متخصص بیماریهای عفونی در كرج گفت: ویروس ایدز "اچ آی وی "در ایران در مرحله اپیدمی متمركز است و می‌توان با راهكارهای مناسب آن را كنترل كرد.

 دكتر"محمدعلی دادآفرین " روز یكشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود:مرحله اپیدمی متمركز به این معناست كه شیوع این بیماری در بین یك یا چند گروه خاص جمعیتی از جمله معتادان تزریقی است.

وی تصریح كرد: طبق آمارهای موجود میزان شیوع این بیماری در بین جمعیت عمومی كشور كمتر از یك درصد است.

دادآفرین گفت : تشخیص آزمایشگاهی این بیماری به چهار روش است كه شامل آزمایش "الایزا" ، "وسترن بلات "، "آرتی پی سی آر" و "پی ‪ " ۲۴‬است.

وی ادامه داد: با توجه به دسترسی آسان به روش‌های الایزا و وسترن بلات ، این دو روش معمولا" در ایران مورد توجه قرار دارد.

این متخصص در خصوص درمان عفونت اچ آی وی اظهار داشت: در شرایط كنونی هدف كلی از درمان، حداكثر مهار تكثیر ویروس در بدن است، زیرا این ویروس در مقابل داروها مقاومت زیادی دارد.

وی یادآورشد: موثرترین رژیم دارویی برای كنترل بیماری ایدز درحال حاضر متشكل از سه دارو است كه این داروها فقط در مهار آنزیم‌های مختلف بیماری نقش دارند.

دادآفرین با بیان اینكه پیشگیری از بیماری ایدز بهترین راهكار برای مقابله با شیوع‌این بیماری است، گفت: ارایه آموزش‌های عمومی، ایجاد امكانات آزمایشگاهی و مشاوره برای افراد داوطلب آزمایش، انجام برنامه‌های كاهش آسیب برای معتادان تزریقی و كنترل سلامت خون و فرآورده‌های خونی از مهمترین راهكارهای پیشگیری از این بیماری است.

متخصص بیماریهای عفونی كرج یادآورد شد: كنترل رفتارهای پرخطر جنسی از طریق راههای مناسب از دیگر مواردی است كه در پیشگیری از انتقال ویروس ایدز موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha