سلامت نیوز : یک دکترای اپتومتری گفت: با استفاده از سیستم‌های اینترنتی در مناطق دور دست می‌توان بدون نیاز مراجعه بیمار به مراکز تخصصی و فوق تخصصی شهری که معمولا نیازمند صرف هزینه‌های رفت و آمد و اسکان و استقرار قابل توجهی است، مشاوره‌های لازم را از متخصصان دریافت کرد.

دکتر ابراهیم جعفرزاده پور در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: در تمام دنیا امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای معاینات چشمی به راحتی در دسترس نیست و انجام معاینات تخصصی و فوق تخصصی که نیازمند امکانات گران قیمت و متنوع است دشوار می‌باشد، از طرف دیگر دسترسی به مراکز برای افرادی که در مناطق دورافتاده هستند دشوار است.

وی افزود: کشورها به این جمع بندی رسیدند که با استفاده از امکانات ارتباطی بتوانند شرایط معاینات را تسهیل کنند به نحوی که فرد بتواند یک ارتباط مناسبی با مراکز تشخیصی و درمانی مناسب پیدا کند بر این اساس نیروهای متخصص که معمولا در مقطع کارشناسی هستند به این مناطق اعزام می شوند و ارزیابی‌های مناسبی را از جهت ابتلای افراد به اختلالات انکساری و بیماری‌های چشمی انجام می‌دهند.

جعفرزاده پور تصریح کرد: دو اختلال مهم عیوب انکساری و آب مروارید نزدیک به 80 درصد اختلالات بینایی را در جوامع مختلف ایجاد می‌کند بنابراین با تصحیح عیوب انکساری و نیز ارجاع این افراد جهت انجام جراحی‌های آب مروارید می‌توان بیشتر از دو سوم اختلالات بینایی را که منجر به نابینایی شود را پیشگیری کرد.

این دکترای اپتومتری اظهار کرد: بیمارانی که نیاز به مشاوره‌های تخصصی و فوق تخصصی دارند از طریق سیستم های اینترنتی و سایر امکانات ارتباطی اطلاعات مربوط به بیماران به مراکز تخصصی و فوق تخصصی ارسال می کنند و مشاوره‌های لازم را از سایر متخصصان دریافت کرده و تصمیم مناسب را در خصوص مشکل بیمار اتخاذ می‌کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب بدون نیاز به مراجعه بیمار به مراکز تخصصی و فوق تخصصی شهری که معمولا نیازمند صرف هزینه‌های رفت و آمد و اسکان و استقرار قابل توجهی است و نیز سرگردانی‌ها و بلاتکلیفی‌هایی که ممکن است بیمار در این مراکز پیدا کند به طور موثری اجتناب می شود.

جعفرزاده پور خاطرنشان کرد: کارهای متعددی در ایران به صورت گروه‌های مختلف غربالگری تشکیل شده است که در قالب گروه‌های داوطلب از نظام پزشکی، بسیج جامعه پزشکی، نوآوران سلامت، گروه های آموزشی بیمارستان ها و مراکز آموزشی در این خصوص اقدامات را انجام داده اند ولی به نظر می رسد باید هماهنگی ها و بستر سازی های مناسب برای افزایش اثربخشی این اقدامات انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha