پس از جمع آوری معتادان پرخطر از سطح شهر شیراز، آنها توسط چند دستگاه اتوبوس در مناطقی از هرمزگان تخلیه شده اند.

سلامت نیوز: پس از جمع آوری معتادان پرخطر از سطح شهر شیراز، آنها توسط چند دستگاه اتوبوس در مناطقی از هرمزگان تخلیه شده اند.

در ساعات ابتدایی بامداد چهارشنبه هشتم آبان ماه، تعداد زیادی از معتادان پر خطر که به وسیله چندین دستگاه اتوبوس وارد استان هرمزگان شدند، در روستاهای منطقه کهورستان تخلیه شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جنوب نیوز هر ساله در فصول خنک سال که بسیاری از نقاط کشورمان از آب و هوایی بسیار سرد برخودار است، استان هرمزگان دارای آب و هوایی بهاری و مناسب است. اما در حالی که این مسئله می تواند به رونق گردشگری، افزایش ورود مناسب و انجام کار بیشتر در این استان کمک کند برای هرمزگان چالش برانگیز هم شده است، چون معتادان خیابانی و پرخطر استان های نزدیک به هرمزگان و همچنین سایر شهرها به علت سردی بیش از حد هوا در آن شهرها، وضعیت آب و هوایی در این استان را مناسب می بینند و خود را از راههای مختلف به شهرهای استان هرمزگان می رسانند.

طی سالیان اخیر این مسئله چندین بار توسط مسئولان هرمزگان مطرح و هر بار طرح هایی برای جمع آوری این معتادان نیز صورت گرفته است اما هنوز در مناطق مختلف استان هرمزگان و به خصوص شهر بندرعباس، معتادان پرخطر و خیابانی که اهل دیگر نقاط کشور هستند، دیده می شوند.


تخلیه سازمان یافته معتادان در هرمزگان

اما این بار در بخش کهورستان شهرستان بندرخمیر استان هرمزگان، اتفاقی رخ داده که نشان می دهد، شاید انتقال معتادان به استان هرمزگان به صورت سازمان یافته انجام می شود.در ساعات ابتدایی بامداد چهارشنبه هشتم آبان ماه، تعداد زیادی از معتادان پر خطر که به وسیله چندین دستگاه اتوبوس وارد استان هرمزگان شدند، در روستاهای منطقه کهورستان تخلیه شدند.

بعقوب بکرایی عضو شورای اسلامی کهورستان در این خصوص گفت: حدود ساعت یک بامداد چهارشنبه تعداد زیادی از معتادان از ابتدا تا انتهای منطقه کهورستان تخلیه شدند و از صبح چهارشنبه کار جمع آوری این معتادان توسط نیروی انتظامی و دهیاری این منطقه آغاز شده است.

فوت یک نفر از معتادان
وی ادامه داد: تاکنون حدود 60 نفر از این معتادان در منطقه کهورستان جمع آوری شده که در میان آنان معتادان زن نیز دیده می شوند و یک نفر از این معتادان به علت شرایط بسیار بد جسمانی فوت کرده است.

معتادان تخلیه شده در کهورستان بسیار پر خطر هستند


به نوشته صبح صاحل؛ عضو شورای اسلامی کهورستان افزود: خود این افراد معتاد می گویند که در شیراز جمع آوری و چند روزی نیز بازداشت بوده اند و سپس آن ها را به وسیله چند دستگاه اتوبوس به استان هرمزگان آوردند و در این منطقه تخلیه کردند.

بکرایی تصریح کرد: این معتادان به احتمال فراوان توسط شهرداری شیراز جمع آوری شده اند، اما تاکنون به طور دقیق مشخص نیست که کار تخلیه آنان در کهورستان، توسط شهرداری شیراز و یا نهاد دیگری صورت گرفته است.وی گفت: معتادان تخلیه شده در کهورستان بسیار پر خطر و از وضعیت بسیار بد بهداشتی برخوردار هستند و کار جمع آوری آنان هنوز ادامه دارد و افراد جمع آوری شده فعلا در پاسگاه انتظامی کهورستان نگه داری می شوند.اما حسین امیرتیموری فرماندار بندرخمیر نیز گفت: بنده هم اکنون در منطقه کهورستان حضور دارم و در حال بررسی این موضوع هستیم تا مشخص شود این کار توسط چه کسانی صورت گرفته است.



تهدید امنیت مردم توسط معتادان

باید به این نکته توجه داشت که درصد قابل توجهی از معتادان پرخطر استان هرمزگان که حضور آنها هم چهره شهرها را نازیبا می کند و هم خطرات بسیاری برای امنیت جانی و مالی مردم به همراه دارد، اهل استان هرمزگان نیستند .حال باید مسئولان امر پاسخگو باشند که چرا اقدامات صورت گرفته در این خصوص نتیجه بخش نبوده و این معتادان حتی به صورت سازمان یافته، از دیگر مناطق به استان هرمزگان آورده می شوند.عباس امینی زاده شهردار جدید بندرعباس نیز روز دوشنبه شش آبان در مراسم معارفه خود نیز به این مشکل اشاره کرد و عنوان کرده بود: بسیاری عنوان می کنند که بندرعباس پایتخت اقتصادی و حمل و نقل ایران است اما این شهر مشکلاتی همچون دود و ترافیک و تصادف، متکدیان و معتادان سطح شهر را نیز به ارث برده است.

جمع آوری در شیراز، گسیل به هرمزگان


گزارش های رسیده حاکیست این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که روز قبل آن طرح ضربتی جمع اوری منقل خانه ها و پاکسازی معتادان و خرده فروشان مواد مخدر در سطح شهر شیراز و توسط نیروی انتظامی این شهر آغاز شده بود و ظاهراً پس از جمع اوری معتادان شیرازی از سطح این شهر توسط چند دستگاه اتوبوس به مناطقی از هرمزگان گسیل شده است.

هشدار یک کارشناس- یک کارشناس در این زمینه در خصوص لزوم راه‌اندازی مرکز نگهداری معتادان پرخطر در تمامی نقاط کشور با بیان اینکه برای ساماندهی معتادان پرخطر تسریع در روند راه‌ اندازی مرکز نگهداری این معتادان ضروریست، اظهارکرد: با توجه به مشکلات فراوان ناشی از سرگردانی این معتادان در سطح جامعه، رسیدگی به وضعیت این افراد و گردآوری آنها در مراکز ویژه درمانی برای بازپروری آنها بسیار حائز اهمیت است. دکتر رضایی افزود: معتادان پرخطر به دلیل استفاده از انواع مختلف موادمخدر و احتمال تزریق موادمخدر با سرنگ‌های آلوده در معرض بسیاری از بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی قرار دارند.

وی وجود این معتادان را زنگ خطری برای سلامت و امنیت اجتماعی شهروندان دانست و خواستار جدیت دستگاه‌های متولی برای ساماندهی آنها شد.این کارشناس از متولیان بهداشت و درمان کشور نیز خواست تا با برنامه‌ ریزی‌های مناسب و اجرای طرح‌های بازپروری و سالم‌سازی این معتادان بستر لازم را برای بازگشت دوباره آنها به جامعه مهیا کنند نه اینکه با رهاسازی در منطقه‌ای دیگر سبب آلودگی‌های دیگر شوند.


فرماندار خمیر : معتادان رها شده را به شیراز باز گرداندیم /حرفهای فرمانده انتظامی استان فارس را تکذیب می کنم


"امیر تیموری" فرماندار شهرستان خمیر نیز عصر پنج شنبه گفت: بدنبال اگاهی از اینکه تعدادی معتاد در حوالی این شهرستان و به شکل گروهی رها شده و امنیت روانی و اجتماعی منطقه را بر هم زده اند به اتفاق مدیر مرکز بهداشت، بخشدار مرکزی و فرمانده انتظامی شهرستان بلافاصله در مناطق یاد شده حضور بهم رسانده و متوجه شدیم در حدود 120 نفر معتاد که در میان انها معتادان بسیار خطرناک نیز یافت می شود حوالی شهرستان کهورستان رها شده و وضعیت بسیار ناهنجاری را پدید آورده اند. در بررسی از این معتادان واظهار نظر انان مشخص شد که به دنبال اجرای طرح جمع آوری معتادان در شیراز که حدود 2 الی سه روز قبل انجام شده است ابتدا این معتادان به یک کمپ انتقال یافته و پس از ان با 4 دستگاه اتوبوس روانه هرمزگان شده اند و پس از ورود به هرمزگان با اجبار از اتوبوس پیاده و به حال خود رها می شوند. به دنبال این مساله سریعاً اقدام به جمع آوری این افراد کرده و در دو مرحله بیش از 100 نفر را با اتوبوس به شیراز و همان کمپی که قبلاً در آن مستقر بوده اند بازگشت دادیم.

فرماندار بندرخمیر در تکذیب اظهارات فرمانده انتظامی فارس که افراد فوق را ولگرد و متکدی خوانده بود گفت: تمام این افراد معتادان خطرناک بوده و حتی اگر متکدی و ولگرد هم باشند چرا باید تمیز کردن چهره شهر شیراز به قیمت آلوده کردن مناطقی از استان هرمزگان باشد.

بامری: جای تاسف دارد


" گل محمد بامری" معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان نیز در واکنش به این اقدام توهین آمیز به صیح ساحل گفت: جای تاسف است که شاهد بروز چنین رفتارهای نادرستی هستیم چرا که تحت هیچ شرایطی نباید معتادان استان های دیگر ر ابه استان همجوار گسیل داریم لذا به فرماندار خمیر دستور دادیم متعاقباً معتادان رها شده استان فارس را جمع آوری کرده و به شیراز باز گردانند ضمن اینکه نام اعتراض آمیز خود را به مسوولان کشوری و استان فارس اعلام کرده و خواستار برخورد با این رفتارها شده ایم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

 اظهار نگرانی اهالی رویدر- رئیس شورای اسلامی شهر رویدر با اشاره به تخلیه معتادان پرخطر در دهستان كهورستان شهرستان بندر خمیر گفت:مردم بخش پانزده هزار نفری رویدر كه درمجاورت این منطقه هستند،هم اكنون در اضطراب و نگرانی بسر می برند.عبدالسلام جمالی فزود:این اقدام،خطرات بسیاری برای امنیت جانی،مالی و سلامت مردم منطقه دارد.

وی ضمن تشكر از اقدام فوری فرمانداری شهرستان بندر خمیر و دیگر ادارات و نهادهای زیربط  برای جمع آوری تعدادی از این معتادان پرخطر گفت:بیم آن میرود جمعی دیگر از این افراد در سطح روستاههای این منطقه پراكنده شده اند كه باید هر چه سریعتر جمع آوری و به استان فارس عودت داده شوند.

عضو شورای اسلامی شهرستان بندر خمیر تصریح كرد: این اقدام از ناحیه هر اداره یا دستگاه اجرایی در استان فارس رخ داده است، اقدامی خطرناك و توهین به مردم هرمزگان هست و باید مدیران استان هرمزگان،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و رسانه های استان به این اقدام واكنش نشان دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha