شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 85864

سلامت نیوز : پنج دهه انزوا، فعالیت‌های نظامی و وضعیت اسفناک مراقبت بهداشتی مردم میانمار را با خطر جدی و بحران روزافزون نابینایی مواجه کرد اما اکنون به لطف جراحی‌های گسترده آب مروارید، سایه شوم نابینایی از سر مردم این کشور رخت برمی‌بندد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ با استفاده از تکنیک‌های جدید برداشتن آب مروارید که امکان برداشتن بی‌خطر این ضایعه را از طریق دو شکاف کوچک و بدون نیاز به بخیه فراهم می‌کند امید به بازگشت بینایی در میان نابینایان میانمار افزایش یافته است.

«ساندوت روییت»، جراح نپالی که از پیشگامان این تکنیک جراحی است، طی مدت 10 روز در دو کمپ تخصصی چشم‌پزشکی و با کمک ده‌ها متخصص چشم‌پزشکی در میانمار تاکنون حدود 1300 عمل چشم انجام داده است.

به رغم پیشرفت‌های حاصل شده طی دو دهه اخیر، هنوز عده بسیاری از پزشکان از شیوه جراحی «Microincision» استفاده می‌کنند که در این روش بخیه زدن محل جراحی ضروری است اما جراحان امیدوارند شیوه جراحی بدون بخیه به دلیل سهولت در یادگیری، ارزان بودن و انجام گرفتن در مدت زمان کوتاه پنج‌دقیقه‌ای به سرعت فراگیر شود.

«تین وین»، مدیر بیمارستان چشم‌پزشکی «یان گون» می‌گوید: این تکنیک یک نقطه تحول در تاریخ درمان آب مروارید است.

وی افزود: قصد دارد تا پایان سال آینده میلادی ترتیبی اتخاذ کند تا در 60 مرکز چشم‌پزشکی در این کشور 60 میلیون نفری این شیوه جراحی به کار گرفته شود. به همین منظور اطلاعات و راهنمایی‌های لازم از طریق دستورالعمل‌ها و ویدئوهای آموزشی در کنفرانس چشم که در اوایل ماه نوامبر در این کشور برگزار خواهد شد به چشم پزشکان ارائه می‌شود.

وی گفت: در صورت موفقیت، تعداد موارد جراحی‌ آب مروارید در این کشور به دو برابر افزایش می‌یابد و قادر خواهیم بود عقب‌افتادگی خود را در درمان این ضایعه جبران کنیم.

بسیاری از سازمان‌های جهانی متمرکز بر نابینایی، نگاه خود را به میانمار به عنوان یکی از کشورهایی که نیاز جدی به کمک برای حل بحران نابینایی دارد، معطوف کرده‌اند.

«روییت» که برای نخستین‌بار به میانمار سفر کرده در مرحله نخست قصد انجام 1000 عمل جراحی را داشته اما به دلیل استقبال بیش از اندازه، 300 نفر دیگر نیز به جمع متقاضیان عمل جراحی چشم افزوده شدند.

پس از انجام جراحی، بسیاری از بیماران ابراز امیدواری کردند که قادرند دوباره مشغول به کار شوند و بسیاری دیگر نیز از اینکه می‌توانستند چهره فرزندان و نوادگان خود را ببینند بسیار خوشحال بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha