سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه ۱۲ درصد مردم از سوءتغذیه رنج می‌برند، گفت: سوءتغذیه در کشور از ۱۰ سال پیش سیر افزایشی داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ برنامه شب گذشته شبکه خبر با موضوع "سلامت و امنیت غذایی" با حضور سه مهمان دبیر کمیسیون بهداشت و مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء و وزیر اسبق جهاد کشاورزی(مهمان تلفنی) برگزار شد.

در این نشست حسین راغفر با اشاره به اطلاعات مرکز آمار گفت: بسیاری خانوار به دلیل دسترسی کم به غذا دچار سوء تغذیه هستند، میانگین سوء تغذیه در کشور 12 درصد  است که 17 درصد آنها در روستاها ساکن هستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء با ارائه اطلاعات مرکز آمار گفت: سوء تغذیه در کشور از سال 83 تاکنون روند افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: درآمدها طوری است که خانوارها نتوانسته‌اند برای تامین 2 هزار کیلو کالری مورد نیاز روزانه هزینه کنند و مجبور شدند از سبد غذایی خود بکاهند.

راغفر گفت: نتیجه این سوء تغذیه کوتاهی قد و خمیدگی در دانش‌آموزان بوده است.

*استفاده از سموم و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است

رسول خضری دبیر کمیسیون بهداشت مجلس در این برنامه گفت: کودهای ازته بیش از حد که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود تبدیل به کادمیم سرطان‌زا می‌شود،‌نیترات در مواد غذایی جمع می‌شود و سلامتی را تهدید می‌کند .

خضری گفت: اینکه سیب‌زمینی‌ و پیاز درشت می بینیم آنها به دلیل استفاده بیش از حد از ازت است و به دلیل تجمع نیترات بسیار برای سلامتی زیان‌آور است.

وی همچنین گفت: استفاده از سموم شیمیایی و کود شیمیایی برخلاف برنامه پنجم توسعه است زیرا به محیط زیست آسیب جدی می‌رساند.

* مردم با خیال راحت محصولات کشاورزی را استفاده کنند، هیچ مشکلی نیست

عیسی کلانتری وزیر اسبق جهاد کشاورزی که به عنوان مهمان تلفنی در این برنامه حضور داشت با رد آلودگی محصولات کشاورزی گفت: به دلیل اینکه کود شیمیایی کافی در دسترس کشاورزان نیست بنابراین بحث آلودگی محصولات کشاورزی صحت ندارد.

وی گفت: از 4.2 میلیون تن کود شیمایی مورد نیاز کشاورزان تنها 1.8 میلیون تن تامین شد بنابراین کشاورزان نه تنها از اضافه کود بلکه از کاهش آن رنج می‌برند.

کلانتری گفت: مشکل مردم استفاده از محصول ناسالم نیست بلکه آنها از سوء تغذیه رنج می‌برند یعنی دسترسی کمتری به غذا دارند.

وی تصریح کرد: 5 دهک جامعه از سوء تغذیه رنج می‌برنددرآمد کافی برای تامین حد نصاب پروتئین روزانه را ندارند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی هیچگونه فلزات سنگین ندارند زیرا خاک کشور طوری است که امکان جذب آنها را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha