سلامت نیوز : استاد برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک در نظام بهداشت و درمان با اشاره به اینکه به سرعت به سمت کهنسالی پیش می‌رویم و این زنگ خطری است که باید جمعیت کشور را جوان نگهداریم، خواستار فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر خلیل علی محمدزاده در همایش ملی تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه در بخشی از سخنان خود بر ترویج و اعمال تعالیم بهداشتی، فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های دینی و اخلاقی خانواده‌ها برای تبدیل درصدی از بارداری‌های ناخواسته به باروری‌های سالم و به تبع آن کاهش نرخ سقط‌های غیرقانونی و غیرشرعی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بحث جمعیت یک موضوع مهم و استراتژیک است، گفت: در بعد کمی اتخاذ تدابیری برای ازدیاد و یا کاهش جمعیت و ابعاد شهرها مطرح می‌شود و افزون بر تعداد و حجم جمعیت در این مقطع که پنجره جمعیتی هم به روی کشور باز شده، بحث ساختار، هرم و ترکیب سنی جمعیت اهمیت دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شمال با اشاره به اینکه به سمت کهنسالی پیش می‌رویم و این زنگ خطری است که باید جمعیت کشور را جوان نگهداریم، افزود: در بعد کیفی جمعیت، مواردی مانند ارتقای شرایط زیستی، کیفیت روزهای زندگی، ایجاد فرصت‌های شغلی و آموزشی، نظارت در امر ازدواج و سلامت و تندرستی جمعیت قابل بحث و بررسی است.

وی افزود: ازدواج به موقع و درست، هم کمک به کیفیت زندگی و تحکیم بنیان خانواده است و هم برای افزایش نرخ باروری کل در کشور مهم است. ازدواج آسان در جامعه بسیار مطرح شده است، اما باید بیش از پیش بر روی ازدواج مناسب، صحیح و پایدار، متمرکز شد.

علی محمدزاده ادامه داد: در سال‌های اخیر امر مبارک ازدواج، سیر نزولی و پدیده شوم طلاق، سیر صعودی داشته و میانگین ازدواج برای پسران به سن 27 سال و برای دختران به سن 24 سال رسیده است. تأخیر در ازدواج و افزایش طلاق، هر دو کاهنده نرخ باروری کل است و این نرخ در کشور در حال حاضر 1.78 فرزند است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: رتبه فرزندآوری زنان ایرانی برابر گزارش 2011 در بین 224 کشور رتبه 146 است و در این زمینه کشوری مانند آمریکا 20 پله از ما بالاتر است. اگر بخواهیم برای فرزندآوری تلاش کنیم به همه مواردی که کاهنده نرخ باروری در کشور است باید وقوف عالمانه داشته باشیم.

افزایش سزارین از دلایل کاهش میزان باروری

وی یکی از دلایل کاهش میزان باروری را افزایش میزان سزارین عنوان کرد و گفت: برای کشور ما که ده‌ها هزار مامای تربیت شده و متخصص زنان و کودکان برجسته دارد و شبکه بهداشت و درمانی موفق که در جای جای این کشور و حتی مناطق محروم و دور افتاده، خانه و مرکز دارد، آمار بالای سزارین محل اشکال است.

علی‌محمدزاده با بیان اینکه سزارین غیرضرور به نوعی ترجمه عملی همان شعار یک یا دو بچه کافی است، توضیح داد: مادری که با روش سزارین دو فرزند دارد برای به دنیا آوردن فرزند سومش با روش سزارین با محدودیت‌ها و مخاطراتی همراه است که این امر او را از تداوم فرزند آوری منصرف می‌کند.

سزارین و رتبه دوم ایران در دنیا

وی گفت: امروزه ثابت شده نوزادانی که با روش سزارین انتخابی متولد می‌شوند بیش از سایر نوزادان به بیماری‌هایی مانند آسم، چاقی، دیابت و سایر اختلالات مبتلا می‌شوند. همچنین اکنون در سزارین رتبه دوم جهان را داریم و بیش از 51 درصد زایمان‌ها در شهرها و بیش از 35 درصد از زایمان‌ها در روستاها به روش جراحی و سزارین صورت می‌گیرد.

علی‌محمدزاده ادامه داد: اگر می‌خواهیم از کاهش رشد جمعیت کشور جلوگیری شود، باید با برنامه‌ریزی، سزارین‌های غیرضروری را هر سال به میزانی کم کنیم، این مسأله نیازمند همراهی متخصصان، بیمه‌ها و آگاهی دادن به خانواده‌ها است. رسانه‌ها و ماماها در این زمینه می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند. البته برای ترویج زایمان‌های طبیعی و به ویژه زایمان‌های طبیعی توأم با کاهش درد، نیازمند امکانات و توسعه مراقبت‌های ویژه هستیم که باید منابع آنها فراهم شود.

روند رو به رشد تاخیر در اولین فرزندآوری در کشور

وی از دیگر علل کاهش نرخ باروری در کشور را تأخیر در اولین فرزندآوری پس از ازدواج عنوان و تصریح کرد: میانگین اولین فرزندآوری پس از ازدواج به بیش از 3 سال رسیده و این آمار همچنان رو به فزونی است.

لزوم پشتیبانی از زوج‌های نابارور

وی اصلاح نگرش مدیران، تخصیص منابع و تصویب قوانین صریح و قابل اجرا در این زمینه را خواستار شد و با تاکید بر لزوم پشتیبانی از زوج‌های نابارور، افزود: با توجه به پانزده میلیون نفر گروه سنی 15 تا 49 سال از زنان همسردار در کشور، حدود سه میلیون زوج نابارور تخمین زده می‌شود که با اشتیاق به دنبال فرزندآوری هستند. پوشش فراگیر و کامل بیمه‌ای برای این افراد، کمک ارزنده و قابل انجامی است که خوشبختانه در برنامه‌های وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به آن اهتمام ویژه‌ای وجود دارد.

دستگاه‌های اجرایی برای افزایش نرخ جمعیت کشور برنامه علمی و عملی ارایه دهند

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه در گذشته، به سیاست‌های کنترلی صرفا از منظر بهداشتی و درمانی نگاه شده و متولی آن هم یک وزارتخانه فرض شده، گفت: وجود یک سازمان جمعیتی و برخورداری از شورای عالی جمعیت در کشور می‌توانست مسأله کمیت، ترکیب سنی جمعیت و نیازهای گروه‌های سنی را به موقع رصد و تغییر جهت دهد.

وی گفت: به بحث‌های روشن، متقن و کارشناسانه جمعیتی که بخشی از آن در پیام صادره از سوی مقام معظم رهبری برای همایش، متجلی و منتشر بود، همگان و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید با نگرش سیستمی و از دریچه تکلیف و رسالت سازمانی توجه کرده و برنامه علمی و عملی مشخص ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha