سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از نگاه هزینه‌ای کشور به سلامت به جای دید سرمایه‌ای به آن، درخصوص اجرا نشدن طرح پیوست سلامت در صنایع، تصریح کرد: از رعایت نکات سلامتی در پروژه‌های بزرگ صنعتی در قالب این طرح بسیار سخت و هزینه بر است به همین دلیل طرح پیوست سلامت اجرا نمی‌شود.

دکتر علی جعفریان در گفت وگو با ایسنا ، درباره طرح پیوست سلامت اظهار داشت: این طرح تاکنون اجرا نشده و ظاهرا به نظر میرسد دارای مشکلات حقوقی است؛ از آنجا که این طرح در اولویت برنامه‌ها نبوده خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و امیواریم وزارت بهداشت و درمان اجرای آن را پیگیری کند.

وی با صحیح دانستن اساس طرح پیوست سلامت مبنی بر اینکه باید به جزء سلامت در اجرای پروژه‌های بزرگ دقت شود، گفت: اما از آنجا که برقراری این طرح بسیار سخت و هزینه بر است، متاسفانه در صنایع به مرحله اجرا درنمی آید. اگر قرار باشد در پروژه‌های صنعتی بزرگ همه نکات سلامتی رعایت شود، مقدار زیادی به بودجه‌های آن اضافه می شود و طبیعی است که صاحبان صنایع از زیر اجرای این طرح شانه خالی کنند.

دکتر جعفریان با تاکید بر لزوم اهمیت دادن به حفظ سلامت افراد در هنگام کارکردن، ادامه داد: برای اجرایی شدن طرح پیوست سلامت در صنایع اساسی ترین راهکار این است که بدانیم این مساله مهم است؛ مسوولان در همه سطوح باید توجه داشته باشند که حفظ سلامتی افراد مهم است و هزینه‌ای که برای رعایت شدن نکات سلامتی در پروژه‌های بزرگ صرف می شود به جامعه بر می‌گردد و هزینه مصرفی نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، نگاه هزینه‌ای به سلامت را مهمترین چالش این حوزه مطرح کرد و افزود: نگاه جامعه به سلامت افراد باید سرمایه‌ای باشد در حالی که اکنون از دیدگاه نادرست هزینه ای با آن برخورد می شود. در پروژه‌های بزرگ این بخش مورد توجه قرار نمی‌گیرد درنتیجه عدم رعایت نکات سلامت، بیماری اتفاق می‌افتد و هزینه‌ای که برای درمان آن صرف خواهد شد به مراتب چندین برابر مقداری است که در ابتدا می توان برای حفظ سلامت افراد و پیشگیری از بروز بیماری ها پرداخت کرد.

دکتر جعفریان در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از انواع سرطان ها و برخی بیماری‌های قلبی عروقی شیوع بیشتری در صنایع دارند. بنابراین اگر نگاه سرمایه‌ای جایگزین دید هزینه‌ای شود و طرز تفکرات در این خصوص اصلاح شود علاوه بر حفظ سلامتی کارکنان صنایع، طرح پیوست سلامت نیز در همین راستا به اجرا در خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha