شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 85833

ازدواج موقت بیشتر مربوط به طبقات بالای جامعه و افراد مرفه بوده و این امر در گذشته نیز مرسوم بوده است.در واقع افرادی به سمت ازدواج موقت روی می آوردند که از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشند.

چرا ازدواج موقت در کشور رشد فزاینده داشته است ؟
سلامت نیوز : یک جامعه شناس درخصوص رشد ازدواج موقت در جامعه با بیان اینکه ازدواج موقت بنیان خانواده را تضعیف می کند، دلایل، آسیب ها و ارائه راه های جلوگیری از این موضوع را تشریح کرد.

امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با پانا، با اشاره به افزایش آمار ازدواج موقت در جامعه اظهار داشت: ازدواج موقت بیشتر مربوط به طبقات بالای جامعه و افراد مرفه بوده و این امر در گذشته نیز مرسوم بوده است.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: افرادی به سمت ازدواج موقت روی می آوردند که از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی می خواهند ازدواج موقت را در کشور شرعی کرده و آن را گسترش دهند ضمن اینکه تعداد افرادی که ازدواج دائم می کنند کم شده، چرا که ازدواج دائم برای افراد هزینه بر شده است. بنابراین در واقع باید معنا و مفهوم ازدواج موقت تعریف شود و بدانیم که ازدواج موقت آیا همان صیغه بوده و یا مورد دیگری است.
این جامعه شناس افزود: متاسفانه ازدواج موقت با قوانینی که از قبل بود، منافات دارد. ازدواج موقت برای جامعه مصیبت محسوب می شود چرا که بنیان خانواده را تضعیف می کند و نمی توان به آن امیدوار بود و در واقع بنیان بدی را بجای می گذارد.
آسیب‌های ازدواج موقت در جامعه
قرایی مقدم در ادامه با اشاره به آسیب هایی که موضوع ازدواج موقت در جامعه ایجاد می کند نیز گفت: ازدواج موقت علاوه بر اینکه بنیان خانواده را تضعیف می کند، بنیاد بدی را هم در میان زندگی اینگونه افراد ایجاد می کند لذا ما نباید امری را در جامعه شایع کنیم که ضد خانواده و ضد آداب و رسوم کشور است.
وقتی خانواده تضعیف شود همه جامعه تحت تأثیر قرار می گیرد
این استاد دانشگاه یادآور شد: بچه هایی که حاصل این ازدواج موقت هستند، بلاتکلیف می شوند ضمن اینکه اختلافات خانوادگی را بالا می برد و ممکن است فرزندان این افراد به انواع آسیب های اجتماعی روی آروند. ما نباید اقدامی انجام دهیم که بنیان خانواده را از میان ببرد چرا که وقتی خانواده تضعیف شود همه ابعاد جامعه تحت تأثیر قرار می گیرند.
قرایی مقدم ادامه داد: در سال 1978 تنها کشورهایی که با سقط جنین مخالفت کردند آمریکا و ایران بودند و ما معتقد هستیم که نباید کاری کرد که خانواده تضعیف شود. از طرفی بر این عقیده هستیم که تنها مساله تشکیل خانواده غریزه جنسی نیست بلکه بقای نسل و همچنین بنای اقتصاد جامعه است ضمن اینکه سیاست کشور نیز به آن مربوط می شود.
وی اضافه کرد: در کشورهای آمریکایی هزاران فیلم برای تقویت بنیان خانواده ساخته می شود و خانواده را تقویت می کنند اما ما نباید در کشور اسلامی اقداماتی انجام دهیم که بنیان خانواده در آن رو به نابودی برود.
راه های جلوگیری از افزایش ازدواج موقت در جامعه
این جامعه شناس با اشاره به راه هایی که از افزایش ازدواج موقت جلوگیری کند نیز گفت: یکی از اقدامات این است که برای جوانان در جامعه کار تولید کنیم. در حال حاضر در کشور 45 درصد بیکار هستند که از این میان 27 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند و این افراد در سنین 15 تا 24 سال سن هستند و این یعنی که در این سنین ازدواج صورت نمی گیرد.
وی تصریح کرد: ازدواج درآمد می خواد لذا وقتی شرایط ازدواج فراهم نباشد جوانان به مسایلی از قبیل ازدواج موقت روی می آورند. بنابراین یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام داد رفع بیکاری برای جوانان است تا از این طریق بتوانند بسوی تشکیل خانواده بروند.
قرایی مقدم گفت: ازدواج موقت آینده ای را برای جوانان فراهم نمی کند و به جدایی منجر می شود.
در هفته ای که گذشت احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور در نشستی خبری از کاهش 5 درصدی ازدواج و افزایش 7 درصدی طلاق در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داده و اعلام کرد که در 6 ماهه نخست سال جاری 395 هزار و 626 ازدواج و 76 هزار و 644 طلاق در دفاتر ثبت شده است. همچنین در سال جاری 146 ازدواج موقت تا کنون ثبت شده تصریح کرد: در سال جاری ازدواج موقت نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha