سلامت نیوز : اوایل مهر امسال بود که علی اکبرپورفتح‌الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور از رفع مشکل کمبود کیسه‌های خون در کشور خبر داد. وی آن زمان اعلام کرده بود که «در سازمان انتقال خون ذخیره استراتژیک داریم و با تأمین اعتبار به زودی این مشکل حل می‌شود.» با این وجود هنوز اعتباری به این سود اختصاص نیافته است و کیسه‌های خون در گمرک در انتظار ترخیص هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ خبر معطل شدن کیسه‌های خون در گمرک را مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سر زبان‌ها انداخت. دکتر «حسین کیوان» گفته است که کیسه‌های خون به دلیل نبود بودجه در سازمان انتقال خون همچنان در گمرک متوقف هستند. البته وی اعلام کرده است که این موضوع نباید باعث نگرانی شود و هنوز در کشور به اندازه نیاز شش تا هفت ماه ذخیره داریم اما وی در ادامه اعلام می‌کند که اگر به اندازه نیاز 18 ماه کشور ذخیره داشته باشیم می‌توانیم ادعا کنیم ذخیره استراتژیک داریم.

این را نیز باید در نظر گرفت که با وجود اینکه این کیسه‌ها تا 4 سال تاریخ مصرف دارند و نگرانی‌ای برای ماندن آن‌ها در گمرک وجود ندارد اما کیسه، کیت‌های غربالگری و تست‌های هموگلوبینی که اکنون در گمرک مانده‌اند نیاز روزانه بیماران مبتلا به مشکلات خونی هستند و باید هرچه سریع‌تر فکری به حال آن‌ها کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با قبول کمبود شدید بودجه در بخش سلامت به «حمایت» می‌گوید: این موضوع شامل همه سازمان‌های مرتبط با حوزه سلامت حتی سازمان انتقال خون می‌شود. به دلیل اهمیت این اتفاق آن را به دولت اطلاع داده‌ایم و منتظر اقدامی سریع از سوی آنان هستیم.

«علی کاییدی» با بیان اینکه دولت برای حل این مشکل فرصتی 100 روزه دارد، ادامه می‌دهد: مدت زیادی است که مشکلات خونی و لوازم وابسته به آن گریبان کشور را گرفته است. علاوه بر کیسه‌های خون می‌توان از کمبود برخی از گروه‌های خونی مانند AB منفی نیز نام برد؛ با توجه به اوضاع پیش آمده در کشور و ارائه راه حل‌های مختلف از سوی کارشناسان باید منتظر باشیم و ببینیم که دولت چه برنامه‌ای برای حل این مشکل‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha