سلامت نیوز : دبیر انجن علمی روانشناسی بالینی افسردگی را سرماخوردگی روانی عنوان و عدم لذت از چیزهای لذت‌بخش پرخوابی و کم‌خوابی، کم اشتهایی و پراشتهایی و نگرش منفی نسبت به خود، محیط و آینده را مهمترین نشانه‌های افسردگی بیان کرد.

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به شیوع بالای افسردگی در جهان گفت: افسردگی اختلال روانی شایعی است که از آن به عنوان سرما‌خوردگی روانی یاد می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که افراد در طول زندگی خود مکرراً این مسئله را تجربه می‌کنند.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی اظهار داشت: غمگینی، هیجانی طبیعی است که وقتی دچار ناکامی می‌شویم یا عزیزی را از دست می‌دهیم آن را تجربه می‌کنیم. اگر مدت زمان این حالت خلقی طولانی و به علائم دیگری  منجر شود. آن وقت باید به وجود افسردگی در خودمان شک کنیم.

وی گفت: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانپزشکی است که در رتبه نخست اختلالات روانی قرار دارد.

کاظم‌زاده عطوفی تصریح کرد: وقتی فرد دچار افسردگی می‌شود عملکرد شخصی، اجتماعی، حرفه‌ای و جسمی او تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی افزود: با افسردگی دچار تغییرات شناختی می‌شویم و در مدل ارتباطی‌مان تغییراتی به وجود می‌آید که می‌تواند عملکرد شغلی و اجتماعی‌مان را تحت تأثیر قرار دهد.

این متخصص بهداشت روان با اشاره به «افسردگی اساسی» در بین انواع افسردگی‌ها گفت: واژه اساسی به معنی خطرناک نیست. مهمترین علامت بروز این اختلال خلق افسرده است.

وی افزود: اگر کسی بگوید ته دلم شاد نیست در واقع افسرده است. هر چند که علائم دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که برای تشخیص‌گذاری لازم است.

کاظم‌زاده عطوفی تصریح کرد: عدم لذت از چیزهایی که قبلاً لذت‌بخش بوده‌اند، پرخوابی و کم‌خوابی، پراشتهایی و کم اشتهایی و ذهنیت منفی نسبت به خود، محیط و آینده مهمترین پیامد افسردگی است.

وی خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که افراد کم اشتها و آنهایی که دچار کم خوابی می‌شوند افسرده‌اند چرا که در برخی افراد این اختلال، خود را به صورت پرخوابی و پراشتهایی نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha