سلامت نیوز : نایب رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی از ادامه مشکل انباشت کیسه‌های خون در گمرک خبر داد و گفت: تغییر نوع ارز اختصاص یافته به واردات کیسه خون از مرجع به مبادله‌ای ترخیص این کالا را از گمرک با مشکل مواجه کرده است.

ابوالفضل صانعی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به این‌که هنوز مشکل انباشت کیسه‌های خون در گمرک حل نشده است، گفت: وقتی کالایی در گمرک می‌ماند هزینه‌ی انبارداری به آن تحمیل می‌شود بنابراین اگر کیسه‌های خون هرچه سریع‌تر از گمرک ترخیص نشوند، هزینه‌ی ترخیص آنها افزایش یافته و در نتیجه قیمت تمام شده آنها بالا خواهد رفت.

وی با اشاره به این‌که این کیسه‌ها را شرکت‌های وارد‌کننده به نمایندگی از سازمان انتقال خون وارد کرده اند، گفت: بنابراین سازمان انتقال خون صاحب اصلی این کیسه‌ها است، اما به دلیل نداشتن نقدینگی لازم توان ترخیص آنها را از گمرک ندارد. در این بین وارد‌کنندگان هم به دلیل معطل‌ماندن محصول در گمرک متضرر می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که چرا سازمان انتقال خون راسا اقدام به واردات کیسه‌های خون نمی‌کند گفت: سازمان انتقال خون تا چند سال پیش با برگزاری مناقصات ارزی برای شرکت‌های بین‌المللی کیسه‌های خون را به صورت مستقیم از تولید‌کنندگان خارجی خریداری می‌کرد اما چند سال است که مناقصات به صورت ریالی برگزار شده و شرکت‌های وارد‌کننده اقدام به واردات کیسه‌های خون برای تامین سازمان انتقال خون می‌کنند.

نایب رییس اتحادیه بازرگانی تجهیزات پزشکی پیش‌تر از انباشت 250 هزار عدد کیسه خون به ارزش سه میلیون یورو در گمرک‌ خبر داد و گفته بود که این کیسه‌ها از فرانسه وارد شده‌اند و دلیل اصلی انباشت آنها در گمرک نیز این است که این کیسه‌ها براساس ارز مرجع ثبت سفارش شده‌اند و حالا که وارد گمرک شده‌اند، واردکننده باید مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را به بانک مرکزی پرداخت کند که این اتفاق هنوز رخ نداده و ابهام به وجود آمده در این زمینه باعث انباشت کیسه‌های خون در گمرک شده است.

او با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور به کیسه خون حدود سه میلیون عدد است، عنوان کرد که از این مقدار سالانه حدود دو میلیون کیسه باید وارد شود و ظرفیت تولید یک میلیون کیسه نیز در داخل وجود دارد.

هم‌چنین مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز به تازگی خبر داد که در حال حاضر کیسه‌های خون به اندازه مصرف شش تا هفت ماه آینده کشور در گمرک موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha