شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 85841

سلامت نیوز : همه نهادهای دینی، حوزه سلامت، آموزش و رفاه برای افزایش جمعیت کشور از 75 میلیون به 150 میلیون نفر دست به کار شده‌اند تا بر لزوم باروری خانواده‌ها تاکید کنند. مدیریت باروری موضوعی است که به اعتقاد روحانیان، پزشکان، جمعیت‌شناسان باید در روز خانواده در اولویت تاکید‌ها قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه، آیت‌ا... محمد تقی مصباح‌یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز حضور داشت. او با بیان اینکه اصل تکثیر جمعیت در اسلام مطلوب است گفت: در یکی از روایات آمده است در روز قیامت به برخی امت‌ها به دلیل کثرت اولاد مباهات می‌شود.

سرگرمی‌های متنوع مانع فرزندآوری است

آیت‌ا... سبحانی نیز در این همایش به مساله جمعیت اینگونه توجه کرد: رایگان دراختیار گذاشتن وسائل کنترل جمعیت و عوامل دیگر به این موضوع کمک می‌کند. اشتغال زنان در ادارات، نهادها، کارگاه‌ها و دیگر جاها سبب کاهش جمعیت است. او حتی گفت: سرگرمی متنوع از حضور در پارک‌ها، سینماها،‌ جشن‌ها، سبب کاهش جمعیت است زیرا دوران حاملگی و تربیت بیش از یک فرزند سبب گرفتاری است و با این سرگرمی‌ها سازگار نیست. به گفته آیت ا... سبحانی استان‌های شیعی از تنظیم خانواده به معنای کاهش جمعیت استقبال کردند ولی استان‌های دیگر برعکس، بر فزونی جمعیت اصرار ورزیدند بنابراین در خبرها آمده است در سال جاری در شهرک رضویه شهرستان مشهد، در ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، مدارس این شهر 60 درصد اهل تسنن و 40 درصد شیعه هستند. حسن رحیم‌پور ازغدی نیز که عضو فعال جبهه فرهنگی انقلاب و بیشتر به خاطر سخنرانی هایش در حوزه دینی معروف است در این همایش سخنرانی کرد.

هشدار بارداری دختران زیر ۱۸سال

درحالی که از یکسو در ایران همه نهاد‌ها به رفع مشکل کاهش نرخ جمعیت توجه کرده‌اند، از سوی دیگر سازمان ملل زنگ خطر هشدار درباره بارداری دختران زیر ۱۸ سال را به صدا درآورده است. هولکی اوز، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران در یک نشست خبری مشترک به مناسبت روز ملی خانواده گفت: گزارش وضعیت جمعیت جهان که در سال 2013 در لندن علنی شد، نشان از مادر شدن دختران زیر 18سال در جهان دارد که بسیار نگران‌کننده است. به گفته او طبق این آمار از کل 3/7 میلیون دختر نوجوان که برای نخستین‌بار مادر می‌شوند 2 میلیون دختر کمتر از 15 سال دارند و اگر این روند ادامه یابد تا سال 2030 تعداد این دختران سالانه به 3 میلیون نفر خواهد رسید.او با برشمردن عواقب این بارداری‌ها در سن نوجوانی به چهار خطر عمده اجتماعی، سلامتی، عدم برخورداری از تسهیلات و عدم بهبود اقتصاد اشاره کرد. در مقابل حسین محمودیان، استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه حدود 20 درصد جمعیت زنان ایران در گروه 15 تا 20 سال هستند، افزود: اطلاعات دقیقی از بارداری‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد و منجر به سقط جنین شود در دست نیست. این مساله با فقر و بی‌سوادی در استان‌های محروم‌تر ارتباط دارد.

تاکید بر مدیریت باروری

همچنین علیرضا زاهدیان، رئیس پژوهشکده مرکز آمار ایران با ارائه آمار سرشماری سال 90 گفت: آمارهای سرشماری سال 90 نشان می‌دهد جمعیت زنانی که در سن زیر 18 سال بارور می‌شوند کمتر از 3در هزار است. او افزود: این کاهش 85 درصدی را نشان می‌دهد که بسیار چشمگیر است. میانگین سن ازدواج به 7/26 سال در پسران رسیده است. هیچ علامتی مبنی بر صعودی بودن این نرخ در آینده نداریم. در کشور نیاز به مدیریت باروری داریم این مدیریت می‌گوید جوانان باید در چه سنی ازدواج کنند و در چه سنی باردار شوند.

ورود شیاطین به خانواده‌ها

حوزه آموزش و پرورش نیز بخشی دیگر از سهم کلی تشویق به باروری را در میان نهادهای دیگر برعهده گرفته است. دبیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه امروز مشکل «تک‌فرزندی» است، گفت: متاسفانه بسیاری از تقسیم‌بندی‌های خانوادگی کمرنگ شده و نباید گذاشت که این تقسیم بندی‌ها به فراموشی سپرده شود. یزدیخواه گفت: شیاطین دنیای امروز نهاد خانواده را مورد هدف خود قرار داده‌اند و قصد دارند با ابزار رسانه‌ای که دراختیار دارند این نهاد مقدس را منحرف کنند. در میان حوزه‌های مختلفی که بر افزایش باروری تاکید دارند، وزارت بهداشت نیز پیش از این اعلام کرده بود دیگر به صورت رایگان وسایل پیشگیری از بارداری ارائه نمی‌شود. سخنانی که از دید کارشناسان و پزشکان تا به حال نتیجه‌بخش نبوده است.

ارائه لایحه جمعیت تا هفته آینده

همچنین درحالی که رهبری در سخنان خود بر افزایش جمعیت «به نحو معقول و معتدل» اشاره کرده بود، مجلسیان همچنان بر طرح جمعیت که در آن زنان را از اولویت استخدام کنار گذاشته است اصرار می‌ورزند. لایحه‌ای که هفته دیگر با همان موادی که زن‌ها را از اشتغال دور می‌کند به صحن مجلس می‌آید و در آن ضمن اشاره به اولویت استخدام‌ها به مردان متاهل دارای فرزند، مردان متاهل و زنان متاهل دارای فرزند اشاره ای به قشر‌های دیگر از زنان نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha