شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 85901

سلامت نیوز : عضوهیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تهیه و بررسی نقشه راهی توسط این کمیسیون خبر داد که در صورت تصویب نهایی تا دوماه آینده تکمیل وبراساس آن قوانین اجرا نشده و بلاتکلیف وزارت بهداشت و سازمان‌های زیر مجموعه‌اش مورد ارزیابی ونظارت دقیق قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمد جواد نظری‌ مهر با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: موضوعاتی چون پزشک خانواده، یکسان سازی تعرفه‌ها، پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، دریافت‌های غیرمتعارف و خارج از تعرفه و مشکلات دارویی از مهمترین مواردی هستند که نیازمند نقشه راهند که اگر بعد از تدوین این نقشه راه باز هم قوانین اجرا نشود باید وزیر و بعد از آن رییس جمهور پاسخگو باشند.

در پی طرح این مطلب، پایگاه خبری اطلاع رسانی وزارت بهداشت(وبدا)، طی یادداشتی به این نقشه راه پرداخته که باید قبل از نقشه راه پیشنهادی کمسیون بهداشت مجلس مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده این یاداشت با طرح این سوال که چطور می شود تکالیفمان را خوب انجام دهیم به نحوی که نتیجه مطلوب حاصل شود؟، آورده است:

«همانگونه که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از دانشجویان فرمودند:«تکلیف‌گرایی صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بر اساس تکلیف عمل و از کارهای ضد تکلیف و نامشروع پرهیز کند. انسانی که برای رسیدن به نتیجه بر اساس تکلیف عمل می‌کند، اگر به نتیجه‌ی مطلوب هم نرسد، احساس پشیمانی و خسارت نمی‌کند؛ لذا تکلیف‌گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه‌بودن ندارد.»

اینکه هر وزارتخانه‌ای به وظایفی که به او محول شده متعهد باشد و در قبال انجام وظایفش احساس مسوولیت کند، بسیار خوب و ارزشمند است چرا که اساس وظیفه گرایی بر این که است باعث به وجود آمدن نظم و هماهنگی می شود اما باید به نتیجه وخروجی آن هم توجه کرد چرا که در نتیجه گرایی، شخص یا سازمان فقط به وظیفه ی خویش نگاه نمی کند بلکه به نتیجه و خروجی کلی هم نظر دارد و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کند؛ پس به این نتیجه می رسیم که نتیجه گرا هم باشیم اما نتیجه گرا بودن ابزار و ساختار می خواهد درغیر این صورت این روش نیز ناقص است.

درحال حاضر مهمترین ابزار برای انجام ماموریت های وزارتخانه ای که متولی سلامت مردم است، منابع مالی واعتبار است. حال اگر وظیفه گرا ونتیجه گرا باشیم اما ابزار لازم را نداشته باشیم می توانیم تکالیفمان را انجام دهیم؟!

عناصری که در جان فرهنگ مان نشسته رفتار ما را چنین مدیریت می کند که هر آنچه که درصدد انجام آنیم اعم از برنامه ها، پروژه ها، وظایف، ماموریت‌ها و حتی امور روزمره صرفاً جهت ادای تکلیف انجام دهیم و هیچ گاه به ضرورت ابزار و بسترسازی لازم جهت انجام بهینه تکالیف توجهی نکنیم وبه نتیجه و خروجی آن نیز نیندیشیم لذا باید به این رهنمود رهبر معظم انقلاب بیندیشیم که «تکلیف‌گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه‌ بودن ندارد».

نقشه راهی که قرار است نقش ناظم برعملکرد این وزارتخانه را بازی کند، مهمترین اولویت هایش را پزشک خانواده، یکسان سازی تعرفه‌ها، پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، دریافت‌های غیرمتعارف و خارج از تعرفه، اعلام کرده که بدون هیچ گونه تردیدی انجام همه تکالیف فوق مستلزم داشتن اعتبار و منابع مالی است، حال که قرار است همه دست به دست هم دهیم تا تکالیفی که مربوط به تامین سلامتی مردم کشور است را خوب انجام دهیم که به نتیجه مطلوب نیز منجر شود، ابتدا ابزار لازم را مهیا کنیم و بعد تکالیف را خط بزنیم. در این راستا نقش و تکلیف مجلس محترم شورای اسلامی و به ویژه کمسیون بهداشت ودرمان مجلس در فراهم آوردن این ابزار نیز تعیین کننده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha