پژوهشگران به زنانی که نگران ابتلا به پوکی استخوان هستند توصیه می کنند مصرف نوشابه "کوکاکولا" را کاهش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت ساینس دیلی، پژوهشگران می گویند مصرف دائمی نوشابه های حاوی "کولا" خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان را افزایش می دهد.
مطالعه بر روی 2500 نفر در رابطه با نوشیدن "کولا" و استحکام استخوان ها با توجه به سن و میزان جذب کلیسیم نشان داد که مصرف همیشگی این نوشابه ها می تواند برای سلامت زنان مضر باشد.
این پژوهش ،چنین رابطه ای میان مصرف "کولا" با پوکی استخوان در مردان نیافته است.بر اساس آمار رسمی در بریتانیا بیش از یک میلیون زن به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند در حالیکه ممکن است آمار واقعی مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر باشد.
پرفسور کاترین توکر، مدیر برنامه همه گیرشناسی و ارزیابی رژیم غذایی دانشگاه بوستون و همکارانش نتایج پرسشنامه رژیم غذایی را با ارزیابی میزان استحکام استخوان ها درستون فقرات و لگن خاصره باهم مقایسه کردند.
مردان پاسخ داده بودند که در هفته به طور متوسط پنج بطری نوشابه حاوی "کولا "می نوشند و زنان در این پرسشنامه میزان مصرف "کولا" را چهار بطری در هفته اعلام کرده اند.مصرف" کولا" با کاهش مواد عالی در استخوان در هر سه قسمت استخوان های لگن خاصره زنان در ارتباط است. ولی تاثیری در استخوان های ستون فقرات ندارد.
مصرف زیاد نوشابه های کولا دار می تواند سبب افزایش اسید در خون و دفع کلسیم از استخوان شودبا این حال هیچ رابطه ای بین کاهش تراکم مواد عالی استخوان با سایر نوشابه های گاز دار در زنان دیده نشده است.
پیش تر تصور می شد وضعیت استخوان ها در زنان به دلیل جایگزین کردن "کولا" به جای شیر در رژیم غذایی زنان به خطر می افتد. اما در تحقیق اخیر زنانی که بیشتر کولا می نوشیدند کمتر از دیگران شیر نمی نوشیدند.
در همین حال جذب کلسیم از طریق مواد غذایی گوناگون از جمله سبزیجات و حبوبات در زنانی که بیشتر "کولا" می نوشیدند کمتر از دیگران بوده است.
پژوهشگران می گویند ترکیبی از کولا به نام اسید فسفریک ممکن است سبب پوکی استخوان در زنان شود ولی سازوکار آن هنوز به درستی شناخته نشده است.
پرفسور توکر می گوید: "ما تصور می کنیم میزان مصرف "کولا" به ویژه هنگامی که همه روزه تکرار شود، سبب می شود تا اسید فسفریک اسید خون را افزایش دهد، در نتیجه برای ایجاد توازن کلیسیم از استخوان ها دفع می شود ولی این دیدگاه خیلی بحث برانگیز است.
وی توصیه می کند زنانی که نگران پوکی استخوان هستند باید نوشیدن کولا را محدود کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha