سلامت نیوز : بر اساس نتایج بررسی مطالعه شاخص‌های چندگانه سلامت و جمعیت استان سیستان و بلوچستان با 12.88 درصد کم وزنی و 20.71 درصد کوتاه قدی بالاترین شیوع را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2008 میلادی بیش از یک سوم مرگ‌های کودکان زیر پنج سال با سوءتغذیه پروتئین انرژی مرتبط بوده است.بر اساس گزارش یونیسف در سال 2012 میلادی شیوع کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری در کودکان زیر پنج سال به ترتیب 18، 29 و 10 درصد بوده است.

همچنین بر اساس نتایج بررسی مطالعه شاخص های چندگانه سلامت و جمعیت در سال 1389، شیوع کم وزنی، کوتاه قدی و لاغری در کودکان زیر پنج سال کشورمان به ترتیب 4.08، 6.83 و 4 درصد بوده است.

استان سیستان و بلوچستان با 12.88 درصد کم وزنی و 20.71 درصد کوتاه قدی بالاترین شیوع را دارا بوده است. همچنین استان هرمزگان با شیوع 11.93 درصد لاغری بالاترین درصد شیوع لاغری را داشته است.

شاخص های تن سنجی کودکان یکی از مهمترین شاخص های بهداشتی – تغذیه ای برای سیاستگذاری، برنامه ریزی و طراحی مداخلات تغذیه ای است. بر طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی ایران بر اساس هر سه شاخص سوء تغذیه در منطقه با شیوع پایین قرار می‌گیرد. البته هنوز در برخی مناطق کشور سوء تغذیه به عنوان یک مشکل تغذیه ای مطرح است و نیازمند طراحی و اجرای مداخلات مناسب است.

مینا مینائی

دانشجوی دکترای تغذیه جامعه

کارشناس، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha