یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
سلامت نیوز : سازمان تامین‌اجتماعی یکی از صندوق‌های بیمه‌ای، درمانی و مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است که در کشور ما به‌لحاظ فراگیری فربه‌ترین صندوق بیمه‌ای در میان ده‌ها صندوق بیمه‌ای است که عملا مورد بی‌مهری نظام تصمیم‌گیری کشور قرار داشته و کماکان قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ این صندوق مشاع، بین‌النسلی با کمترین اتکا به منابع دولتی با مشارکت عمده بیمه‌شدگان و کارفرمایان باید دارای رویکردی باشد که در مواقع کاهش یا قطع درآمد اعضای آن، با حفظ کرامت و عزت ذی‌نفعان، به فریاد آنها برسد، از سقوط آنها در پرتگاه فقر و ناامیدی و... جلوگیری کند، با رعایت قاعده عدالت، کفایت، جامعیت و... آنها را از حقوق حقه خود محروم نسازد و به منابع و مصارف صندوق همانند یک موجود زنده نگاه و منابع را بارور و مصارف را در مسیر هدف هدایت کند.

 آیا در حال حاضر این رویکرد، تحقق‌یافته و یا به‌طور نسبی وضعیت اعضا به مطلوبیت قابل‌قبولی رسیده است؟ آیا روند روبه‌بهبود است؟ یا پشت به هدف و به سمت قهقرا و شتابان در حرکت است؟ و چندین سوال اساسی دیگر که به‌علل عدیده جای پرداختن به آنها در این یادداشت نیست.تدبیر و توجه دولت‌ها برای تحقق اهداف سازمان و اداره و مدیریت صحیح آن در چاچوب قوانین حاکم بر آن با رعایت استقلال و حاکمیت اصول بیمه‌ای نه‌تنها وظیفه‌ قانونی تمام دولت‌هاست بلکه وظیفه ذاتی آن و تضمین‌کننده حیات و پویایی و برقراری امنیت و آرامش‌خاطر افراد تحت‌پوشش و حتی جامعه و کشور از هر نظر است.

متاسفانه تدابیر دولت‌ها تاکنون در این زمینه کارساز نبوده و علت آن شاید یکی عدم‌درک دقیق و صحیح آنها از اهمیت این سازمان بوده و دیگری تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این زمینه منجر به نتایج مطلوب نشده و حتی در صورت ادامه روند فعلی به تهدیدی تبدیل خواهد شد. هرچند تدابیر صحیح در این زمینه می‌توانست یکی از شاخص‌های مهم و کلیدی کارآمدی دولت‌ها باشد و بدان افتخار کند. باید قبول کنیم و دولت‌ها این موضوع مهم را درک کنند که سازمان تامین‌اجتماعی یک بنگاه بزرگ اجتماعی- اقتصادی است و نمی‌توان با آن به‌طور گذرا و سطحی برخورد کرد و اهمیت آن را نادیده گرفت.

بدیهی است که اداره یک بنگاه عظیم، نیازمند یک حکمرانی خوب و به‌ویژه افراد متخصص و متعهد در ارکان مختلف آن است و نمی‌توان در این زمینه کوتاه آمد چراکه چشم و دل میلیون‌ها نفر از ملت به این سازمان دوخته شده است و به همین دلیل حداقل انتظار آنها این است که دولت تدبیر و امید به سازمان آنها توجه خاص مبذول دارد.متاسفانه به علت عدم‌درک صحیح و دقیق در بین مسوولان عالیرتبه کشور در طول عمر آن و حتی در دولت جدید، انتصاب‌ها و انتخاب‌ها در این سازمان کمترین پیروی از شایسته‌سالاری حکایت دارد، هدف نقد افراد یا اشخاص نیست چراکه همگی محترمند و آنچه مهم است باید افراد کاردان و متخصص و مرتبط با تامین‌اجتماعی در ارکان مختلف آن به‌ویژه در بخش اجرایی قرار گیرند

اینجانب به‌عنوان فردی که مدت بیش از 25سال در مشاغل گوناگونی از کارشناسی تا مقامات عالی سازمان کار کرده‌ام، به‌صراحت اعلام می‌دارم و قبلا هم در زمینه‌های مختلف هشدار داده‌ام (که متاسفانه شنیده نشده‌اند)، یکی از ارکان مهم سازمان تامین‌اجتماعی، هیات‌مدیره این سازمان است که به لحاظ نقش همه‌جانبه و مهمی که در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارند، می‌تواند اشتباهات را تا حدی جبران و امیدها را زنده کند و حداقل انتظار این است که در انتخاب اعضای مزبور دقت لازم به خرج داده شود و افرادی شایسته و کاردان (که خوشبختانه کم هم نیستند) که آشنا به امور اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه بیمه‌گری و مکانیزم‌ها و قواعد آن باشند را در چارچوب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی و به‌ویژه ماده 17 این قانون انتخاب شوند و سازمان را از سراشیبی سقوط که هر لحظه سرعت آن نیز بیشتر می‌شود، نجات دهند.در پایان متذکر می‌شود که این رویکرد باید در سایر ارکان نیز مورد توجه قرار می‌گرفت که متاسفانه اینچنین نشد و امیدواریم در مهم‌ترین رکن عملیاتی و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سازمان (هیات‌مدیره) شاهد تصمیم‌گیری بی‌غرضانه و عادلانه و عاقلانه و در جهت توسعه و اعتلای سازمان باشیم. انشاءا...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha