سلامت نیوز : رئیس سازمان پزشکی قانونی می‌گوید: طرح اولیه حضور قاضی تخصصی برای جرایم پزشکی را داده‌ایم تا پزشکی که دوره حقوق را گذرانده در امر قضاوت، پرونده‌های پزشکی را بر عهده بگیرد.

احمدی شجاعی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: گاهی  به دلیل برداشت‌های متفاوت و اصطلاحات مختلف بین پزشکان و قضات دیده می‌شود که در یک پرونده دو نظر متفاوت صادر می‌شود که این نشان از عدم اشراف کامل و آگاهی ما است در صورتی که باید نظریات به هم نزدیک باشد تا در جامعه اختلاف ایجاد نکند.

وی افزود: در برخی موارد گفته می‌شود که چرا فلان قاضی راجع به یک مسئله فلان رأی را صادر کرده و فرد دیگری با همان شرایط مشابه رأی دیگری صادر کرده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به اینکه با توجه به پیشرفت علوم به ویژه در حوزه پزشکی قانونی چقدر پزشکان در این حوزه آموزش می‌بینند گفت: پزشکی قانونی جزو معدود سازمان‌هایی است که معاونت آموزشی و پژوهشی دارد و با برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و برنامه‌های تحقیقاتی به طور مداوم در حال به روز کردن اطلاعات متخصصان خود هستیم.

به گفته شجاعی با برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی که بین پزشکان، حقوقدانان و قضات به طور مشترک برگزار می‌شود به مغایرت‌های قانونی، چالش‌ها و تناقض‌ها پی می‌بریم.

شجاعی در پاسخ به اینکه آیا راهکاری برای حضور پزشکان در امر قضاوت به ویژه در پرونده‌های پزشکی دیده شده گفت: تربیت قاضی تخصصی را پیشنهاد داده‌ایم تا در  مسائل پزشکی اظهارنظر کند و پایه مطالعات پزشکی داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد کرده‌ایم پزشکی که دوره حقوق را خوانده برای نزدیک کردن اصطلاحات حقوقی و پزشکی به یکدیگر به عنوان قاضی تخصصی به کار گرفته شود یا حداقل پزشکان علاقه‌مند دوره‌های خاص آموزش عمومی را طی کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی تأکید کرد: البته این تصمیم در حد طرح اولیه ارائه شده و باید ابتدا در سیستم قضایی جا بیفتد و در حال رایزنی با دانشگاه علوم قضایی برای اخذ مدرک رسمی و حقوقی برای این موارد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha