یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 85929
سلامت نیوز : کم‌کم با سردشدن هوا، کلانشهرهای ایران از جمله تهران با پدیده وارونگی هوا مواجه شده و این امر موجب تشدید آلودگی هوا و در نتیجه به‌مخاطره‌افتادن سلامتی و جان شهروندان این کلانشهرها می‌شود. اخیرا نماینده وزارت بهداشت در جلسه‌ای در حضور ریاست سازمان محیط‌زیست اعلام کرد سالانه دوهزارو724شهروند بر اثر استنشاق هوای آلوده فوت می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ خسارات مادی و معنوی ناشی از این پدیده دهشتناک بی‌شمار است و هنوز آمار دقیقی از آن برآورد نشده است اما کارشناسان معتقدند که بیماری‌های روانی، استرس، فشارهای عصبی، ایست‌های قلبی، سکته‌های مغزی، نازایی زنان، تولد کودکان بیمار، نارسایی‌های مختلف، سقط جنین، بیماری‌های چشمی و پوستی و... از آثار زیانبار آلودگی هواست که حیات شهروندان را به مخاطره انداخته است و هشدارهای بهداشتی و ایمنی نتوانسته است تاثیری در کاهش آن داشته باشند. زندگی مستقیم شهروندان کلانشهرهای ایران خصوصا تهرانی‌ها با حیات روزمره آنها در هوای آزاد آلوده گره خورده است. این داستان هرساله تکرار می‌شود به‌نحوی که به بخشی از زندگی یومیه ما بدل شده و هر دولت سعی کرده است سیاست خاصی را در برابر این وضعیت اتخاذ کند اما متاسفانه هیچ‌کدام استراتژی معینی برای برون‌رفت دایمی از آلودگی هوا نداشته‌اند.

دو شهر سائوپائولو در برزیل و مکزیکوسیتی در مکزیک از وضعیت مشابهی برخوردار بودند اما به یمن داشتن برنامه‌ریزی منسجم و تعریف‌شده و اتخاذ استراتژی معینی در این زمینه، بر آلودگی هوای این دو کلانشهر فایق آمده و امروز شهروندان این دو کلانشهر آمریکای‌جنوبی می‌توانند هوای سالم تنفس کنند. سازمان‌های متولی کنترل و مبارزه با آلودگی هوا در این کلانشهرها هنوز نتوانسته‌اند بر این معضل فایق آیند، حال این ناتوانی سالانه در چه چیزی است باید کارشناسان و متخصصان امر پاسخ دهند. واقعیت مساله این است که سازمان‌های متولی امر اگر به میزان زیان‌های وارده بر شهروندان در این کلانشهرها در طول سال بر اثر آلودگی هوا در کنترل و پیشگیری از آن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کردند امروز شاهد این وضعیت غیرقابل‌کنترل نمی‌بودیم. قانونگذار سازمان‌های متولی و مسوول آلودگی هوا را تبیین و مشخص کرده است و از سوی دیگر قانون اساسی در اصل پنجاهم به روشنی تخریب محیط‌زیست و آلودگی هوا را جرمی عمومی پنداشته تکلیفی برای همگان در برخورد با آن تعریف کرده است.

به این معنی که همه نهادها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها، اشخاص‌ حقیقی و حقوقی مکلف به، پاکیزه و سالم نگه‌داشتن هوای تهران و کلانشهرهای ایران هستند و با جرم‌انگاری این امر از سوی قانونگذار، دادستان کل کشور، دادستان‌های عمومی این کلانشهرها برای دفاع از حق حیات شهروندان مکلف به ورود به آن هستند. واقعیت مساله این است که داشتن هوای پاک و سالم حق طبیعی هر شهروندی بوده و زیست سالم شهروندان در گرو داشتن هوای پاک است به‌نحوی که طبیعی‌ترین و مهم‌ترین حق هر انسان تنفس هوای سالم و پاک است که آلوده‌کردن آن ستم و تضییع و نقض حیات شهروندان محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha