سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه گفت: علت علاقه به مصرف نان سبوس‌دار در میان افرادی که غالباً کار فکری می‌کنند به این دلیل است که ویتامین b2 و نیاسین موجود در آن موجب تمرکز و دقت عمل می‌شود.

گلزار مولایی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: در نان سبوس‌دار به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید وجود دارد که این مزیت برای رفع گرفتگی روده و یبوست موثر است.

وی با بیان اینکه این مواد جزء مواد غذایی مطلوب باکتری‌های روده هستند که علیه امراض میکروبی روده اقدام می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند، تصریح کرد: مواد فیبری موجود در نان سبوس‌دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند.

مشاور تغذیه تصریح کرد: منیزیم موجود در نان موجب تقویت ماهیچه‌های روده می‌شود و از دردهای ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند.

مولایی ادامه داد: علت علاقه به مصرف نان سبوس‌دار در میان افرادی که غالباً کار فکری می‌کنند به این دلیل است که ویتامین b2 و نیاسین موجود در نان سبوس‌دار باعث تمرکز و دقت عمل شده و شادابی و خوشحالی را در انسان به وجود می‌آورد و استفاده از نان سبوس‌دار برای کودکان مخصوصآ در دورانی که سلول‌های عصبی در حال رشد هستند بسیار مفید است چرا که آهن موجود در آن سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می‌شود.

مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌الله طالقانی ایلام توصیه کرد: بهتر است از نان سبوس‌دار که با خمیر ترش تهیه می‌شوند، استفاده کنند چون آرد سبوس‌دار دارای ماده‌ای است بنام «فی‌تین» که مواد معدنی مثل آهن، منیزیم و یا کلسیم را جذب کرده و مانع استفاده بدن از آنها می‌شود.

مولایی با بیان اینکه نانوایی‌ها برای تهیه سریع نان از خمیر مایه و جوش شیرین استفاده می‌کنند و همین عمل مانع تجزیه فی‌تین و در نتیجه مانع جذب آهن، منیزیم و کلسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: استفاده از جوش‌شیرین در تهیه نان نانوایی‌ها، بدن انسان بخصوص مردان را با کمبود آهن روبرو می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha