشنده نوزادان که ناشی از مصرف داروی ضد صرع والپوریت است می‌توان انتظار داشت که با رعایت احتیاط لازم در کنار ابتلا به این بیماری، دوران بارداری بی خطری را پشت سر گذاشت.

وی اضافه کرد: با این حال مراقبت‌های ویژه از زنان در این دوران می‌تواند امیدبخش باشد.

این متخصص زنان با بیان اینکه شایعات زیادی در مورد صرع و حاملگی وجود دارد، گفت: زنانی که مبتلا به صرع هستند و در عین حال قصد بارداری دارند باید قبل از هر اقدام به پزشک اطلاع دهند تا برنامه‌ای محتاطانه برای آنها ترتیب داده شود برای مثال زنانی که حداقل 9 ماه قبل از بارداری دچار حمله صرع نشده‌اند انتظار دارند که طی این دوران نیز چنین مصونیتی حاصل شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این مسئله لازم است که در طی دوران بارداری به طور مرتب سطح داروی ضد صرع موجود در خون برآورد شود زیرا حاملگی باعث کاهش سطح داروی ضد حمله در خون می شود.

دکتر امیدوار گفت: وضعیت ایده ال این است که طی دوران بارداری تنها یک داروی ضد صرع مصرف شود و دوز آن بسیار ضعیف باشد، به طور کلی اجتناب از بعضی داروهای ضد صرع مثل والپوریت، فنیتوین و فنوباربیتال در دوران بارداری لازم است اما مسئله این است که در مورد بعضی خانم‌های مبتلا به صرع استفاده از این داروها حتی در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است زیرا حملات صرع برای مادر و کودک خطرناک است.

وی ادامه داد: داروی والپوریت بر قدرت بینش و درک کودکان تاثیر سوء دارد، با توجه به این حقیقت پیشنهاد شده که این دارو اولین درمان زنان مبتلا به صرع در دوران بارداری نباشد، زیرا بسیاری از بارداری‌ها برنامه ریزی نشده و اتفاقی است.

وی همچنین توصیه کرد: زنان مبتلا به صرع هر روز 400 واحد بین‌المللی اسید فولیک مصرف کنند تا از نقص‌های مادرزادی پیشگیری شود، زنان مبتلا به صرع که تصمیم دارند بچه دار شوند قبل از هر نوع اقدام باید با پزشکی متخصص در زمینه بارداری و صرع مشورت کنند و تا آنجا که امکان دارد مصرف داروها را قطع کرده و یا لااقل کم کنند و اقدام به مصرف اسید فولیک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha