سلامت نیوز : یک فوق تخصص کلیه کودکان گفت: در عفونت‌های ادراری کودکان باید توجه داشت که صرف دادن آنتی بیوتیک و از بین رفتن عفونت به معنای پایان کار نیست بلکه این بیماران باید تحت بررسی‌های دوره‌ای قرار گیرند.

دکتر مجتبی فاضل در گفت وگو با ایسنا ، گفت: عفونت‌های ادراری یکی از بیماری‌های شایع در تمام گروه‌های سنی به خصوص در کودکان است شیوع این بیماری در کودکان حدود پنج درصد است. عفونت‌های ادراری در دختران 4 تا 6 برابر پسرها است که به دلیل کوتاه بودن مجرای ادراری در جنس مونث است.

وی افزود: علایم عفونت ادراری در کودکان به صورت تب، حالت تهوع و استفراغ، درد در پهلوها و تکرر ادرار و سوزش ادرار است، البته در کودکان کوچکتر که قادر به بیان شکایات خود نیستند می تواند به صورت بی قراری بروز کند.

دکتر فاضل گفت: پزشکان برای تشخیص این بیماری از آزمایش ساده و کشت ادرار و در صورت لزوم از سونوگرافی و سایر تکنیک‌های تصویربرداری استفاده می‌کنند و در صورت تشخیص این بیماری لازم است که بیمار تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرد.

این فوق تخصص کلیه کودکان تصریح کرد: اگر بیماری دچار تب شد و بعد از دو تا سه روز بهتر نشد باید تحت آزمایش ادرار قرار گیرد چون ممکن است ناشی از عفونت ادراری باشد. باید توجه داشت که صرف دادن آنتی بیوتیک و از بین رفتن عفونت به معنای پایان کار نیست بلکه لازم است این بیماران تحت بررسی های دوره‌ای قرار گیرند.

دکتر فاضل یادآور شد: عفونت‌های ادراری به خصوص اگر همراه با برگشت ادرار از مثانه به کلیه باشد منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در آینده قرار گیرد که از جمله این مشکلات می توان به نارسایی کلیه، فشارخون در بزرگسالی و سنگ‌های ادراری و سایر مسایل اشاره کرد.

وی ادامه داد: چه بسا بیمارانی که در صف طولانی پیوند کلیه یا دیالیز هستند اینها ناشی از عدم درمان به موقع و پیگیری مناسب در اثر یک عفونت ادراری هستند. توصیه به والدین این است که عفونت ادراری در کودکان را جدی بگیرند و برای اینکه دچار عوارض عدیده‌ای نشوند پیگیری‌های لازم را از طریق مراجعه به پزشک انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha