سلامت نیوز : نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری به تبیین ضرورت‌های تشکیل معاونت پرستاری پرداخت و گفت: تشکیل معاونت پرستاری می‌تواند بخشی از وظایف وزارت بهداشت در حیطه مراقبت از سلامت را ساماندهی کرده و چرخه خدمات سلامت به مردم را تکمیل کند.

دکتر عباس عباس‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه معاونت پرستاری وزارت بهداشت می‌تواند اموری چون مدیریت زمان درمان، آموزش بیماران و همراهان، دریافت رضایت از بیمار، مراقبت‌های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل، مراقبت و پرستاری از بیماران و خانواده آنها در بیمارستان یا منازل، انجام برنامه ترخیص و موارد زیاد دیگری که اکنون در وزارت بهداشت متولی ندارد را به عهده بگیرد.

وی تاکید کرد: معاونت پرستاری، معاونت پرستاران نیست، این معاونت نهادی صنفی برای پیگیری مطالبات شخصی و رفاهی پرستاران نیست. این هدف شاید به نوعی در انجمن‌های صنفی قابل حصول باشد و هیچ وزارتخانه‌ای برای رفاه عده‌ای از کارکنانش به تاسیس معاونت اقدام نمی‌کند.

عباس زاده با اشاره به اینکه هر وزارتخانه‌ای برای رسیدن به اهدافش، معاونت‌هایی دارد، گفت: باید دید که معاونت پرستاری کدام هدف وزارت بهداشت را برآورده می‌کند.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: موضوع مهمی که جزو وظایف اصلی وزارت بهداشت است و تأثیر بسیار زیادی در رضایت یا عدم رضایت مراجعان به نظام سلامت کشور دارد، موضوع مراقبت از سلامت است. در این حوزه اموری مثل مدیریت زمان درمان، آموزش و توضیحات لازم، اخذ رضایت از بیمار، مراقبت‌های قبل از عمل، حین عمل و بعد از عمل، تأمین امکانات و تجهیزات لازم مراقبت و سکونت بیماران در بیمارستان، مراقبت و پرستاری از بیماران و خانواده آنها در بیمارستان یا منازل، انجام برنامه ترخیص و فهرستی طولانی از موضوعات مشابه قرار می‌گیرد.

عباس زاده افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم بسیاری از این موضوعات امروزه عامل ضعف سیستم سلامت و ناکارآمدی آن در ارائه خدمات شایسته جامعه ماست.

رییس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تشکیل معاونت پرستاری می‌تواند این بخش از وظایف وزارت بهداشت را ساماندهی کرده و چرخه خدمات سلامت به مردم را تکمیل کند. از آنجا که بسیاری از این خدمات توسط پرستاران ارائه می‌شود این معاونت، پرستاری نام گرفته است.

وی افزود: بنابراین معاونت پرستاری، معاونت پرستاران نیست بلکه بخشی از مدیریت نظام سلامت است که بر ارتقای کیفیت مراقبت از سلامت و مراقبت ارائه شده به مردم تأکید می‌کند و تمام برنامه‌های آن در جهت بهبود خدمات مراقبت و پرستاری به مردم از قبل از بیماری و بستری شدن در بیمارستان تا زمان درخواست کمک برای انتقال به بیمارستان در حین حضور بیمار و همراهان در بیمارستان و بعد از ترخیص و بازتوانی طراحی می‌ شود.

نایب رییس شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه بدیهی است پرستاران هنگامی احساس توانمندی و غرور می‌کنند که بتوانند خدمات موثر و مفید، به موقع و علمی را به مردم ارائه کنند و معاونت پرستاری برای این هدف شکل گرفته است، گفت: امیدواریم تشکیل این معاونت موجب افزایش کارآمدی نظام بهداشت و درمان در تضمین سلامت در تمام ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برای مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha